Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Supplementary Budget Estimates Hearings 31 October and 1 November 2005

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 99

Topic: Leigh Sales on The World Today 26 August
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

The World Today on August 26; reporter Leigh Sales said “Mrs Sheehan lost her son Casey in Iraq and that made her staunchly anti-war.”  It has been clearly documented that Mrs Sheehan was against the war in Iraq and against President Bush long before her son died. She even pleaded with her son not to go. Could the ABC provide the committee with the evidence to support Leigh Sales’ assertion?

Answer:

The story was entitled “Feud breaks out between families of US servicemen”. The reference that the Senator refers to occurred in the following passage:

LEIGH SALES: Iraq has dominated news in the United States this week, mainly because more than ever, the cases for and against the war are being made through the voices of those who most know its cost – the families with loved ones at the frontline.

Mrs Sheehan lost her son Casey in Iraq, and that’s made her staunchly anti-war.

CINDY SHEEHAN: And one good thing about Camp Casey and what we started here is that when I left it didn’t end. When I left it thrived and it grew, and it’s because I am not alone. I am not the only one that wants the answers to these questions.

There is the people standing behind me here, but there’s thousands of military families, hundreds of Gold Star families who want the same answers to the questions. You know, and I never, ever got up here and said I speak for every single Gold Star family, I speak for every single military family; I’ve never said that. But I know I speak for thousands of them, I know we speak for thousands of them, and we want to know what is the noble cause our children died for, what is the noble cause they’re still fighting for and dying for every day.

LEIGH SALES: Other military parents don’t see it her way.

Gary Qualls also lost his son Louis in Iraq, and he’s drawn the opposite conclusion to Cindy Sheehan.

He’s at another rally near the President’s ranch, this one in support of the war.

GARY QUALLS: This is not an immoral war. This is for what the Americans stand up for. And for what Cindy Sheehan believes in, she’s already said in public statements to the world, that this country’s not worth fighting and dying for. And yet she can’t be more totally wrong. She has totally disrespected all fallen heroes and all the soldiers that are fighting for a good cause. And yeah, she has not been able to decipher the difference between her wants and needs. We know what she wants, but does she truly know what this country needs?

The purpose of the story was not to examine in detail the development of Mrs Sheehan’s views about the war or her perspective on George W. Bush. Nonetheless, the ABC believes that the sentence: “Mrs Sheehan lost her son Casey in Iraq, and that’s made her staunchly anti-war” was accurate. While there may be some debate about the extent to which Mrs Sheehan was opposed to the war before her son died, it was his death that prompted her to co-found an anti-war organisation and actively oppose the war. Accordingly, the ABC believes that it is appropriate to observe that the death of Casey Sheehan made Mrs Sheehan ‘staunchly’ anti-war. 

The item which the Senator complained about made no mention of Mrs Sheehan’s views about President Bush.

Balance was provided within the item. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 100

Topic: Edmond Roy on The World Today 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Still with The World Today and a report of August 25 about the Education Minister and Australian values. Why did Edmond Roy end his report by saying “And come to think of it, it’s only fitting that when talking about Australian values, the Federal Education Minister chose to use a story with a donkey in it?”  What is that a reference to? 

Answer:

The story refers to the controversy that surrounded the use of the story of Simpson and his donkey by the Education Minister to illustrate Australian values. The final sentence of the report, with the comment about using a donkey to illustrate Australian values, was meant to be a reference to the irreverent, larrikin image of Australians.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 101

Topic: Ratings for triple j
Written Questions on Notice

Senator Santoro asked:

Staying with ABC Radio, why did Philip Adams characterise the tragic victim of the shoot-to-kill incident in London, as “that young Brazilian boy” when he was a 27 year old man? Was it done to distort what happened to make the British anti-terror services seem bad. Why is a 27-year-old-man called a young boy?

Answer:

Mr Adams' reference in Late Night Live to ‘that young Brazilian boy’ was not intended to distort perceptions of the incident. It was simply Mr Adams, who is in his sixties, expressing sympathy for a much younger man who had lost his life.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 102

Topic: Request for Transcript – ABC News 20 September 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Staying with the war on terror. There was a closer on ABC TV news in Sydney on, I believe, September 20, which spoke of the looming civil war or “Iraq’s descent into Civil War” or words to that affect. Could I please have a transcript? 
Answer:

The transcript of the 7pm TV News closer on 20 September in Sydney is as follows:

AND CORRECTING AN ERROR IN OUR EARLIER ITEM ON SIMON VEES-EN-TARL ... HE WAS OF COURSE A SURVIVOR OF A NAZI CONCENTRATION CAMP LOCATED IN POLAND.

AND THAT'S ABC NEWS THIS TUESDAY NIGHT -- I'M FELICITY DAVEY.

JOIN ME FOR OUR NEXT NEWS UPDATE IN AN HOUR -- AND LATELINE TONIGHT IS ON AT JUST AFTER 10-30.

GOOD NIGHT.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 103

Topic: Tony Eastley on AM 22 September 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

On “AM” on September 22 Tony Eastley said “There are claims that Iraq is already in the midst of a civil war” but provided not a skerrick of evidence to support the statement except a vague reference to some of the British media coverage of Iraq.

Would the ABC please be good enough to provide the evidence used to support Mr Eastley’s assertion. 

Answer:

Other media have used similar terms as the AM introduction to describe the situation in Iraq. Following are some examples.

The Christian Science Monitor on 22 August 2005 said:

Finding a way to head off civil war is at the heart of all the major initiatives - including the talks over a new constitution - in Iraq. But by most common political-science definitions of the term, “civil war” is already here. 

“It's not a threat. It's not a potential. Civil war is a fact of life there now,” says Pavel Baev, head of the Centre for the Study of Civil War at the Peace Research Institute in Oslo, Norway. He argues that until the nature of the conflict is accurately seen, good solutions cannot be found. “What's happening in Iraq is a multidimensional conflict. There's international terrorism, banditry, the major foreign military presence. But the civil war is the central part of it - the violent contestation for power inside the country.” . . . The academic thumbnail definition of a civil war is a conflict with at least 1,000 battlefield casualties, involving a national government and one or more nonstate actors fighting for power.

While the US has lost 1,862 soldiers, getting an accurate casualty count beyond that is difficult. The Iraqi government and US military say they don't keep figures on Iraqi troops or civilians killed. According to www.iraqbodycount.net, a website run by academics and peace activists, 24,865 Iraqi civilians were killed between March 2003 and March 2005. The report said that US-led forces killed 37 percent of the total.

The spreadsheets in Dr. Faad Ameen Bakr's computer shed some light on the casualty rate. Baghdad's chief pathologist pulls down the death toll for Iraq's capital in July: 1,083 murders, a new record.

Under Saddam Hussein, Baghdad was a violent city. But the highest murder rate before the war was 250 in one month. (By comparison, New York City with about 2 million more residents, had 572 murders in 2004, and a peak of 2,245 in 1990).

Further support for the introduction comes from John Simpson, the BBC’s World Affairs Editor, writing on the BBC’s website on 30 July 2005: “It has become a civil war, fought out with car bombs and shots to the head, while foreign forces, US and British and the rest, look on, incapable of stopping it.”

Anthony Cordesman from the Centre for Strategic and International Studies in Washington, wrote in May this year an article (copyright CSIS) titled “Iraq's evolving insurgency”. Here is part of what he said about the conflict in Iraq: “By the fall of 2004, this had some elements of a low level civil war, and by June 2005, it threatened to escalate into a far more serious civil conflict.” 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 104

Topic: David Hicks on AM 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Staying with the War on Terror, one of the “cause celebre” of The Left is, of course, David Hicks. Why is it that almost every time David Hicks is mentioned on the ABC, and in particular on “AM”, it’s always couched as “Guantanamo Bay detainee David Hicks” and not “alleged war criminal David Hicks” for example? Is it done deliberately to couch the story in terms of the Australian and American government’s treatment of his judicial rights, rather than the alleged serious war crimes he has been charged with? Could the ABC please let me know if there have been any instances of ABC journalists using the reference “alleged war criminal”. I know there are very occasional references to “terror suspect” but I’m interested in the description “alleged war criminal”. Some statistics would be helpful.
Answer:

The ABC believes that its descriptions of David Hicks are appropriate. He is usually referred to as a “Guantanamo Bay detainee”, “terror suspect” or “facing terror charges”. The ABC can find no reference to the term “alleged war criminal” in relation to David Hicks.

The manner in which David Hicks’ case has progressed and the question of his “judicial rights” are matters of legitimate public interest. The ABC has provided its audiences with detailed coverage of the legal, diplomatic and other issues involved. This has included detailed coverage of the serious crimes Mr Hicks has been charged with. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 105

Topic: David Mark on AM
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:
In regards to how ABC journalists are apparently all too ready to believe the stories of accused terrorists, and present their claims as facts in contravention of ABC rules, can I refer you to page 82 of the news division style guide which says “take care not to run accusations or opinions as matters of fact”. On “AM” on August 4 this year, reporter David Mark, who had been speaking to Amnesty International over accusations the USA has been complicit in the torture and detention of terrorism suspects in Jordan, said:  “In a report to be released later today, Amnesty details the stories of two Yemeni men who were both tortured for four days in Jordan.” I believe this is an instance of an accusation becoming fact. The only evidence for the accusation is the word of two terrorist suspects from Yemen. Could the ABC please explain why this accusation was run as an apparent fact in contravention of the rules?

Answer:

This question is referring to the introduction rather than David Mark's item.

The Senator’s question quotes the second paragraph of the introduction in isolation and therefore out of context. The first paragraph is as follows: ‘Amnesty International has accused the United States of complicity in the torture and detention of terrorism suspects in secret locations around the world.’

This makes it clear that these were claims made by Amnesty International. However, the next paragraph would have been more accurate had it said ‘In a report to be released later today, Amnesty details the stories of two Yemeni men who say they were both tortured for four days in Jordan.’

David Mark’s report emphasised that the men's statements were allegations by using the words ‘says’ or ‘say’, for example:

 “Salah Nasser Salim 'Ali was detained in Indonesia in August 2003. After a week, he was taken to Jordan and says he was tortured for four days.”

And: “Two months later Muhammad Bashmilah was visiting his sick mother in Jordan when he too was detained. Like his countryman he says he was subjected to four days of torture.”

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3




Question: 106

Topic: Triple J News
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:
I believe Triple J news may also have breached the rule in its 7.30am bulletin on August 4:  “Amnesty International says the experiences of two Yemeni men….”  This is an allegation, not a fact and yet it seems to have become fact on Triple J. Where was the word “alleged”, as in “alleged experiences” or does the ABC, or ABC journalists, take as the gospel truth everything a Yemeni terrorist suspect tells Amnesty International?
Answer:

The ABC does not have a transcript of the Triple J report, but believes Daniel Browning did not assert the torture claims as fact, but as claims made by Amnesty International. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 107 Topic: Comments on PM - Villawood

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

On “PM” on May 5 and 6 there was a two part story about a Malaysian girl in detention at Villawood. In part one the reporter says the following:  “One refugee advocate who’d visited the mother and daughter told the Investigative Unit she’d seen bruises consistent with Naomi banging her head against the floor and wall.”  Yet during part two the next day Mark Colvin has turned that allegation, the head banging, into a fact: "Now sullen and withdrawn, she started banging her head in distress against the wall.” 
Does the ABC automatically believe the claims put forward by so-called refugee advocates and present them as facts?
Answer:

The question quotes selectively to make it appear that the refugee advocate was the only source for the story. In fact, the report on May 5 also used, on the record, an interview with Dr Michael Dudley, Child and Adolescent Psychiatrist at Sydney Children's Hospital, who visited mother and daughter in Villawood Detention Centre.

The interview included the following:

MICHAEL DUDLEY: She's very listless. She wants to lie in her mum's arms and be nursed all the time. She watches her mum like a hawk. She has a real separation anxiety problem.

ANDREW FOWLER: And there were other seemingly more serious problems. 

MICHAEL DUDLEY: She's in a very anxious and distressed state. She's banging her head against the wall, she's gazing into the distance at times, she's mute, unresponsive, listless. 

The quote from the refugee advocate who had visited the mother and daughter that “she’d seen bruises consistent with Naomi banging her head against the floor and wall” was not, as Senator Santoro implies, an isolated and uncorroborated account, but, to the contrary, clearly included as corroboration of Dr Dudley’s expert assessment. 

The ABC believes that this would have been clear to anyone who heard the stories or read the transcripts, however the sentence would have been more accurate had it said ‘Now sullen and withdrawn, she started banging her head in distress against the wall, according to a medical specialist who treated her.’

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 108

Topic: Foreign Correspondent 20 September 2005
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Staying with unsubstantiated claims, a story on Foreign Correspondent by the Sydney based BBC reporter Michael Peschard on September 20 this year purported to show that people, especially Americans, were flocking to New Zealand since the Iraq War because Helen Clark’s government had stayed out of the war and how safe New Zealand was since 9/11 compared with elsewhere. The sub-text of this story was, I believe, a surreptitious attack on the Howard Government’s foreign policy by association. The story was long on urban myth and short on facts. 
Since 2001 NZ’s net migration rate has fallen 22%. People, especially Europeans, are leaving faster than they arrive. The European population of NZ will actually fall by 5,000 in 2005. The predicted migration rate for 2005 is 3.83 per 1,000 people. Australia’s is 3.98.
In the year ended October 2003, the year of the Liberation of Iraq, 3,631 Americans came to NZ as permanent or long term residents.
In the year ended August 2005 - which are the most recent figures available from the New Zealand Government – the number is 3,647. 16 extra Americans were freaked out by George W Bush, the Liberation of Iraq and enamoured of Helen Clark’s Brave New World. Is this sound factual basis for a story? 
I would suggest not. Indeed it sounds like a case of “never let a fact stand in the way of a good story.” 
Would the ABC care to comment?

Answer:

The thrust of “New Zealand Sanctuary” was that since September 2001 there had been a dramatic increase in the number of wealthy Americans and Europeans moving to a specific area of New Zealand - namely the region around Queenstown. The story examined links between this migration and a fear of terrorism since 2001. The story also focussed on the growing popularity of Queenstown since the release of The Lord of the Rings trilogy - which was filmed in the area.

The increase in numbers of wealthy Americans and Europeans in the Queenstown area was confirmed by all the figures interviewed in the report. They included Prime Minister Helen Clark, a local councillor, the leading Queenstown real estate agent and the editor of the Queenstown newspaper.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 109

Topic: Museum of Hoaxes - Lateline
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Would the ABC care to explain the production process that led to reporter Rachel Carbonell using fictitious vision from a website called "The Museum of Hoaxes" to illustrate a story about Hurricane Rita on Lateline on September the 22nd?

What disciplinary action was taken against her?

Answer:

The photographs were emailed to Lateline from an outside contact and were described as images of Hurricane Katrina (not Rita) approaching the US mainland. Reporter Rachel Carbonell was asked to file a report on Katrina and was forwarded the email containing the storm images. The Executive Producer of Lateline asked Rachel Carbonell to establish whether the photographs were genuine images of Katrina. 

The reporter’s search for confirmation uncovered numerous references to the photos as images of Hurricane Katrina, but she was unable to establish who had taken the photos and when they were taken. The reporter was not aware that the images had been posted on The Museum of Hoaxes website. With uncertainty remaining about the source of the photographs, the reporter introduced them into her story with the words: “These images being flashed around the world on the internet claim to show what hurricane Katrina looked like as it rolled towards New Orleans”. When it emerged after the story was broadcast that the images were fraudulent, the reporter was counselled and all News and Current Affairs producers were warned to be wary of material which cannot be authenticated.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 110

Topic: Incorrect vision on ABC TV News Queensland 
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

How did ABC TV news on June the eighth come to use pictures to illustrate a story about the sinking of SIEV X that were not pictures of that boat?

Does this constitute a breach of ABC rules about not using vision of one tragedy to illustrate a story about another tragedy?

Who at the ABC produced that news item, and can the ABC please explain the processes in the newsroom that led to that shonky vision being used?

Was the Network Editor or Supervising Producer in Sydney informed of the decision and did they approve it? If not, why not?

Given the ABC rules regarding sensitive stories, was this upwardly referred and to whom?

What action was taken against the staff involved?

What action has been taken to stop this sort of thing happening again?

Answer:

Incorrect file tape was used in a story about the vessel Siev X in the 7pm TV News in Queensland on 8 June.

The producers were preparing a story on the guilty verdict for a person accused of helping to arrange a people-smuggling journey, which ended off Indonesia when the boat sank and 353 people died. 

The Sydney News library sent vision of the wrong sinking ship to Brisbane. The producer and journalist involved did not question its accuracy, and used it.

The incident was a breach of Editorial Policy requirement for accuracy in news and current affairs programs. The staff accepted responsibility for their error, and the file vision has been now re-archived correctly. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 111

Topic: Interview by Kate Sieper on ABC Radio Central Australia
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Regarding an item broadcast on ABC radio Central Australia on August 26. The ABC local broadcaster Kate Sieper interviewed a woman who claimed to be Azaria Chamberlain. As Media Watch pointed out, the media exploited the delusions of a vulnerable young woman to keep this bogus story running for days. The Northern Territory Police told Media Watch "It is disappointing that it received so much media attention given that we had advised the media that she was a vulnerable person."

Who got it right here? ABC radio Central Australia or ABC Media Watch? 

What action has been taken over this? What lessons have been learned?

Answer:
On 26 August, the 783 ABC Alice Springs Mornings program did interview a woman claiming to be Azaria Chamberlain. This was an error of judgement by the local production team, which has been counselled by the Manager of ABC Local Radio in the Northern Territory.  

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 112

Topic: Coverage of Schapelle Corby case

Written question on notice

Senator Santoro asked:

Regarding Media Watch's attack on the commercial media over the coverage of the Schapelle Corby case. In summary, over a two week period in May and June Media Watch attacked the likes of News Limited, Alan Jones, John Laws and Channel Nine for sloppy work. Liz Jackson then used her findings to mount a case against commercial interests taking over ABC Asia Pacific Television.
Media Watch accused Channel Nine of falsely alleging that Indonesian justice has a presumption of guilt. But The 7.30 Report on March 29 and April 21 made exactly the same assertion. 
Media Watch accused the commercial media of pandering to Australian public opinion by only writing that Corby was innocent because that’s what the public wanted to hear. Media Watch quoted journalists as saying “The media has built a case on why would Corby take drugs into Bali if they’re worth so little. But that’s just not true. I’ve wanted to do something on it but the editors just didn’t want to know.”
Tracey Bowden on The 7.30 Report on the 16th of March: “When Corby’s bag was opened this is what Customs Officers were presented with, a bag this size containing cannabis. Immediate questions spring to mind, like why would anyone take this amount of cannabis to Bali.”  Despite asking the question, the 7.30 Report never followed up.
Media Watch accused the commercial media of only running positive stories on the Corby family in order to get access to them. But that is exactly what Tracey Bowden did on The 7.30 Report when she interviewed Corby’s father Michael. Mr Corby told Bowden that he and his daughter don’t discuss the case because his daughter doesn’t want to discuss it. 
The obvious follow up question would be “doesn’t that indicate that perhaps she feels guilty, not wanting to face up to it in front of her father.”  Later we learn from Mr Corby that when he gave his daughter 600 dollars to take on holiday, he didn’t know her mother had slipped her $500 as well. “She didn’t tell me about that” he says. 
The obvious follow up question, not asked, was “Is there anything else she’s not telling you about.”
Media Watch criticised the some elements of the commercial media for favourable coverage of the so-called White Knight Ron Bakir. It even gave an example from Women’s Weekly: ”Ron Bakir, 28, mobile phone tycoon.”  Media Watch said only some commercial media had reported his chequered business background. So how did The 7.30 Report portray Mr Ron Bakir? “…mobile phone entrepreneur.”  And at no stage did it delve into his chequered business past. 
Media Watch attacked the Weekend Australian for supposedly feeding the rumour mills with a story “Meet the Corby’s”. They said the story was irrelevant to the case. But when The 7.30 Report had a chance to press Mr Corby for more information about his two daughters’ activities in Bali, they dropped the ball. Here’s what Michael Corby told the programme: “They don’t own a surf shop. They’re just over there for that period of time. Mercedes works – assists at the shop sometimes, just helping out her Mum, and she packs shelves at Coles.” 
Perhaps the ABC can explain what that means because I am at a loss. Why didn’t the reporter ask for a clarification? 
This went to a central point in the case, why Schapelle Corby was taking a boogie board to Bali if she had access to one at a surf shop where her sister worked, or owned even. 
When the verdict and sentence was out, Media Watch slammed the Daily Telegraph for whipping up anti-Indonesian feeling over the case. But The 7.30 Report was also complicit because it failed to explain to its audience the evidential points in the judgement. 
On the day of the judgement when Kerry O’Brien twice interviewed reporter Tracey Bowden in Bali, he failed to ask one single question about the evidence that had led to the conviction. 
Kerry O’Brien then interviewed Asian Law Expert Tim Lindsay, but only to examine the possible avenues for appeal. It was only after O’Brien’s fourth consecutive question about the appeal, that we got this – unsolicited – from Lindsay: “They gave evidence that she had acknowledged it was hers and tried to prevent them looking. She denied that.”  And what is O’Brien’s response to this damaging piece of evidence? “The defence team wasn’t up to the job.”
This seems strange given that O’Brien and Bowden had repeatedly stressed during their coverage of the case over the weeks, that the evidence was vitally important. 
Here is one of their exchanges on the eve of the verdict: 
KOB: “I know legally this case is decided on the evidence…”. 
TB: “That’s right Kerry, I mean, they have said all along that all that matters is the evidence that is presented in this courtroom.”
And yet when we got the verdict O’Brien does not ask one question about the evidence presented in court, Bowden does not mention it at all, and we are left to feed off one generalised scrap from an Asian law expert sitting in Melbourne.
If Media Watch had any credibility and independence it would expose “The 7.30 Report” over this affair. Its claim that the commercial media coverage of the Corby case proves that a commercial company is not capable of running Asia Pacific TV is a farce. 
Would the ABC care to comment on this entire episode?
Answer:

Paragraph one of the question refers to a series of distinct reports about separate matters in two separate editions of Media Watch broadcast on 30 May and 6 June 2005. Media Watch raised concerns about media treatment of the Corby case. Similar concerns were subsequently expressed not just on Media Watch but also in the commercial media. Part of the Media Watch program of 6 May brought Sky’s bid to public notice, with extensive coverage of a Senate Estimates hearing. 

Contrary to the statement made in paragraph 2 of the question, the 7.30 Report did not make any assertion that the Indonesian justice system “has a presumption of guilt”.

On the Channel Nine Sunday program, Ross Coulthard asserted as fact: “The presumption of innocence. It’s one of the fundamental tenets of Australia’s justice system. But here in Bali that onus of proof is reversed for Schapelle Corby (Channel Nine, Sunday, 8 May 2005)”.

On the 7.30 Report of 29 March and 21 April, the reporter Tracey Bowden made no similar claims. However, some of the academics interviewed by her made comments along those lines, e.g.

· In the 29 March report, Bond University Professor of Criminology said “you have to understand that under Indonesian law you really have to prove your innocence.”  This is similar to the assertion, but is quickly contradicted by Dr David Bouchier of the University of Western Australia who states in the same report “The courts in Indonesia … do have the presumption of innocence …”.

· In the 21 April report, Dr Damien Kingsbury of Deakin University states “There is a presumption of guilt once you’ve been charged”.

According to the transcripts, in neither report does the 7.30 Report’s Tracey Bowden make any assertion regarding the presumption of innocence or guilt in the Indonesian legal system.

In response to paragraphs 3 and 4 of the question, Media Watch did not single out the commercial media here for comment. The comments made in the program applied to all media, and the anonymous sources quoted included journalists both inside and outside the commercial media. 

Paragraphs 5 – 11 of the question misquote Media Watch’s criticism of the Australian Women’s Weekly for its coverage of Ron Bakir. As Media Watch reported, the Australian Women’s Weekly described Mr Bakir as a “knight in shining armour” rather than simply as a mobile phone entrepreneur. The ABC also ran stories critical of Mr Bakir, e.g. in radio programs PM on 15 April 2005 and The World Today on 17 May 2005.

The ABC rejects as baseless the assertion that the 7.30 Report and Kerry O’Brien are complicit in “whipping up anti-Indonesian feeling”. It was entirely appropriate that, on the day of the verdict, the 7.30 Report should address the implications of the verdict itself, e.g. the potential for appeal.

In relation to the last 2 paragraphs of the question, Media Watch reviews hundreds of tip-offs every week about alleged errors, misdemeanours and crimes in the media, including the ABC, many of which are misguided, erroneous or trivial. However, each is examined by the program to determine whether or not it is suitable for inclusion in the program. Media Watch is not reluctant to criticise the ABC, whether it be the ABC Board, Managing Director, directors, managers or staff. Evidence of that criticism has been presented to the Parliament on a number of occasions. The issues Media Watch addressed regarding media coverage of the Corby trial and Asia Pacific Television were important issues of substance that warranted inclusion in the program.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 113

Topic: ABC Arts Program Vulture
Written question on Notice

Senator Santoro asked:

Regarding the new ABC arts programme “Vulture”. The ABC must have been disappointed with the audience figures so far. Only 67,000 people watched the first episode in Sydney –the ABC was out-rated by SBS.
The Executive Producer, Mr Guy Rundle, has been employed by the ABC on this project since January. Is this accurate?

Is it true the programme was supposed to go to air in mid-year but didn’t get up until the end of September?

Is this the same Guy Rundle who was editor of the left-wing commentary magazine Arena?

Is he the same Guy Rundle who was a keynote speaker at the left-wing love in during July of this year called “Now We The People” which, from what I can tell, was one giant whinge-fest against the Howard Government?

How much is the ABC paying Mr Rundle? If a specific figure cannot be provided then the range would be fine. 

Did he ask for permission to be a keynote speaker while at the same time being on the ABC payroll?

Can the ABC give this committee an assurance that “Vulture”, for however long it lasts, won’t become yet another vehicle for the left to grizzle to the left about the Right? Or let it become yet another tax-payer funded outlet for the Minority Left-wing club that is the ABC?
Answer:

In January 2005 Guy Rundle was appointed as an Executive Producer in the Arts and Entertainment Department. Development of Vulture began in late January 2005. The series was commissioned in August 2005. 

The ABC understands Mr Rundle held an editorial role with Arena Magazine from 1989 until the time of his appointment by the ABC. While employed by the ABC he was on leave from his position with that journal. 

The ABC understands that Mr Rundle was one of a number of speakers at the “Now We The People” Conference held in July 2005 in Melbourne. His participation was not in relation to any ABC-related matter and did not constitute a conflict of interest in terms of his employment.

Mr Rundle’s salary was in the range $100,000 to $110,000 per annum.

Mr Rundle asserts he sought and received permission to speak at the “Now We Are People” conference. However, the ABC has not been able to confirm that was the case. Mr Rundle resigned from the ABC in December 2005. 
The ABC has decided not to continue with the Vulture program in 2006, but to develop a new prime time arts program. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 114

Topic: Radio National Program - Perspective

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I asked Mr Balding at the last Senate Estimates about the Radio National programme called “Perspective”. I was concerned about the biased presentations and the lack of adequate disclosure of the left-wing political background of some of the guest commentators. 
Mr Balding assured me that everything was fine, there was no problem. No bias. No lack of balance. No problem with disclosure.
I’ve since performed a check of “Perspective” programmes since then and searched for evidence of this supposed balance, fairness, lack of bias, and fair disclosure.
Rebecca Huntley on September 5, attacked the government over its responses to terrorism: “In Australia, Generation Y’s anger over something like September 11 is less about the event itself than it is about the behaviour of the United States government and its allies with regard to the war on Iraq.”  Huntley is described as a social researcher and author. What is not disclosed is that she is active in the Labor Party. 
Why can “New Matilda” declare that affiliation but not the ABC?

John Langmore attacked the Howard Government in Perspective of Friday Sept 17 over the UN, Iraq, foreign policy and aid. He is presented as a “professorial fellow, Political Science Department, Melbourne University". What is not disclosed is that he previously worked for the UN and is a former Federal Labor MP. Why was this disclosure not made? 

Hugh Stretton attacked the “neo-liberal surrender to the markets” in a spruik for “Australia Fair” on Perspective of September 19 and is described by the programme as a visiting fellow at the Adelaide school of economics. What the audience is NOT told is that Stretton is, or was, an official sponsor of that left-wing Labor Party dominated activist group called “Now We The People” that campaigned against the Howard Government and had as one of its campaign themes, yes, “Australia Fair.” Why was this not disclosed?

In a little over three months I have found that in items on Perspective that dealt with Australian government policies, or the US position on Iraq or other policies, 25 out of 27 items were negative and attacked the government. 
Here is a list of policy positions the speakers took in relation to the Government: Anti-Bush, anti-US nuclear policies, anti-US Iraq policy, anti-war on terror, anti-Howard, anti-terror laws, anti-Liberal Party, anti-immigration policy, anti-Howard again, anti-Bush again, anti-Aboriginal policies, anti-Kyoto position, anti-Howard Government, anti-terror laws again, anti-university funding policy, anti-US, anti-Iraq war. And then there was one that was pro-Iraq. A journalist who had actually been there and is helping a free media emerge in Iraq.
Anti-government activists Tariq Ali, Greg Barns, Natasha Cica, Joe Siracusa, James Bourne, Marion Maddox, Chas Savage, Rebecca Huntley, Annabelle Lukin who was scathing about Australian government immigration policy and made comparisons with the Third Reich. 

In one ten day stretch in September there were the following speakers: Mike Clear who criticised the government on immigration policy and has been a campaigner on immigration issues; Abbot Gleason an American academic who accused the “neo-conservatives” of stealing the legacy of George Orwell – not disclosed is the fact he signed an open letter attacking President George W Bush; then came Hugh Stretton whom I have just described, a socialist economist; followed by John Langmore the former ALP MP; then there was Alison Broinowski a notorious left-wing critic of the Coalition parties; the day before her John Ralston Saul the far left commentator; then there were two non-political items, then  Joe Siracusa another arch-leftie; then Martin Krygier a commentator on communism; then Chris Richards the editor of the New Internationalist Magazine; then Rebecca Huntley from the Labor Party and left-wing activist James Bourne. 

After a break of an entire two days of no left-wing political “perspectives” following Mike Clear, who did we get next, Chas Savage and another left-wing spray at the government over anti-terror laws. Mr Savage is the ABC’s resident friend of David Hicks and Mamdouh Habib, a constant critic of the government and making I think his third or fourth appearance on the show this year. 

I am a firm supporter of the right of the ABC to broadcast divergent views, but is this balance?
Is it fair? 
Here is what we got in that run of ten of twelve commentators: “Shame Howard Shame”; “the young generation’s anger over American policies and the war in Iraq”; an attack on Piers Ackerman, Andrew Bolt and Paul Sheehan; “George W. Bush is frankly clueless”; “racism and war is back”; ”The US administration wants to punish the UN for opposing the Iraq war”; “Australia supported the illegal invasion of Iraq” and “Even after increasing its aid Australia remains among the meanest donors”; and “the neo-liberal surrender to the market”.
Does this programme “Perspective” exist as some sort of club for left-wing and Labor-aligned commentators? 

When will we start to see some balance? 
Will the Managing Director, or the appropriate member of management, exercise some leadership on this and make sure Perspectives content is balanced? 
Or will the ABC allow it to continue as is, with left-wingers dressed up as various kinds of experts and their left-wing political credentials kept silent by the programme’s producers in contravention of ABC disclosure rules?

Answer:

Rebecca Huntley’s Perspective was based on her forthcoming book “The World According to Y” for which she interviewed people in the age group known as Generation Y. The thoughts presented were not her own but of her interviewees. Her alleged Labor Party affiliation was unknown by the program team. 

Disclosure was made in the introduction to John Langmore’s piece as follows: “Hello and welcome to Perspective …  John Langmore is a former MP for the ACT seat of Fraser, director of the UN Division for Social Policy and Development and from 1997 – 2001 a representative of the International Labour Organisation to the UN. He is now …
Hugh Stretton is one of Australia’s leading thinkers and any political involvement he has had was not relevant to this Perspective. 
Perspective, broadcast daily on weekdays, is five minutes of commentary by opinion-makers from Australia and overseas. It is broadcast in accordance with Section 7 of the ABC’s Editorial Policies relating to Relevance and Diversity.

Perspective contains controversial opinion on topical issues by the commentators or their guests. 

Perspective does not present opinion along dual lines of right versus left, for versus against, or Labor versus Liberal. It aims to cover a diversity of thought and belief. 

The ABC believes the line-up of speakers on Perspective since its inception in 2001 reflects a range of viewpoints on a wide range of topics. A comprehensive archive of Perspectives going back to 2001 is available on the program website.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 115

Topic: Conflict of Interest by ABC staff
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Given that many ABC broadcasters often comment on or include content relating to contentious issues like the Iraq War, immigration, indigenous affairs, can the ABC find out for me whether any declaration was made in regard to a potential, perceived or actual conflict of interest in relation to the following public participation by the following ABC staff?


Quentin Dempster from Stateline NSW acting as MC at a public meeting on the impact of the war in Iraq on July the 18th 2004, run by the “Peace and Justice Coalition.”

Julie McCrossin the radio broadcaster hosting the Labor Party-run “Emily’s List” event on November 23, 2001. Similarly Julie McCrossin criticising the Howard government over gay marriage at a forum in Sydney in August 2004; publicly supporting an event hosted by the NSW Greens called “Show Mercy to Refugees”; singing an open letter to quote “Save Medicare” in 2001; speaking at a “The case for refugees” meeting at Curtin University on October 6, 2001; speaking at or being involved in as “Julie McCrossin the ABC broadcaster” at a “Rally for Native Title.” In Sydney on October 11, 2001; and acting as MC at a March  called “Compassion for refugees, peace and justice” on March 24, 2002. 
Lex Marinos from News radio acting as an MC at the same event.

David Marr, and Julie Rigg from Radio National, speaking at an anti-censorship meeting in Balmain on July 10, 2003.
Sandy McCutcheon from Radio National chairing a “Justice for Refugees” meeting in Brisbane on May 21, 2002.

Sian Prior from Radio National acting as MC at a “Research for Asylum Seekers” meeting in Melbourne on the 24th of August 2004.
Julie Browning again from Radio National acting as an official speaker at a “Rural Australians for Refugees” event at the Sydney UTS on May the 9th this year.
Philip Adams from Radio National could get numerous mentions but I’ll stick to one: a public signatory of a letter demanding a Royal Commission into refugees on December 7, 2001

Margaret Throsby from Radio National acting as MC and host of the “out of limbo” refugee event on April 4, 2004.

Rhoda Roberts of Radio National hosting a so-called “Sorry Day” event in 2002. 

Daniel Browning from the news department acting as a panellist on a forum called “the place of civil disobedience and protest in Australia” 21 October 2004.

And Kerry O’Brien acting as MC for a “Rural Australians for Refugees” event in 2002. 

Answer:

ABC  broadcasters are expected to work within the ABC Code of Conduct and Editorial Policies relating to external activity and conflicts of interest. 

Quentin Dempster regularly attends events where he is the guest speaker, MC or facilitator. These activities are consistently monitored by News and Current Affairs management. He was MC at a public forum at the University of Technology in Sydney on the impact of the Iraq War in July 2004. The ABC does not believe his role as MC involved any conflict of interest, either perceived or actual. Quentin Dempster is well aware of the ABC’s rules governing such activities. 

Sian Prior, Julie Browning and David Marr were not working with ABC Radio at the time of the above activities. 

Lex Marinos worked with ABC NewsRadio as a fill-in presenter for two days only in March 2002. ABC Radio does not know if he was involved in this march as an MC. However, he was not involved in any editorial coverage of the event on ABC NewsRadio.

Julie Rigg is Radio National’s specialist film critic. In this capacity she is required to express opinions on the quality of movies reviewed and on developments in the world of film. The meeting referred to was a protest on the refusal of classification of the film ‘Ken Park’. Organisations including the Screen Directors Association, the Film Critics Circle of Australia and Watch on Censorship joined to hold the meeting under the banner Free Cinema. Julie Rigg was, at the time, President of the Film Critics Circle and invited to take part in that capacity. Radio National was aware of her participation and Ms Rigg was not involved in any editorial coverage of the event on the network.

Between 2001 and 2004, Julie McCrossin was a part-time employee as co-presenter of Radio National’s Life Matters. She came to the ABC with an established community profile and was associated with a number of community activities. 
Philip Adams was engaged by the ABC to present the opinion program Late Night Live. He came to the ABC with a well-established profile and his views are well known in the community. 

Margaret Throsby presents the Morning program on ABC Classic FM. As a resident of the area, Margaret Throsby was asked to introduce the entertainment at a fundraiser co-sponsored by Leichhardt Council and Balmain for Refugees. The network was aware of her participation and she was not involved in any editorial coverage of the event on the network.

Sandy McCutcheon was asked to moderate this event. Radio National was aware of his involvement. Both Mr McCutcheon and the network ensured separation between this activity and any editorial coverage on the ABC.

Rhoda Roberts is engaged by the ABC only one day a week to present Radio National’s Indigenous arts and cultural program, Awaye! She has followed a high-profile career in the arts and the media including as a writer, actor, performer, director, journalist and presenter. Rhoda Roberts’ profile as a representative of the Indigenous community is well known. 

Daniel Browning chaired a two-episode pilot program called “The Gap” for the Australian Film Television and Radio School. Its program brief was to discuss generation change and difference in Australia. As a student production, the program was never intended for broadcast.

As the presenter of what was essentially a mock television program, Daniel Browning read from an autocue. The script was prepared for him and his role was to manage the discussion rather than assert any personal point of view. He expressed no personal political opinion and he is fully aware of his obligations as a News and Current Affairs employee.

Kerry O’Brien has no recollection or record of attending an event called “Rural Australians for Refugees.” 

The ABC considers external activities of its broadcasters in the context of editorial responsibilities.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 116

Topic: Australia Talks Back – 3 October 2005

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:
On Radio National’s “Australia Talks Back” on Monday October 3, 2005 there was a programme about Global Warming. 
Tim Flannery was a guest – pushing the man-made Global Warming theory. Was an actual climate scientist, who challenges Flannery’s view, William Kininmouth invited, and then disinvited?

And how many times did the ABC refer to Dr Flannery’s real profession, which is Palaeontology – the study of bones – and not the quaint epithet:  “Earth Scientist”? 

Answer:

Guests on the program of 3 October 2005 included Tim Flannery, author of a new book called ‘The Weather Makers’, an Antarctic climate scientist, and the then head of the AMA, who were calling for a national response to deal with the health issues resulting from climate change.

During the course of researching the program, more than a dozen potential guests were rung and spoken to, including scientist, William Kininmouth. The producer advised Dr Kininmouth he would be contacted to confirm whether he would be invited to take part in the program. As the program took shape, it was decided that he would not be required. The producer made a number of attempts to reach Dr Kininmouth on both his home and office numbers but was unsuccessful. Dr Kininmouth turned up at the ABC studios expecting to be put on air. The producer while apologetic explained the situation to Dr Kininmouth, who accepted it well. During the on air discussion that night, a number of Dr Kininmouth’s views were posed as questions to the invited guests and a robust discussion ensued.  

In the program, Dr Flannery was described as ‘a well-known Australian scientist and author of a new book called The Weather Makers, that focuses on global warming and possible solutions’. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 117

Topic: Employment of Sally Loane and Virginia Trioli

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In relation to ABC Local Radio and specifically the firing of Sally Loane in Sydney and the hiring of Virginia Trioli. 
Why was Sally Loane removed - I have read articles suggesting ABC staff viewed her as “The Pony Club”, too much like the Sydney North Shore and not enough like the Inner West, in other words:  not left-wing enough. Is it true the decision was taken by Sue Howard the head of Radio. Why? 
What did Sally Loane do wrong? I understand she is quite upset by what has happened.

Can the ABC please describe the recruitment process that led to the hiring of Trioli? 

What were the selection criteria and how did she meet them?

Why did Julie McCrossin resign after just a month and will she be given a job back at Radio National? 

Why has it taken so long to fill this position and the 9-12 slot?

Why did Trioli not start work immediately? And how will she keep providing coverage of rugby union given her self-confessed lack of knowledge of an interest in rugby, and that she will from now on only cover cricket and racing?

Answer:
The decision not to renew Sally Loane’s contract as presenter of the 702 ABC Sydney Mornings program was made by the Manager of Local Radio in NSW and the Head of Local Radio based upon the performance of the program over some time.  

Virginia Trioli, formerly Drive presenter on 774 ABC Melbourne, was recruited by ABC Local Radio management and her appointment was confirmed by the Director of Radio. 

Ms Trioli was recruited on the basis of her skills to communicate with audiences. She has extensive experience as a broadcaster, having hosted 774 ABC Melbourne Drive since 2001, and broad journalistic experience. Ms Trioli has worked as a journalist with The Bulletin as a news reporter, editor and columnist with The Age. She has an established reputation as a strong independent voice on politics, social issues and the arts. She has won two Walkley Awards, in 1995 and 2001.

Four weeks into her role as 702 ABC Breakfast presenter, Julie McCrossin advised the NSW Local Radio Manager that she could not continue, citing health reasons for her decision. She resigned from the ABC.

Regarding the question as to the length of time to fill the position, ABC Radio needed to select new presenters for both shifts. It decided to ‘test’ potential candidates in the key Breakfast slot in its bid to select the most appropriate presenter for the program.

Local Radio has announced the appointment of Adam Spencer as presenter of the 702 ABC Sydney Breakfast program in 2006.

Sally Loane departed the ABC in mid-August. Virginia Trioli began as presenter of 702 ABC Sydney Mornings on 24 October. Following successful negotiations to appoint Ms Trioli to the role, she spent a month familiarising herself with her new hometown and becoming acquainted with her audience. In the interim, Mornings was presented by Sarah MacDonald. 

The 702 ABC Sydney Mornings program has a regular sports segment, the content of which is generated by ABC Radio Sport’s coverage at the time. ABC Radio’s Sports Editor and Broadcasters appear in this segment and are well qualified to keep listeners up to date. Ms Trioli has a broad interest in sport and will undoubtedly increase her knowledge of Rugby codes and other sports over time. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 118

Topic: Employment of Valerie Geller by the ABC

Hansard Page: ECITA 11/12 
Senator Santoro asked:

How much does the ABC pay the American Valerie Geller to “train” broadcasters? Just the remuneration range if a specific figure it is not appropriate to release.

Valerie Geller's retainment has been ongoing now for four years or more. Why do staff still need training? 

How much has the ABC spent hiring Ms Geller over that period and how much longer will she be employed. What is it the ABC hopes she will achieve? Again, if specificity is not appropriate to divulge a range will be fine. 

Answer: 

The ABC has spent approximately $509,000 for the services of Valerie Geller since 2000. This includes fees, fares and accommodation and represents approximately 6.9% of ABC Radio’s total training budget for the period.

ABC Radio is committed to the pursuit of excellence through the ongoing professional development of its broadcasters. Ms Geller provides training to presenters and producers. Her style is motivational and her role is to teach them how to make radio that is interesting.   

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 119

Topic: ABC Coverage of Australian Netball

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

If we move on to double standards and The 7.30 Report, I want to ask about an item regarding netball on March 1 this year. The story in question was all about the raw deal received by Australian netballers and how some are turning to a trade union for help. There were various comments about how Netball doesn’t get enough media coverage, and because of that not enough sponsorship and money.
The ABC has the TV rights to netball, or at least is the netball broadcaster. So on the issue of media coverage, why did The 7.30 report choose not to reveal the following:  When Australia competed in the 2003 World Netball Championships the ABC only broadcast 2 out of 8 games they played in. 
When Australia played England earlier this year, in front of a sell-out crowd, the ABC broadcast the match at 11:40pm, a time that is arguably far too late for young girls who are the sport’s biggest fans. 
Australia played New Zealand in a three test series last year, two of the tests were broadcast at 11pm and 11:30pm and the other was not shown live at all. 
The final of the 2004 national championship was not shown live in SA and WA. The final of the 2003 national championship was not shown live anywhere, but in delay after midnight. ABC TV coverage of netball in 2003 was voted the worst sports coverage of that year. 
Can the ABC get back to me regarding the veracity of my assertions before I ask any further questions on Netball and the 7:30 Report?
Answer:

In response to paragraphs 1 and 2, the 2003 Netball World Championship was played in Jamaica in July of that year. The ABC broadcast a preview program of the tournament on 12 July, edited coverage of the match between Australia and Trinidad and Tobago (19 July 2003), edited coverage of the match between Australia and Jamaica (19 July), live coverage of the Semi Final between Australia and England (20 July) and live coverage of the Grand Final between Australia and New Zealand (21 July). There was also a late evening replay edited highlights of the final on the 21 July. Due to commitments to coverage of the VFL and the local Tasmanian Hockey competition, there was no broadcast of the preview program or Australia against Trinidad and Tobago in Tasmania.

In response to paragraph 3, full coverage of this match was broadcast in full at 11:40pm on Friday 25 February 2005. There was a full replay the following afternoon, Saturday 26 February 2005.

In response to paragraph 4, in 2004 Australia played New Zealand in a three test series. The first test on the 13 November was broadcast live nationally. The second test from Perth on the 16 November was transmitted live at 11:00pm in NSW, VIC and TAS while QLD, SA, NT and WA saw the match on delay, also at 11:00pm. The final test of the series was played on the 20th of November and was shown live nationally.

In response to paragraph 5, in 2004 the ABC agreed with Netball Australia to cover and broadcast the final of the national netball competition from 4.30pm until the conclusion. In South Australia and Western Australia the netball match would have fallen in the period allocated to coverage of the local Australian Rules competitions SANFL and WAFL. In order to not interfere with our ongoing commitment to live coverage of local sport a decision was taken to broadcast on delay in those states.

In response to paragraph 6, the final of the 2003 national championship was broadcast on Saturday afternoon. It was edited highlights of the match played the previous evening.

The ABC believes its coverage of the netball story on 7.30 Report was handled appropriately. The story was about players of the National Netball League joining the Australian Workers Union in search of better pay and conditions. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 120

Topic: External website links
Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

What is the ABC policy on posting external website links in programme websites?

Local radio in Sydney deleted one from a posting stating it is ABC policy not to post them, whereas on the Triple J Morning Show guest book an external link is posted. For interest, it one of militant vegan Lindsay McDougall’s pet projects:  “saynotoanimalsinpetshops.com. 
Is there one policy across the ABC or is this a case of mismanagement? 
I have dozens of other examples if the ABC is interested.

Answer: 

Section 8.1 of the ABC Editorial Policies details ABC policy on the inclusion of links to external websites within ABC Online websites. The 'ABC Online Conditions of Use' (http://abc.net.au/conditions.htm) applies to ABC guestbooks and forums, and indicates at section 2.3 that 'The ABC publishes links to other websites at its sole discretion. Unless otherwise advised the ABC will not publish external links in its guestbooks or forums.'

Within the framework of the Editorial Policies and the Conditions of Use, editorial managers of individual forums and guestbooks are able to decide whether or not to include external links in submitted posts.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 121

Topic: IT Policy
Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Is it true that the ABC has implemented a new IT policy allowing ABC IT staff to view and trace all emails? If so would that be so ABC staff can be prevented from leaking material or acting as whistleblowers?

Answer: 

The ABC has not recently introduced a new IT policy.

The ABC’s Electronic Mail and Internet Browsing policy (‘the policy’) has been in force since May 2002 and provides that the ABC will manage and monitor ABC email accounts and Internet browsing to ensure they are being used appropriately. The policy does not prevent employees from acting as whistleblowers. The intention of the policy is to ensure the use of email accounts and Internet browsing do not compromise business use or breach the policy, and other ABC policy, procedure or other law. 

A notice was recently sent to staff, that was designed to meet the notification requirements of the newly proclaimed Surveillance Act 2005 (NSW) by providing all ABC staff with clarification and notification of the ABC’s workplace surveillance, specifically computer and camera. Whilst this Act only affects ABC staff employed in NSW, the ABC has applied the NSW Statute principle nationally.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 122

Topic: Investigation into Fraud by Former Staff Member

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

What is the state of the investigation involving former staff member Mark John Williams for the alleged theft of some $800,000 from the ABC? Is this matter still sub judice?

Answer: 

The ABC's investigation of the alleged fraud under its employment code has concluded. Mark Williams was dismissed from his ABC employment effective midday 10 November 2005. The matter is still subject to criminal jurisdiction and therefore remains subjudice. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 123

Topic: Peter Cave Report 4 August 2005
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I want to ask about the now notorious report by Peter Cave on his Correspondents Report of August 4, 2005, and the way the ABC dealt with it. 
Firstly, Mr Cave made the assertion that the deaths of 52 Palestinians and 23 Israeli soldiers in an area of Jenin constituted a “massacre”. His supporting argument for this claim is that the deaths of the Palestinians were unnecessary and indiscriminate. 
Can the ABC please provide me with the evidence Mr Cave had to support this claim? It was a big call to accuse the Israelis of a massacre, so I hope he had some evidence. If Mr Cave reached his conclusion that there had been a massacre based on claims of indiscriminate and unnecessary deaths, why did he not provide any evidence to support that claim? 

Secondly if there was – as Mr Cave points out- no on-the-spot investigation by the UN – how could he reach his conclusion. As he himself states, the lack of a truly independent investigation meant that the truth was not clear. One side said there was a massacre, the other denied it. Why did he accept the argument of one side over the other? 

Mr Cave says he saw 30 bodies. He does not know who these people were or the circumstances in which they died. If Israeli soldiers are fighting a battle against Palestinian terrorists who have taken sanctuary in civilian homes, and some of those civilians die, why is that a massacre?

Mr Cave said half the Palestinian casualties were civilians. Why did he not reveal that the combatants?

Why did he not reveal that the UN report accused the Palestinians of violating international law because they used the shelter of a civilian refugee camp?

Why did Mr Cave not reveal that the Palestinians had booby-trapped civilian homes. How many of the 52 victims died from Palestinian booby-traps?

When Mr Cave said “the uninformed and those with their own agenda (read Israel) are now claiming there was no massacre,” why did he not say “the uninformed and those with their own agenda (read Palestinians) are now claiming there was a massacre.”  Is he taking sides?

When the ABC responded to the numerous complaints it received over this report, why did it state the following: “Peter Cave took the view that the observation (of 30 bodies in a mass grave) was evidence enough to suggest a massacre has occurred.”  He does not know how they died or who they were. How could he reach his conclusion? By his own admission he did not have enough information to determine what had happened so he threw his lot in with the Palestinians. 

When more than the number of civilian victims of Jenin were killed in the Passover suicide bombing in Israel, on which occasions did the ABC describe the attack as a massacre? 


Answer:

The ABC stands by Peter Cave’s story on events at Jenin refugee camp, broadcast as part of the ABC’s Correspondents’ Report on 4 August 2002, and believes it was fair and balanced. 

Correspondents’ Report is an opportunity for the ABC’s overseas journalists to report and reflect on international events many of which they observe first hand. 

In his report, Mr Cave sought to examine the following:

· what is meant by a “massacre”;

· the restricted circumstances in which the UN was able to discover what happened in Jenin;

· how to interpret what he himself saw in Jenin after the fighting; and

· the statements of both Israeli and Palestinian spokesmen.

Mr Cave quoted two dictionary definitions of a massacre as the “unnecessary and indiscriminate killing of human beings”, aligned that with what he saw and heard on the spot, including witnessing the corpses of 30 Palestinians being buried in a mass grave, and offered his conclusion that there had been a massacre. 

Mr Cave acknowledged that what happened was not clear and expressed some doubt about the veracity of both Palestinian and Israeli sources. He concluded that the truth of the matter was, besides the bodies, a victim of these circumstances.

Part of the responsibility of a reporter is to report what happened and put the report in some sort of context. This is what Mr Cave did in his report. While some complainants attributed partisan motives to Mr Cave, the ABC concluded that these could not be sustained in an examination of the story.

Written complaints about Peter Cave’s Correspondents’ Report were dealt with by ABC Audience & Consumer Affairs, consistent with the requirements of the ABC Editorial Policies. Several complainants expressed dissatisfaction with the response they received, and these complaints were then forwarded to the ABC’s Complaints Review Executive (CRE) for review. The complaints were not upheld on review.

Senator Santoro has advised that one or more complainants sought review of the ABC’s decision from the Independent Complaints Review Panel (ICRP). The ICRP was established by the ABC Board to provide an additional avenue of review to complainants who alleged serious cases of bias, lack of balance and unfair treatment, and who were dissatisfied with the ABC’s response to a complaint.

In order to accept a complaint for review in such circumstances, the Convenor of the Panel must be satisfied that the complaint alleges a sufficiently serious case of bias, lack of balance or unfair treatment, or that the issue is a matter of public notoriety, which warrants such review.

The Convenor of the ICRP makes these decisions completely independently of the ABC. ABC management is not represented on the Panel. The ABC has not been privy to correspondence between the Convenor and any complainant/s on this matter, and is therefore unable to comment in detail on the Convenor’s reasons for declining to review this broadcast. 

Notwithstanding this, Senator Santoro’s previous assertion that the ICRP’s decision in this case means that complaints “may only be dealt with through consideration by a member of the ABC management team” is incorrect. Complainants who are dissatisfied with the ABC’s response to their complaints about this broadcast are entitled to refer the matter to the Australian Communications & Media Authority (ACMA), should they wish to do so. 

This avenue of review remains open to complainants who are dissatisfied with the ABC’s response/s to their complaints.

It is also worth noting that the Australian Broadcasting Authority, the predecessor of the Australian Communications & Media Authority, advised the ABC of the outcome of its investigation of the Peter Cave piece on 16 April 2004. This investigation found that there had been no breach of the ABC Code regarding accuracy and correction of demonstrable errors, impartiality and balance, or complaints handling.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 124

Topic: Four Corners Program ‘Lords of the Forest’
Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Regarding the biased program on Four Corners “Lords of the Forest” do findings by the ICRP provide the right checks and balances for the ABC?

Is it appropriate that the final say on what course of action is taken after the ICRP’s findings are made is chosen by the ABC’s Managing Director (who in the case of Lord of the Forests effectively did nothing of value in response to the ICRP’s findings)?

Why has there been no public apology or effective announcement about the ABC error?

With that in mind, is there no incentive for ABC journalists and producers to fully adhere to the ABC’s Code of Practice when reporting on news and current affairs?

Again, I would prefer not to receive back responses along the lines of:  “we stand by our story” or “we do not agree" or “we reject the suggestion” or “the circumstances were appropriate”. I have asked quite specific questions and given very specific examples and I would appreciate it if the ABC would show due respect to this committee by providing more adequate answers. 
Answer: 

Earlier this year, the ABC Board approved a number of reforms to the Independent Complaints Review Panel (ICRP) to strengthen the panel's role as an independent body and to make its administrative functions more efficient. These reforms were undertaken as part of the ABC's continual process of reviewing and improving, where necessary, its corporate governance procedures. 

One aspect of these reforms was an expansion of the panel's role in circumstances where it finds, on review, that a complaint is upheld. The Panel now has the authority to recommend a possible remedy. The final decision on implementation of a remedy remains with the ABC Managing Director as Editor-in-Chief. Given the ABC's role as an independent public broadcaster, and the important statutory obligations created by the Australian Broadcasting Corporation Act 1983, this division of responsibility is an appropriate one. In the ABC's view, it is also consistent with the provisions of the Broadcasting Services Act 1992 which specify the action that the Australian Communications and Media Authority (ACMA) may take in circumstances where it finds a complaint about the ABC to be justified.

The ABC has publicly acknowledged that the ‘Lords of the Forest’ program contained inaccuracies. An errata to this effect was published on the program's website and remains accessible from the website today. In the investigations that it has completed in relation to this program, the predecessor of ACMA, the ABA, noted that it “...is satisfied with the corrections published on the Four Corners’ website on this occasion.”  Further, the ABA’s press release dated 9 February noted that “In light of the ABC’s actions in correcting the inaccuracy, the ABA does not propose to take any enforcement action in relation to the breach on this occasion.” 

There is a clear requirement for ABC journalists and producers to fully adhere to the ABC's Code of Practice when reporting on news and current affairs. Any failure to comply with the Code is addressed with the relevant staff on a case-by-case basis.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 125

Topic: References to Palestinian terror groups
Written Question on Notice

Senator Ronaldson asked:

The ABC has consistently refused to refer to Hamas, Islamic Jihad and other Palestinian terror groups that indiscriminately murder Israeli civilians as "terrorists."   The ABC now has a guideline to that effect. The ABC’s style guide advises its journalists: 

Remember, one person’s ‘terrorist’ is usually someone else’s ‘freedom fighter’. ‘Terrorism’, ‘terrorist’, ‘militant’, ‘gunman’, etc. are all labels. Our reports should rely first on facts, and clear descriptions of events, rather than labels that may seem too extreme or too soft, depending on your point of view.

However, I note that in the coverage of the latest Bali bombing, although mass murder of Israelis is never described as terrorism, other standards apply in our own region. 

I wholeheartedly agree that the tragic Bali bombings were terrorism, and those responsible are terrorists. However, no Palestinian group participating in murder of innocent civilians is described by the ABC as "terrorist" during the same period – instead they are referred to as "militant" or "suicide bombers."  For example:

A. ABC Radio "AM" (Oct. 7) - Peter Cave announced, "Known for its successful recruitment of suicide bombers, the Palestinian militant group, Hamas" 

B. ABC Radio "AM" (Oct. 27) - In a report on Islamic Jihad's suicide bombing in Hadera, which killed five Israelis, Tony Eastley referred to "the Palestinian militant group Islamic Jihad". Mark Willacy referred to the terrorist responsible as "the bomber" and his terrorist act as "this bombing" and "the Hadera bombing". The words "terrorist" or "terrorism" were not used in the report.

However, the event of the second Bali bombing has seen the almost blanket use of the term "terrorist" (I believe rightly – but in clear breach of the style guide). For example:

C. ABC TV "Midday Report" (Oct. 3) - Former Middle East correspondent Tim Palmer stated that the bombers of the Australian Embassy last year were tracked, "not to known Jemaah Islamiyah terrorists," 

D. ABC TV "News" (Oct. 2) - For several nights after the attack, the ABC's television coverage was under a graphic headed "Bali Terror". On the first night after the attacks, Kathy Bowlen announced, "Once again Australians have been caught up in a terrorist attack in Bali." Later, she said, "Again, these latest terrorist atrocities have hit where they'll do the most damage," 

E. ABC TV "Midday Report" (Oct.4) - Roz Childs announced, "Several countries have issued new travel warnings against visiting Bali where fears persist of another terrorist strike to follow up the weekend bombings". e also referred to "Australian tourists fearing further terrorist attacks," 

F. ABC TV "Midday Report" (Oct.7) - Mark Simkin stated, "Bali is the latest terrorist battlefield," 

G. ABC TV "News" (Oct. 8) - Kathy Bowlen announced, "The death toll from the explosions rose to 13 today when a 20 year old Indonesian woman died of injuries suffered in the terrorist attack," 

H. ABC TV "News" (Oct. 14) - Ian Henderson announced, "Here in Australia, family and friends have buried two victims of the recent terror attack in Bali," 

I. ABC TV "Media Watch" (Oct 10) - The ABC's own media watchdog Liz Jackson breached the style guide, saying, "The past week has of course been dominated by the shocking news of a second set of terrorist bombs exploding in Bali," 

J. ABC TV "7.30 Report" (Oct. 11) - Kerry O'Brien referred to the Hilton Hotel bombing of the late 70s as Australia's "worst terrorist attack on home soil to date," 

K. ABC TV "7.30 Report" (Oct 3) - Maxine McKew said the Bali bombings were, "a chilling reminder of October 12, 2002 when, for the first time, terrorism ripped through the heart of Bali's tourist precincts."  Lisa Millar described the lack of Australians watching the rugby grand final at the rebuilt Paddy's Bar the night after the bombings as "a graphic illustration of the immediate impact of terrorism," 

L. ABC TV "7.30 Report" (Oct 3) - Tracy Bowden commenced a report, "As terrorism once again strikes Indonesia" She concluded, "But as police continue their investigation into these latest acts of terrorism" 

M. ABC TV "Lateline" (Oct.4) - Tony Jones noted, "Jihadist extremism has spawned countless suicide terrorists from New York to London, from Baghdad to Bali." 

N. ABC TV "Lateline" (Oct. 3) - Tony Jones announced, "Jemaah Islamiah is the prime suspect in the latest Bali bombings, although experts believe the terror organisation has been radically transformed since the first Bali attack in October 2002. Scores of arrests have seen JI evolve into a more diverse terror network, with its key mastermind Dr Azahari bin Husin apparently operating independently." Margot O'Neill described Dr Azahari bin Husin as JI's "key terrorist mastermind", 

O. ABC Radio "AM" (Oct. 13) - Peter Cave announced that the people of Bali were feeling "mounting communal anger over repeated terror attacks on their island," 

P. ABC Radio "AM" (Oct. 3) - On the death of bomb victim Brendan Fitzgerald, Peter Cave said, "It's the second time that someone from the small South-Western community of Busselton has died in a terrorist attack in Bali" 

Q. ABC Radio "The World Today" (Oct. 4) - Alexandra Kirk reported, "Both the Government and the Opposition want Indonesia to ban the terrorist group Jemaah Islamiyah" 

R. ABC Radio "The World Today" (Oct. 4) - Tanya Nolan announced that severed heads found at the bomb sites, "are believed to belong to the suicide bombers responsible for Saturday night's terrorist attacks," and that "Police have been interviewing convicted members of the terrorist group Jemaah Islamiyah," 

S. ABC Radio "The World Today" (Oct. 3) - Tanya Nolan announced, "As mentioned, Indonesian authorities have their sights firmly on the region's largest and most sophisticated terrorist organisation Jemaah Islamiah, as being the group most likely to be responsible for the bombings," Introducing a separate story, she said that Australian tourists arriving home form Bali "were clearly shaken by the latest terrorist attacks" 

T. ABC Radio "PM" (Oct. 4) - Mark Colvin announced, "Terrorist attacks used to send shudders through global financial markets, but the latest in Bali has barely caused a ripple," 

U. ABC Radio "PM" (Oct. 3) - "Blame is already being pointed at the regional terrorist outfit Jemaah Islamiyah," and, "Local businesses now fear that the latest act of terrorism will once again cripple their economy" 

1. Will the ABC please advise in relation to each and every detailed instance of the use of the terms "terror," "terrorist" or "terrorism" above:

i. Was the ABC already aware of the use of that term in that instance?

ii. Was such use of the term a breach of the ABC's guidelines?

iii. In any case where you advise that use of terms like "terror," "terrorist" or "terrorism" was not a breach of the ABC's guidelines, please advise what the difference is to acts of murder not referred to as "terror," "terrorist" or "terrorism" above;

iv. What disciplinary action has been taken in respect of any breach; and

v. How such breach was allowed to have occurred.

2. Does the ABC acknowledge that, in relation to terrorist acts in our region, that the ABC Style guide is consistently not being followed by its journalists?

3. Does the ABC acknowledge that it consistently uses a different terminology when referring to the murder of Israeli citizens?

4. Does the ABC acknowledge that in refusing to label Palestinian terror groups as "terrorists" that they are making value judgements - that killing Israelis is somehow less reprehensible than killing others?

5. Would the ABC categorise either Hamas or Islamic Jihad as "freedom fighters"?

6. Does the ABC acknowledge palpable bias in relation to its reporting on the Middle East and West Asia?

7. Does the ABC acknowledge that its guideline on the use of the term "terror," "terrorist" and "terrorism" are out of step with community standards? 

8. How many times have the words "terror," "terrorist" or "terrorism" been used by ABC journalists in the last year?

9. How many other instances of breaches of the style guide is the ABC aware of during the last year?

10. In respect of any other breaches of the style guide, what are the details of each breach and any disciplinary action taken on presenters or journalists?

11. Does the ABC consider the continued use of this guideline as appropriate?

Answer:

1. The ABC has no policy that involves labelling certain groups as terrorists and others not. The use of the word “terrorist”, as is the case with the use of any other word, is subject to ABC Editorial Policies and driven by the responsibility to report accurately and fairly. As a general indication, it would be expected that, where the facts of a matter clearly point to it being a terrorist act  then it may well be that the word “terrorist” or “terrorism” may be used, particularly where it provides important context and information relevant at the time. However, it is equally possible that the word may not be used, without in any way suggesting that the ABC has somehow made a judgement that the act is not a terrorist act or that the ABC in any way condoned the act. The ABC believes the examples quoted are acceptable uses of language and were not “breaches of the Style Guide”, therefore no disciplinary action was taken.

2. The ABC does not accept that the Style Guide is consistently not being followed.

3. The ABC does not accept that it consistently uses a different terminology when referring to the killing of any particular group of citizens.

4. The ABC does not accept that it is making “value judgements” in these cases. Its program-makers make judgements based on widely accepted news values and providing audiences with appropriate context. The ABC rejects any suggestion that its programs in any way suggest that “killing Israelis is somehow less reprehensible than killing others”.

5. The current Style Guide includes the sentence “Remember, one person’s ‘terrorist’ is usually someone else’s ‘freedom fighter’”. This expression was included to draw attention to the general issue of the difficulties that can arise in labelling certain groups or individuals. It was not a reference to a particular act or group, and the ABC declines to enter into discussion about whether particular groups could be deemed ‘freedom fighters’ or not. The ABC focuses on reporting the news fairly, accurately and impartially. 

6. The ABC rejects any suggestion of “palpable bias” or bias of any other sort in its reporting on the Middle East and West Asia or anywhere else in the world.

7. The ABC believes its approach to the use of the term “terror” and variations on the word is appropriate and not out of step with broad community standards. 

8. The ABC is not able to provide this information.

9. The ABC does not agree that the examples cited by the Senator are “instances of breaches of the Style Guide”. It is also important to understand that the News and Current Affairs Style Guide is, as the name suggests, a guide on matters of style for one program output area of the ABC. As stated in the introduction to the document:  Of course, no guide can cover all situations. Reporters and producers are expected to use common sense in applying these standards, and to ‘refer up’ to their editorial line managers for guidance if in doubt. The ABC acknowledges that stylistic transgressions occur from time to time.

The ABC is unable to provide the information requested by the Senator as  no central register is kept of “breaches” of the Style Guide.

10. Again the ABC does not have this information – no central register is kept of stylistic transgressions. The ABC acknowledges that stylistic transgressions may occasionally occur, bearing in mind the hundreds of news bulletins and current affairs programs the News and Current Affairs Division produces each week. When such lapses occur, the ABC’s internal guidelines are followed. Occasional lapses are noted and followed up, and repeated transgressions will result in more serious action against staff. The ABC is satisfied with the way these matters are handled in News and Current Affairs. 

11. The ABC expects program-makers to report carefully and accurately and to provide appropriate context for the audience. The ABC believes the guideline remains appropriate. The Style Guide is currently being revised, as it is every few years, and everything in it will be considered as part of that revision. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 126

Topic: First Release Television Programs Broadcast 2004-2005

Written Question on Notice

Senator Conroy asked:

How many hours of first release general TV programs (ie excluding News Current Affairs and RAGE) that were put to air in 2004-2005 were:

- Produced in-house by the ABC without the involvement of any other parties?

- Produced by the ABC with the involvement of other parties (ie co-produced)?

- Produced for the ABC with either no or minimal ABC involvement in their production?

- Complete programs acquired

Of the co-productions, how many of these involved the FFC?

Answer:

The hours of first release general TV programs (ie excluding News Current Affairs and RAGE) that were put to air in 2004-2005 were:

· 527 hours produced in-house by the ABC without the involvement of any other parties

· 141 hours produced by the ABC with the involvement of other parties (ie co-produced)

· 42 hours produced for the ABC with either no or minimal ABC involvement in their production

· 67 hours of complete programs acquired (Australian).

Of the co-produced hours, six had FFC involvement.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 127

Topic: ICT Spending

Written Question on Notice 

Senator Conroy asked:

1. Please provide details of total departmental/organisational spending on Information and Communications Technology products and services during the last 12 months.

2. Please break down this spending by ICT function (eg communications, security, private network, websites).

3. Was this spending in line with budget forecasts for this 12 month period?

a. If not, please provide details of:

i. The extent that ICT spending exceeded budget forecasts for this 12 month period;

ii. Details of on specific ICT contracts which resulted in department/organisation spending in excess of budget forecasts for this 12 month period;

iii. The reasons ICT spending exceeded budget forecasts for this 12 month period.

4. Please provide details of any ICT projects that have been commissioned by the Department/organisation during the past 12 months that have failed to meet designated project time frames (ie have failed to satisfy agreed milestones by agreed dates).

a. For such projects that were not completed on schedule, please provide details of:

i. The extent of any delay;

ii. The reasons these projects were not completed on time;

iii. Any contractual remedies sought by the Department/organisation as a result of these delays (eg penalty payments).

5. Please provide details of any ICT projects delivered in the past 12 months that have materially failed to satisfy project specifications.

6. Please provide details of any ICT projects that were abandoned by the Department/organisation within the last 12 months before the delivery of all project specifications outlined at the time the project was commissioned.

a. For such abandoned projects, please provide details of:

i. Any contractual remedies sought be the Department as a result of the abandonment of these projects.

ii. Any costs of re-tendering the ICT project. 

Answer: 

1. Total expenditure on Information and Communication Technology products and services in 2004-05 was $40.496 million. Details for this expenditure is provided below.

2. The breakdown of $40.496 million into ICT functions is as follows: 

	$000s
	Operational
	Capital
	Total



	Communications


	15,668
	235
	15,903

	Security 


	172
	0
	172

	Private Network 


	65
	0
	65

	Operations Support
	3,046
	0
	3,046

	Server Management 
	1,677
	0
	1,677

	Websites 


	1,229
	975
	2,204

	Desktop 


	8,032
	0
	8,032

	Applications 


	5,778
	3,619
	9,397

	Total 
	35,667
	4,829
	40,496




3. Yes.

4. The project was the Enterprises Sales Management System. 

A project team to help implement the new ABC Enterprises Sales Management System was developed in December 2001 and the Microsoft Retail Management System application from Professional Advantage was selected. It has replaced the ageing Retail and Consumer Publishing Online head office and ABC shops point-of-sale systems, and has been implemented into 41 ABC shops, the mail order centre and the wholesale branch. 

Advantages of the new system include maintaining Retail & Consumers Publishing’s existing position in the marketplace and also to move ahead and keep pace with the market; it is easier to use and serves as a training aid; improved reporting and analysis; improved cost efficiency, and the possibility for future in-house development. 

The original go live date for the system was for 31 October 2004. Two delays occurred which extended the schedule for four months, until 6 March 2005:

· Extended contract negotiations towards the end of 2004. It was decided that the implementation date be altered to avoid making changes during the busy trading period of Christmas. The period was extended from the end of October 2004 until the end of January 2005.

· After initial user testing, it was decided that further testing was needed to give the ABC sufficient confidence that the system met requirements, and was ready to go live. To enable further testing, it was agreed to extend the schedule until the end of February 2005.

The ABC has not sought any contractual remedies.

5. There were no ICT projects delivered in the past 12 months that have materially failed to satisfy project specifications.

6. There was no abandonment of any ICT projects in the last 12 months. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 128

Topic: Spending on Airfares
Written Question on Notice 

Senator Fielding asked:

1. How much money has the portfolio spent on domestic airfares for each of the last three financial years?

2. How much money has the portfolio spent on overseas airfares for each of the last three financial years?

3. How much money has the portfolio spent on economy class domestic airfares for each of the last three financial years?

4. How much money has the portfolio spent on business class domestic airfares for each of the last three financial years?

5. How much has the portfolio spent on first class domestic airfares for each of the last three financial years?

6. What would be the estimated financial year dollar saving if all public servants in the portfolio travelled economy class for flights of less than one and a half hours duration?

Answer: 

1 – 4 are answered in the tables below. The breakdown of class of travel is as provided by Qantas Business Travel.

Domestic Travel

	Description
	Total Actual 02/03
	Total Actual 03/04
	Total Actual 04/05

	Business 
	951,758
	766,929
	817,388

	Economy
	2,502,979
	859,633
	689,690

	Discount Economy
	1,099,927
	2,289,273
	3,173,934

	Total Expenditure
	4,554,664
	3,915,835
	4,681,012


International Travel

	Description
	Total Actual 02/03
	Total Actual 03/04
	Total Actual 04/05

	Business 
	1,330,465
	1,412,290
	1,656,110

	Economy
	44,804
	118,756
	492,869

	Discount Economy
	1,027,200
	265,345
	429,015

	Total Expenditure
	2,402,469
	1,796,391
	2,577,994


5. There was no expenditure on first class fares.

6. In order to provide an estimate figure, the ABC has chosen Sydney as the point of departure, with the destinations within one and a half hours from Sydney being Melbourne, Brisbane and Canberra. 

The ABC only has the Business and Economy class breakdown by city pairs for the year 2003-04, which it had obtained for a Travel tender it undertook in November 2004. 

Based on flight prices as of 25 November 2005, business class air costs are some 60 per cent more expensive than economy class.

The total 2003-04 expenditure on business class air travel for the routes Sydney to Melbourne, Canberra and Brisbane was approximately $386,000. 

The estimated financial year dollar saving based on a 60 per cent estimated cheaper fare would therefore be approximately $145,000.


- 1 -

- 53 -

