
 1

 
 

Senate ECITA Committee Inquiry into Media Ownership and related Bills 2006 
 

Seven Network response to ASTRA submission 
 

3 October 2006 
 
The Seven Network has been asked to respond to various claims made in ASTRA’s 
submission to this Inquiry. 
 
Sports Usage by Free to Air broadcasters 
 
ASTRA’s claims of the amount of sport shown by FTA’s are at best a misrepresentation 
of the true position and at worst deliberate misinformation. 
 
In 2005, free to air broadcasters showed in excess of 1648 hours of sports on the anti-
siphoning list.  This amounts to on average about 32 hours of listed sports per week.  
This of course does not take into account the additional coverage of non-listed sports 
and the fact that there are many weeks each year where there are no listed sports 
played at all.  No other type of content other than news and current affairs receives such 
a high level of consistent coverage on free to air television. 
 
ASTRA claims that there are 1300 events on the anti-siphoning list.  In fact, the list 
covers only ten sports, plus the Olympics and Commonwealth Games.  Of the so-called 
1300 events on the list, 836 are Wimbledon and Australian Open Tennis matches.  Half 
of these games are never recorded for broadcast by tournament organisers and are 
therefore not available to be shown by any broadcaster in the world. 
 
ASTRA accuses free broadcasters including Seven of “hoarding” sports rights.  Nothing 
could be further from the truth.  “Hoarding” means acquiring rights and not using them 
and not allowing them to be used by others.  There is simply no evidence that this is 
occurring with any listed sporting event.  In almost all cases, what is not shown on free 
TV is available to be broadcast on pay TV. 
 
ASTRA’s figures also fail to reveal the amount of sport on the anti-siphoning list that pay 
TV operators already have access to and acquire and how much of these rights they 
actually show.  This is because pay TV is not interested in providing Australian viewers 
with more sport by using their multichannel capability to show events that may not be 
able to be accommodated on a single free-to-air channel, they are actually interested in 
replacing current free coverage of major sport with coverage you have to pay for. 
 
Free broadcasters only acquire those rights they are able to show and they show what 
they acquire.  In many cases, only part of a listed event is acquired  by a free 
broadcaster and the rest is available to pay TV, such as NRL, Australian Open and 
Wimbledon.  In other cases, broadcasters may acquire non-exclusive rights which allow 
the sport to be simultaneously broadcast on pay TV, as is the case with much Rugby 



 2

Union.    The winners are Australian viewers, who see the best of the ten listed sports on 
free TV and complementary coverage of those sports and others on pay TV. 
 
 
Specific Sports referred to in the ASTRA submission 
 
Soccer 
 
Seven acquired the right to the National Soccer League games in 1998.  The rights were 
acquired by Seven following an approach from the sport’s administration, which was 
seeking more money and with it the opportunity to restructure the competition. 
 
Seven agreed to acquire the rights to the NSL at a significant price (approximately $2 
million per annum) on the basis that the NSL would restructure the competition and the 
administration of the sport, which was riddled with problems at the time.  In essence, 
Seven’s purchase of the rights was a “rescue package”.  Seven made it clear to the 
sport at the time of the deal that Seven’s plans for the rights were contingent on the 
restructure of the competition into something that would generate more widespread 
viewer interest. 
 
As is widely known, the restructure of the NSL never eventuated.  After a Government 
Inquiry, the only solution identified was to discontinue the NSL competition completely 
and to start a new competition with a whole new structure and management.  Although 
Seven held rights to the NSL competition until the end of the 2007/08 season, after 
being approached by Frank Lowy in late 2002, Seven agreed to relinquish those rights 
for the good of the game, although it could have compelled the continuation of the NSL 
competition under its agreement. 
 
It is completely false to state that in the period during which Seven held the rights, it 
“broadcast only 1 match of the 31 they owned the rights to.”   The NSL Finals series 
consisted of 9 games each season.   
 
In 2000, due to Seven’s extensive Olympics commitments, all NSL games were sub-
licensed to the ABC.  They broadcast 5 of the 9 games in the Finals Series. In 2001, the 
Grand Final was broadcast live on Seven along with another 5 one hour highlights 
programs covering various Finals matches.  In 2002, we broadcast the Minor Semi-Final, 
the Preliminary Final and the Grand Final live despite the limited audience we were able 
to attract for these games.  Highlights programming was also provided of other games. 
 
ASTRA also claims that the matches not shown by Seven were “locked away by the 
network and never shown.  Subscription TV was unable to secure the rights from 
Channel 7.”  This is utterly false.  Firstly, the NSL finals games were all shown on 
Seven’s pay TV sports channel C7.  C7 was broadcast on both the Austar and Optus 
platforms, although access to the Foxtel platform was denied for seven years, despite 
numerous court rulings in C7’s favour.   
 
Due to the termination of the Optus contract (following the loss of the AFL pay television 
rights) C7 was no longer able to provide a pay television outlet for the NSL games.  
 
Ultimately, in March 2003 Seven agreed to  relinquish the NSL rights in order that the 
NSL could take the product and deal with it unencumbered by a long term contract.   



 3

 
In 2002, Seven also offered the NSL rights to Austar on a no-charge basis.  However, 
this was refused.   
 
Winter Olympics 
 
The 2006 Winter Olympics were acquired by Seven in 1996.  The Winter Olympics was 
only added to the anti-siphoning list with effect from 2006.  As the event was acquired 
over 10 years before future Olympics were listed, it is not clear how Seven’s coverage in 
2006 is relevant to anti-siphoning.  The event was not acquired with any of the 
advantages that may apply to listed events.  When it was acquired, it was unlisted. 
 
However, despite the lack of relevance to the anti-siphoning provisions, to set the record 
straight, Seven provided extensive coverage of all 16 days of the 2006 Torino Winter 
Olympics.  Seven’s coverage included over 59 hours of specific event coverage and 
more than 20 additional hours of edited highlights packages.  Seven provided live 
coverage of the opening and closing ceremonies and the women’s aerials, where Alissa 
Camplin was competing as well as reshowing these events on delay at a more 
accessible time for viewers. 
 
Seven’s coverage was broadcast every evening of the Games in prime time and more 
than 5 hours per day on weekends.  Seven took the decision to provide delayed 
coverage in prime time and on weekends to deliver the best and most accessible 
programming schedule for Australian viewers.  The 10 hour time difference between Italy 
and Australia meant that most events would occur between 11pm and 9pm, when 
viewers were asleep. 
 
Seven’s schedule was intended to provide coverage at the time when the largest 
number of people would be able to access it rather than in the middle of the night when 
most Australians are asleep. 
 
Given our experience with the rights for the Athens Olympics in 2004, where Seven was 
unable to conclude a deal for complementary coverage on Foxtel, Seven did not pursue 
negotiations with Foxtel for this event.    In the case of the Athens Olympics, although 
the Olympic channels offered by C7 for the 2000 Sydney Olympics had the highest take-
up of any additional channel offerings ever, Foxtel offered Seven a rights fee that was 
less than the cost to Seven of providing the feed for the Olympics coverage.  It did so on 
the basis that with C7 no longer in existence and Fox Sports now the only possible outlet 
for pay TV sports rights, Seven would have no other options to dispose of the rights and 
would take any price.  Ultimately, Seven concluded a deal with SBS which saw 
Australians provided with two free channels of Olympics.   
 
At no time was Seven approached by Fox Sports or Foxtel in relation to acquiring the 
Torino Winter Olympics for coverage on pay TV in Australia. 
 
Rugby Union 
 
Like Rugby League, Rugby Union is more popular in NSW and Queensland than in other 
Australian states.  Seven has provided live coverage into Melbourne, Adelaide and Perth 
of numerous Rugby Test matches, including most recently the Australian Wallabies 
match against England on 11 June 2006. Viewing figures for these games invariably 



 4

indicate significantly less interest in Victoria, South Australia and Western Australia than 
in NSW and Queensland.   For example, 371,000 viewers watched the game in Sydney 
compared with 102,000 in Adelaide.  
 
In the case of the Bledisloe Cup on 29 July 2006, live coverage of the match was 
provided by Seven in NSW and Queensland.  The game was also shown on delay in 
Melbourne, Adelaide and Perth.   
 
However, the game was also shown live in every state on Fox Sports.  It is difficult to 
see how Seven’s coverage could be considered to be hoarding.  Seven deliberately did 
not acquire exclusive rights to the game, knowing it would not be able to justify the loss 
in advertising revenue that would undoubtedly follow from a live broadcast in those 
states where the game is of low interest.  The game was therefore available to be 
broadcast on live on pay TV in every state. 
 
It is not clear how this is an example of the anti-siphoning list operating to prevent pay 
TV or Australian viewers from accessing the event. 
 
Seven acquired non-exclusive rights to the game.  The game was available to be shown 
live on pay TV in every state.  In addition, hundreds of thousands of people were able to 
watch the game live or on delay in every market, for free.  If the event were to be taken 
off the list, these viewers would be forced to pay or would miss out.  It is not clear how 
this could be in the best interests of Australian viewers. 
 
There is no evidence that the rights holder was disadvantaged.  They had complete 
control of the process.  When Seven indicated that it could not commit to live national 
coverage, the ARU (controlled by News Limited) would not licence the game on other 
than a non-exclusive basis.   
 
ASTRA’s use of the Bledisloe Cup as an example of a sport that should be delisted only 
serves to highlight their real agenda.  Although they say they are interested in bringing 
more sports to Australians, this is not the case.  They are really interested in replacing 
free coverage of events like the Bledisloe with exclusive coverage that viewers must pay 
for. 
 
Tennis 
 
In 2006, Seven provided coverage of the Australian Open over the 14 days of the 
tournament from 11am the close of day’s play – usually around midnight or later.  Seven 
has been associated with the tournament for over 30 years and has worked closely with 
Tennis Australia to build the tournament into a world class event attracting the best 
players and commentators. 
 
In 2006, Seven showed over 157 hours of coverage over the two week tournament.  81 
games received dedicated coverage, with many more covered in highlights.  Seven has 
only one channel to provide coverage of the tournament.  It provided dedicated coverage 
for the whole of day’s play each day of the event.  Seven’s coverage delivered 
Australians with a high quality choice of the best of each day’s play on every court.  It is 
physically impossible to provide more hours of tennis than Seven does for the Australian 
Open on a single channel outlet. 
 



 5

There are a total of 411 games in the tournament.  This figure includes mens’ and 
womens’ singles and doubles, and mixed doubles.  However, only 230 of these games 
are made available for broadcast by Tennis Australia.  Consistent with the practice at 
most major tournaments around the world, only 6 courts are actually filmed during the 
tournament.  This is the choice of tennis Australia which controls the host broadcaster 
arrangements.  The other courts are not available for broadcast by any broadcaster the 
world because they are simply not covered. 
 
Subject to footage being available, Seven has the rights to show all matches in the 
tournament.  However, it only acquires two courts on an exclusive basis – Rod Laver 
Arena and Vodafone Arena.   
 
Seven has no rights to sub-licence to pay TV.  Pay TV contracts directly with the 
sporting body.  Fox Sports acquires the rights to show every match in the tournament.  
Its only restriction is that it may not show live coverage of the matches on Rod Laver and 
Vodafone Arena acquired by Seven.  However it may show these matches on delay and 
every other game in the tournament is available live to pay TV. 
 
Every match in the tournament is currently available to pay TV on a live or exclusive 
basis.  But despite having the ability to offer multiple programming streams, they show 
only a fraction of what is available to them.  Similar to the figures in relation to 
Wimbledon, Seven estimates that Fox Sports shows about 15% of the total number of 
games already available to them. 
 
Their calls for delisting of the Australian Open simply show that pay TV is not interested 
in bringing Australians more tennis – they could do that already by showing all the 
games they have available to them.  What they are really interested in is replacing the 
free coverage of the most popular games with coverage that viewers will have to pay for. 
 
While this might be an excellent business strategy for Fox Sports and Foxtel to drive 
subscribers, it is difficult to accept that this would be in the interests of the 75% of 
Australians who currently cannot afford or choose not to subscribe to pay TV.   
 
AFL 
 
In their joint appearance before the Committee and in the Foxtel submission, Foxtel and 
ASTRA claim that “Channel Seven and Channel Ten have bought under the cover of the 
anti-siphoning list all matches to the AFL 2007-2011 season.  This means that Foxtel 
has to negotiate with two of its major competitors for the rights to the games that the 
FTAs do not propose to broadcast on FTA.  Foxtel has not been able to secure these 
rights.” 
 
This issue has nothing to do with the anti-siphoning list.  Channels Seven and Ten were 
able to acquire the rights because they had a contractual right to make a matching offer 
to any other offer accepted by the AFL.  Seven and Ten merely matched the PBL offer 
that had been accepted by the AFL on 24 December 2005 which was drafted with a 
"poison pill", so that the only person to whom the pay TV rights can be sub-licensed is a 
pay television broadcaster. Because Seven and Ten can only act within the exact same 
terms as contained in the PBL offer and because Foxtel has a monopoly in pay 
television, Foxtel is the only party to whom these rights can be offered.  Foxtel offered 
Seven and Ten less than half the current 2002-06 pay television rights fee for seasons 



 6

2007-11, despite being offered a better overall package. The rights are clearly worth 
more in 2007 than they were in 2002.  If a deal has not been forthcoming, it is clearly a 
matter in Foxtel’s own hands. 
 
In any event, the contract requires all 8 games per round to be broadcast, and if this is 
not achievable through a combination of free and pay broadcasts, then all games will be 
available free.  It is hard to see how this could be anything other than to the benefit of 
Australian viewers, who will have all games available to them free of charge if this 
occurs. 
 
 


