Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Standing Committee on the 

Environment, Communications, Information Technology and the Arts 
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Supplementary Estimates Hearings 30, 31 October 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 110

Topic: Mark Willacy

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

I want to take you back to the answer the ABC gave to question 238 from the last Estimates because it concerns a report by Mark Willacy. He reported on a Palestinian patient who would only get treatment in an Israel hospital if he paid for two security guards. The ABC was asked why the report didn’t explain that the reason for these measures is that Palestinians have, in the past, often pretended to be patients, only to launch terrorist attacks. The ABC didn’t answer the question. Instead there was an answer about the fishing issue, which you had already previously answered. Could you revisit your answer to question 238.

Answer: 

The report by Mark Willacy made clear the reason why Israel demanded security guards for the Palestinian man. The report included an excerpt from the Israeli Defence Force letter to the Palestinian man that described him as posing a significant security threat. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 111

Topic: Accurate and Balanced Reporting

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Further to these examples. Jane Hutcheon on Lateline on July the 26th:  “More than 100 Palestinians have now died in Gaza since Israel launched an operation to free its soldier captured there a month ago.”  A caption from a photograph published on your web site:  “Smoke rises after Israeli jets fired missiles on the village of Rachaya Al-Fokar near Chibaa in south Lebanon after Hezbollah guerillas captured two Israel soldiers in attacks in south Lebanon.”  The soldiers were actually captured inside Israel. Tony Eastley on “AM” on September the 13th:  “The seizure of the soldiers was used by Israel as a reason to launch attacks into Lebanon against Hezbollah.”  Mr Eastley is suggesting that Israel wanted to attack, and just needed a reason it could use. Are these significant factual errors compatible with the ABC’s policy of accurate and balanced reporting?

Answer: 

The report by Jane Hutcheon and the ABC website caption both inaccurately described the location of the capture of the Israeli soldiers. This error is regretted and the caption on the website was changed when the error was brought to the ABC’s attention. 

Tony Eastley’s phrase “the seizure of the soldiers was used by Israel as a reason to launch attacks into Lebanon against Hezbollah” was used in the context of a story about Hezbollah demands in exchange for the release of the soldiers. It was intended to demonstrate the significance to Israel of the capture of the soldiers. It implies there were other reasons why Israel would launch attacks into Lebanon, such as stopping Katyusha rockets fired from Lebanon into Israel, but the capture of the Israeli soldiers provided the stronger reason. Nevertheless, the ABC accepts that this phrase was open to misinterpretation and should have included more explanatory information or been replaced by a more accurate description. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 112

Topic: Juanita Phillips

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Juanita Phillips on the 7pm news on July the 18th. “It’s been a week since Israel unleashed its military might against Hezbollah.”  This implies that Israel started the conflict. The ABC has created the impression that the ABC has that the Gaza conflict started because an Israeli soldier was in Gaza, and Israel started the war against Hezbollah once it got the excuse it needed. Is creating this impression compatible with the ABC’s charter requirements for balance and impartiality?

Answer: 

The sentence in question does not imply that Israel started the conflict. It is a statement of fact. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 113

Topic: Tony Eastley

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding Tony Eastley with Mark Willacy on “AM” on June the 14th:“Mark Willacy, as I understand it Israel says this attack was against militants.” Mark Willacy “That’s right”. But it is wrong. This is more than paraphrasing. This is changing people’s words in a selective way, in a sensitive area. Is this impartial reporting?

When we hear an ABC report that says someone said such and such, can your report in fact be trusted, because the person may have said something else?

Answer: 

This was impartial reporting on an incident in which an Israeli attack killed a relatively large number of civilians, a fact acknowledged and regretted by the Israeli Defence Forces (IDF). The ABC does not automatically label groups as terrorists nor does it automatically accept as fact an IDF description of terrorists. 

The ABC believes its reports can be trusted and that, barring occasional lapses, if someone is quoted as saying something, it is being accurately reported. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 114

Topic: ‘Resistance’ and ‘Martyr’

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

ABC reporters won’t use the language of the Israelis, namely “terrorist”, but they will use the language of Israel’s enemies, namely “resistance” and “martyr”. Why?  Isn’t this a double standard?

Answer: 

It is standard practice in all reporting to use paraphrasing, and to attribute particular descriptions to the source of those descriptions. The ABC does not accept that it is engaged in any “double standard”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 115

Topic: Jonathan Harley

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding Jonathan Harley’s report about Syria on June the 29th: “the country it (Israel) accuses of harbouring key Hamas leaders.” In fact, isn’t it the case that neither Hamas nor Syria makes any secret of the fact that Hamas leaders are based in Syria? Here’s a quote from July the 10th of this year from the Washington Institute for Near East Policy “Earlier today Hamas politburo chief Khaled Mashal held a press conference in Damascus...” So a fact becomes an Israeli accusation with more loaded language.

Answer: 

The ABC acknowledges that in this report, “accuses of” would more accurately have been replaced by “criticises for”. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 116

Topic: Tel Aviv

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding the capital city of Israel. Why do ABC reporters refer to Tel Aviv as the capital? Here’s Eleanor Hall on The World Today on August the fourth: “vowing to attack the Israeli capital Tel Aviv”. And it is still there on your web site, no correction, no editor’s note.

Answer: 

The ABC has in the past considered it appropriate to refer to Tel Aviv as the capital. However, the ABC now prefers that, whenever possible, reporters and presenters avoid specific reference to either Tel Aviv or Jerusalem as the capital, in deference to the disputed status of Jerusalem. Israel declared Jerusalem its capital in 1950, however the international community generally has not recognised Jerusalem as the capital and most western nations, including Australia, maintain embassies in Tel Aviv.

References to Tel Aviv as the commercial capital of Israel are appropriate. 

The ABC would have preferred that Eleanor Hall had not referred to Tel Aviv as Israel’s capital. The reference has been removed from the website and an editor’s note added.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 117

Topic: Tel Aviv - 2

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Here’s Paul Lockyer on “PM” on August the second, referring to statements from the Israeli Government “And from what we’re hearing from Tel Aviv”. Here he is again on Midday Report on July the 21st, “How concerned should Tel Aviv be?” Why did this occur? What action has been taken to counsel the journalists involved and provide accurate reporting?

Answer: 

Paul Lockyer’s statement on PM on 2 August was appropriate. Peter Cave was discussing Israeli military tactics in Southern Lebanon and Paul Lockyer asked a follow-up question:

Peter Cave: So it seems that they’re trying to at least soften up the area for 20 and in some cases up to 60 kilometres back from the border.

Paul Lockyer: And from what we’re hearing from Tel Aviv, it doesn’t seem to matter how long it takes now.

Paul Lockyer was referring to Israel’s military command, which is based in Tel Aviv. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 118

Topic: Tel Aviv - 3

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

I believe that the ABC may be allowing itself to be seen as adopting the agenda of Hezbollah. To quote a comment made by Peter Cave on the Sydney 7am radio news of August the fourth “Hezbollah says if Israel keeps bombing Beirut, they will bomb Tel Aviv.” Mr Cave continues “They said Tel Aviv because Hezbollah does not recognise Jerusalem as the capital of Israel.” Two organisations that don’t recognise Jerusalem as the capital of Israel – Hezbollah and the ABC. Does this approach not create the perception that the ABC, like Hezbollah does not recognise Jerusalem as the capital of Israel?

Answer: 

See answer to Question 116.

The ABC seeks to use language that is accurate and impartial in order to avoid misleading audiences, but it is not the role of the ABC to officially “recognise” a city as the capital.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 119

Topic: Dictionary Definitions

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding the ABC’s answer from an earlier Estimates, where you defended Peter Cave’s description of events in Jenin four years ago as a “massacre” by relying on the dictionary definition of a massacre. Another term your reporters use on a regular basis, “home made rockets.” Enclosed are half a dozen examples. A report by Matt Brown on Lateline on July the fifth “In Gaza City, an explosion at a Hamas safe house killed at least one militant. Hamas operatives may have been using the building to make explosives and the Israeli military says it was not involved in the blast. Armed Hamas men on the scene described the house as a military installation.”

Clear evidence that military installations and so-called Hamas safe houses are used to make explosives. We also know that explosives and rockets are made in workshops and factory areas. 

The dictionary definition of “home made” is made at home, like Mum’s jam. Patently these rockets are not made ‘at home” but rather in safe houses, factories, workshops, warehouses and military installations. Why does the ABC falsely describe these rockets as “home made”. 

Aren’t you allowing yourselves to be seen as portraying this as a kind of David and Goliath struggle, with the Palestinians as a rag-tag resistance group of martyrs battling the odds with home made weapons?

Answer: 

The term “home made” is used to distinguish between products that are professionally or commercially produced, and those that are not. There is evidence to suggest that some of these rockets are indeed made in residential houses, as indicated in the following excerpt from a BBC News story about the manufacture of such rockets in the kitchen of a Palestinian house:
On the white plastic garden table in front of him lies a metal tube with fins, about a metre (three foot) long, maybe 15 centimetres in diameter. There is also a pointed piece of metal shaped like an artillery warhead. This is where the explosives are held. For about half an hour they mix what they say are household chemicals. Using a coffee grinder, they remove the lumps from the powder. They pour in a little water from a plastic soft drink bottle then stir it. The whole thing looks like a cookery class. Then they heat it. As the naked flame of a gas burner sparks into life, I step back. "It's safe, don't worry," the rocket maker insists calmly. One of the men, a big fellow with 1970s-style sunglasses, squeezes back into the room, and offers us orange squash in disposable plastic cups. The mixture, the rocket propellant, is then poured into the long tube. While it sets, explosives are pushed into the warhead, which is then screwed onto the rocket. Finally, they bring out a can of black spray paint, and add a lick of colour. This is do-it-yourself rocket making. They make 10 of these a day. They are crude, primitive, and designed to kill. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 120

Topic: Style Guide - 4

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding Mr Cameron’s management of your style guide. There is an entry under Execute: “Judges order executions. Gangsters, gunmen, hoodlums and terrorists ‘kill’ or ‘murder’ people.”  But here’s Paul Lockyer: “The Palestinians are threatening to execute a captured Israeli soldier.”  Had the captured Israeli soldier gone before a judge?

Answer: 

The Style Guide provides guidelines for reporters but cannot cover every eventuality. Reporters are still expected to exercise their professional judgement. The word “execute” is occasionally used in such contexts to indicate a killing that does not, for instance, take place in the heat of battle, but is planned and premeditated. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 121

Topic: Midday Report

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Here’s Matt Brown on Midday Report of June the 29th: “Palestinian militants have executed an 18 year old settler.”  David Hardaker on “PM” on July the 4th “If this soldier is indeed executed.”  Tom Iggulden on Lateline on March the 13th, “There are reports of four men found executed in the streets of Sadr City.”  Are they exempt because you are opposed to Israel, and the War in Iraq?  Or is it mismanagement?

Answer: 

See answer to Question 120.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 122

Topic: Tony Jones

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding this statement from Tony Jones on Lateline of July the 26th, “1982 was the invasion of Lebanon by Israel and did lead to many, many thousands of deaths and ultimately the Lebanese Civil War”. Is Mr Jones aware that the Lebanese Civil War actually began in 1975 and had nothing to do with Israel?

Answer: 

Mr Jones is aware of the history of the Lebanese Civil War. His question was a conglomeration of ideas which gave the impression that he had identified 1982 as the start of the Civil War. That was not his intention. A correction has been placed on the Lateline website.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 123

Topic: triple j, Megan Spencer

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding a comment made by one of your film reviewers on Triple J, Megan Spencer, back in June “The Jews used to be oppressed and now they are the oppressors.” What action has been taken over this appalling broadcast?

Answer: 

The matter was discussed with Megan Spencer after the broadcast and she expressed regret that she failed to make her point clearly at the time. Her comments were not intended to be disparaging or anti-Semitic.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 124

Topic: Al Manar

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Can the ABC clear up the matter of Hezbollah’s television station Al Manar. The ABC was asked why Geraldine Doogue, on Saturday Breakfast, failed to disclose that one Ibrahim Mousawi, a commentator in a programme about Hezbollah, was actually working for Hezbollah at its own TV station. The ABC made two attempts to answer. First, ownership of Al Manar could not be established, and second, as the subject of the story was not media ownership, the man’s links to Hezbollah were not relevant. 

Those excuses are unacceptable. Here is Hamish Robertson on The World Today of November the 14th, 2003, which was 15 months before the Doogue broadcast: “Al Manar is also known as Hezbollah TV.” Enclosed are three similar examples. All before 2005 and all found with a simple “Google” search. 

The Hezbollah ownership of Al Manar has been well known for years. Certainly the recent conflict flushed it out and to quote Eleanor Hall from The World Today of July the 19th: “This means that Ibrahim Mousawi, the chief editor of foreign news at Hezbollah’s broadcasting network Al Manar TV, (and the very same person from the Doogue item), has effectively become the Shi’ite group’s spokesman.” Enclosed are 15 similar examples. How was it possible to find out about Al Manar and Hezbollah, including Ibrahim Mousawi’s propaganda role, with a simple ten second “Google” search, but your senior journalists could not? If the Doogue programme could not ascertain ownership of Al Manar, why did it proceed with the interview? Why didn’t she find someone who was neutral? Why didn’t she simply ask him? He doesn’t seem to have been going to very much trouble to hide the link.

Answer: 

The ABC accepts that Al Manar TV is widely acknowledged as being connected to Hezbollah. 

The ABC responses to previous questions on this matter were genuine. In preparing for the interview, initial enquiries into Al Manar TV's ownership were made by the editorial team but its ownership was not confirmed. At the time, the producers did not pursue this specific line of query, because they did not consider the ownership issue relevant to the broader focus of the discussion which aimed to provide an interior Lebanese view into the operations of Hezbollah. 

On further examination, however, the ABC acknowledges that the ownership of Al-Manar was relevant to the broader context of the program. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 125

Topic: Prisoners Peace Plan

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

A. Regarding the Palestinian line that the so-called Prisoners Peace Plan offered some sort of recognition of Israel. “Implicit recognition” was the actual term used. Did any ABC reporters actually ever read this so-called plan?  It includes a continuation of the so-called resistance, terrorist attacks against Israel. It also includes a requirement for this so-called right of return to Israel of all the Palestinians refugees and their descendants. Given that they number about six million, this would amount to a demographic destruction of Israel. It is not a viable well-intentioned peace plan at all, but a smokescreen to make the Palestinians look better.

B. Did Mr Cameron, who has overall responsibility for this, note the ABC coverage and decide to read this “plan” for himself, to gauge the accuracy of your reporting?  It was freely available on the Internet. If he didn’t read the actual plan, as opposed to the wire service reporting of it, how did he know if your coverage was accurate? 

Did any of your senior news executives, Mr Hamilton perhaps or Mr Sunderland or Mr Wilesmith read the plan?  

Answer: 

A.
Yes, ABC reporters have read the document in question.

B:
It is not normally the role of editorial executives to read the original documents on which News and Current Affairs reports are based. Nor would it be practical in view of the vast amount of material that is put to air every day. Editorial decision-making is devolved on a day-to-day basis to program-makers. The task of examining such documents is usually and appropriately left to program-makers and executive producers. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 126

Topic: Michael Vincent

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Regarding the interview Michael Vincent did with UN spokesman Milos Stuger regarding firing near UN observer posts: “you say you were being fired upon even as your colleagues were being rescued.” Stuger replied: “Not fired on us. Firing continued in that area.” Vincent: “Do you know, is this the first time in this conflict a UN building has been targeted?” Stuger replied: “I cannot say it has been targeted. I can tell you it was hit.” How does this conform to your style guide rule about not asking leading questions? And will Mr Vincent continue to provide coverage of Middle East issues?

Answer: 

In the context of widespread reporting that the UN Post had been fired upon the ABC believes the line of questioning from Michael Vincent was appropriate and allowed the UN spokesman to give a clear report on what had occurred. There may be occasions in the future when Mr Vincent provides Middle East coverage. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 127

Topic: Gilad Shalit

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

On ABC TV News, September 10, Newsreader Tamara Oudyn described Gilad Shalit as "the Israeli soldier captured in Gaza". Matt Brown then said Shalit was "captured and held in the Gaza Strip". Is it not the case that Corporal Shalit was kidnapped from inside Israel, not Gaza as the reports indicated? How did this mistake arise? What action has been taken to counsel those involved?

Answer: 

This error has been drawn to the attention of those involved. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 128

Topic: Kathy Bowlen

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

On October 15, ABC TV newsreader Kathy Bowlen stated, "There's also been more violence in Gaza. An Israeli warplane fired a missile at a car on the main road crossing through the Gaza Strip, killing a Palestinian man. At least seven other people were wounded in the attack including several children. More than 20 Palestinians have died in the past three days as Israel steps up its offensive on the coastal strip."

Why did the ABC neglect to report that the man was actually an al-Aqsa Brigade member who had been firing rockets at Israel, the Israeli offensive was aimed at preventing the rocket fire and almost all of the more than 20 Palestinians killed were terrorists.

Answer: 

The text of this report reads: “An Israeli warplane fired a missile at a car on the main road crossing through the Gaza Strip, killing a Palestinian militant.”  It identified the man killed as a militant and not as a civilian. Where information is available, the ABC will usually differentiate between civilians and combatants, and prefers to do so for the sake of accuracy. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 129

Topic: Roz Childs

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

On the Midday Report on ABC TV on October 2 Roz Childs announced, “Six weeks after the ceasefire, Israel has finally withdrawn just about all of its soldiers from southern Lebanon. The short but brutal war saw 1,200 Lebanese killed, mostly civilians, and 160 Israelis.”  It is my understanding that Israel had waited until UN and Lebanese troops took up their positions and then withdrawn, in accordance with the ceasefire. Is the ABC’s choice of the word ‘finally’ consistent with fair and balanced reporting of the situation?

Answer: 

On August 11, the UN Security Council unanimously approved UN Resolution 1701 in an effort to end hostilities along the Israel-Lebanon border.

Among other things, it called on Israel to withdraw from Southern Lebanon. More than six weeks later, on October 1, Israel reported that it had completed its withdrawal.

The Midday Report said on October 2: “Six weeks after the ceasefire, Israel has finally withdrawn all of its soldiers from Southern Lebanon.”

The ABC believes the use of the word “finally” was appropriate 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 130

Topic: Roz Childs - 2

Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

Israel claimed to have killed 600 Hezbollah fighters. Given this claim how could the statement by Roz Childs on the Midday Report on ABC TV, 2 October 2006 that the “1,200 Lebanese killed” were “mostly civilians” be correct?  Is this inaccuracy compatible with balanced reporting?

Answer: 

There are many and varied estimates of the death toll on both sides from the conflict. Many estimates came out after The Midday Report went to air on October 2. The Midday Report said on October 2:  “The short but brutal war saw 1,200 Lebanese killed, mostly civilians, and 160 Israelis.”

It is not clear when Israel made the claim that 600 Hezbollah fighters were killed (i.e whether this was before or after the Midday Report in question). The Senator’s question also assumes that the figure is correct. 

However, Associated Press quoted Israel as having killed about 530 guerillas. At a briefing some days after Israel pulled out of Lebanon, Major General Yaakov Amidror said Israel had identified 440 dead guerillas by name and address.

Lebanon’s Higher Relief Council put the overall death toll at 1,181 and said one third were children and the majority were civilians. 

The website israelnationalnews.com quoted Lebanese Government officials as saying 1,130 people had been killed and 1,025 of them were civilians. Of these, 30% were said to be children under the age of 12. The agency said the figures backed Israeli reports that Hezbollah was operating from deep within civilian population centres.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 131

Topic: Editorial Policies

Written Question on Notice

Senator Wortley asked:

Editorial Policies

4.1 Editorial Responsibility and upward referral

“It is the responsibility of staff to ensure that the provisions of the ABC Act, the ABC Code of Practise, laws relating to broadcasting and the philosophies and policies of the Corporation are observed.”

Mr Scott stated that these new editorial policies are “mandatory”.

4.1.2 “Subject to normal editorial management and controls, staff are responsible for both making the content and for exercising editorial judgement…If staff do not refer the issue upward, he or she will be responsible for the editorial decision made…”

How many staff do you have in the ABC legal department?

Given the upward referral for almost anything, is there consideration being given to increasing the size of ABC Legal Services?

Answer: 

ABC Legal Services is funded for 16 lawyers full-time. There is no plan to increase the size of the area. 

It needs to be noted that the process of upward referral which underpins ABC Editorial Policies is not a legal process. It is an editorial process. As stated in clause 4.1.2 of the 2007 Editorial Policies: “…If a problem arises, or there is any doubt, staff must consult the next higher level of editorial management for guidance…”. 

ABC Legal Services does not provide “editorial management” and sits outside the editorial chain of command. While ABC Legal Services provides considerable advice to editorial staff on request, responsibility for editorial decisions rests with editorial staff. Through the process of upward referral, this responsibility can extend through the relevant Executive Director as far as the Managing Director in his capacity as Editor-in-Chief. Staff are required to exercise their professional judgement, and if unsure, refer upwards.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 132

Topic: Editorial Policies - 2

Written Question on Notice

Senator Wortley asked:

Editorial Policies

13.9.2 Reporting Complaint Outcomes (page 46)

“Where the CRE, the ICRP or ACMA has reviewed a complaint about content and determined that a complaint is upheld, details of the finding of the review body will be available via an appropriate link on the content’s website, where materially practicable…”

What determines “where materially practicable”?

When would it not be “materially practicable”?

Answer: 

A decision about whether publication of a finding on a content’s website is “materially practicable” will be a judgement exercised in the particular circumstances of the case. There may be a range of reasons why it is not materially practicable to publish a link on the content’s website. The most obvious such reason would be in circumstances where the content referred to in the finding does not have a website on ABC Online. This would apply to a large number of acquired programs as well as radio news bulletins, television news bulletins, and so on.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 133

Topic: Staff Misconduct

Written Question on Notice

Senator Wortley asked:

Further to my questions during Budget Estimates regarding staff being accused of being engaged in serious misconduct in that they were inefficient or incompetent for reasons within their control or alternatively, negligent or careless in the discharge of their duties in relation to accepting claims from a former ABC employee, Mr Williams.

How many ABC staff members have been investigated in relation to this case?

How many of these staff members that are being or have been investigated, come under the Alliance CPSU ABC Agreement and how many come under the Senior Executive Agreement or AWA’s?

Has there or will there be disciplinary consequences in relation to those staff covered by these agreements and if so how many come under each of the agreements?

If so, specifically what disciplinary procedures will be applied?

Answer: 

See answer to Question 62.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 134

Topic: Hammersley radio interference

Written Question on Notice

Senator Conroy asked:

1.
Is the ABC familiar with concerns about radio interference in Hamersley in WA? 

2.
Has the ABC received correspondence from a group known as RIGHT- RADIO INTERFERENCE GROUP HAMERSLEY TOWERS?

3.
What is the ABC doing to address these concerns?

4.
What is the ABC's response to the claim that the Hamersley WA transmitting station is causing interference and that is should be closed down and that programs should be transmitted in FM from Bickley WA.

Answers: 

1.
The ABC is aware of complaints about interference to domestic electronic equipment in the proximity of the Hamersley transmission site. 

2.
The ABC has received correspondence from the RIGHT- RADIO INTERFERENCE GROUP HAMERSLEY TOWERS Group. 

3.
The Hamersley transmission facility is owned and operated by Broadcast Australia (BA). The ABC has raised the matter of interference to domestic electronic equipment in the proximity of the Hamersley transmission site with BA. BA has indicated that transmission radiation emissions are well within the relevant national public safety levels. 
4.
There are no vacant high-powered FM radio frequencies available in the Perth region. If the three ABC AM radio services currently operating from the Hamersley site (ABC Local Radio Perth, Radio National and NewsRadio) were to be relocated to Mt Bickley and provided on FM, the power levels suggested by the RIGHT Group to the ABC would result in severe coverage restrictions to existing listeners in the Perth area. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 135

Topic: Transmitting in Stereo

Written Question on Notice

Senator Conroy asked:

1.
Does the ABC have any plans to commence transmitting in stereo on ABC Local Radio, Radio National and Newsradio?

2.
Has the ABC ever asked the ACMA for FM stereo licence for their capital city AM services?

Answers: 

1.
The ABC does not have any immediate plans to transmit all Local Radio, Radio National and NewsRadio FM services in stereo. While a small number of ABC Local Radio FM services are transmitted in stereo, the majority of ABC Local Radio and ABC Radio National FM services are transmitted in mono. This is because the majority of the ABC Local Radio and ABC Radio National FM signals are distributed by mono land lines and/or mono satellite feeds. While the transmitters for the new ABC NewsRadio services will be stereo-capable, the output of the service is entirely mono in origin due to the signal being delivered to the transmission sites by mono satellite feed.
2.
The ABC has not asked the Australian Communications and Media Authority to provide an FM frequency for any of the ABC’s capital city AM services.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 136

Topic: Jonestown - 2

Written Question on Notice

Senator Webber asked:

How much revenue does the ABC estimate it has forgone by refusing to publish "Jonestown"?

If, in answer to question 1, the ABC cannot or will not produce an estimate, on what basis does it judge the correctness of its action, and of similar action in the future?

Is the Minister and the Board aware of any legal action, actual or contemplated, by Alan Jones or on his behalf against the current publishers of "Jonestown"?

Does the Minister and Board accept that if no legal action is taken by Alan Jones or on his behalf against the current publishers of "Jonestown", then the publisher will not incur any such cost?

Answer: 

The ABC estimated net profit from an initial print run of 20,000 hardback and 10,000 paperback copies of Jonestown to be approximately $73,000. 

The decision not to publish took into consideration the likelihood of post-publication litigation. If Mr Jones had taken legal action, ABC General Counsel advised that regardless of the result of the action, there was a likelihood that the ABC would have unrecoupable costs of between $200,000 and $500,000 in defending the action.

No. However media reports have indicated that a former police officer is taking legal action over matters contained in the book.

No. A publisher may incur legal costs in preparing for possible legal action.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2 






Question: 137

Topic: ABC Annual Report
Written Question on Notice

Senator Ludwig asked:

With regard to each agencies (and the department itself) that fall inside the department’s portfolio, could the department indicate

1. What date the agency’s 2005-06 Annual Report was tabled before parliament?

2. If the annual report was not tabled by 31 October 2006, could the department indicate:

a. When the report was tabled, or if it remains untabled what date the report is expected to be tabled by.

b. Whether the agency’s own legislation provides an alternative timeframe for its annual report. If so, could the department provide:

i. A description and reference to the relevant provision and legislation.

ii. An explanation of why the agency cannot meet the general timeframe set out in the Department of Prime Minister and Cabinet’s Requirements for Annual Reports, and so requires an alternative timeframe?

c. Whether the agency was granted an extension under section subsections 34C(4) - (7) of the Acts Interpretation Act 1901?  If so, could the department provide:

i.  The date for finalizing the report as set out in the extension.

ii. The reason given for granting the extension.

iii. The date that the Minister tabled in Parliament a statement explaining why an extension was granted.

iv. A copy of the Minister’s statement.

d. Where the agency’s legislation doesn’t provide for an alternative timeframe (as per question b) nor was the agency granted an extension (as per question c) could the department provide:

i. Explanation for why the Annual Report was tabled outside the timeframe set by DPM&C despite there being no provision alternative timeframe set out in the agency's legislation nor there being any formal extension granted. 
ii. Details of any other arrangement in place for the tabling the agency's Annual Report.

Answer: 

1. 7 November 2006

The ABC is required under Section 9 of the Commonwealth Authorities and Companies Act 1997 (CAC Act) to provide its annual report to the Minister for Communications, Information Technology and the Arts by 15 October.  

The ABC met this obligation.

The ABC learnt of an error in the report prior to it being tabled and requested that it be permitted to correct this error. Permission was granted. 


- 1 -

- 1 -

