Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Supplementary Budget Estimates Hearings 3 and 4 November 2003
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation 

Supplementary Budget Estimates Hearings 3 and 4 November 2003

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 166

Topic: Correspondence – Dr Colin Rubenstein
Hansard Page: ECITA 119/120 

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—Mr Balding, I refer to a letter dated 23 July 2003 from Dr Colin Rubenstein, the Executive Director of the Australia/Israel and Jewish Affairs Council, to yourself in which Dr Rubenstein refers to the online magazine, crikey.com, as claiming that a senior and credible person within the ABC had alleged that Dr Rubenstein met with Mr Balding and was responsible for the complaints made by Senator Alston about the ABC’s reporting of the war in Iraq. Is it correct that, in contrast to what is stated by crikey.com, Dr Rubenstein never met with you?

Mr Balding—I do not believe I have ever met the gentleman, and I cannot even recall the letter.

Senator SANTORO—Have you then contacted crikey.com to correct their assertion?

Mr Balding—Senator, I was not even aware it was on crikey.com. I do not visit that site. Sorry.

Senator SANTORO—But when Dr Rubenstein in fact made you aware of that in his correspondence to you, did you contact that particular publication and ask them to correct the record?

Mr Balding—Senator, sorry, I cannot even recall the letter—unless Mr Crawford can recall it.

Mr Crawford—No. I have a memory that we replied on behalf of the managing director saying that in fact he had not met the gentleman you mentioned. 

Senator SANTORO—Did you make contact with crikey.com to—

Mr Crawford—I am not aware that we did, but I will check.
Answer: 

Dr Rubenstein, Executive Director of the Australia/Israel & Jewish Affairs Council, wrote to the ABC’s Managing Director on 23 July 2003, advising that crikey.com had reported that a “senior and credible person within the ABC” was the source of a claim that Dr Rubenstein had met with Mr Balding, and that Dr Rubenstein was the author of Senator Alston’s complaints of bias against the AM program.

The ABC’s Director of Corporate Affairs, Mr Geoffrey Crawford, replied to Dr Rubenstein on 4 August, advising that the ABC was not in a position to enlighten Dr Rubenstein as to the source of the crikey.com story. Mr Crawford also confirmed that Dr Rubenstein had never met with the Managing Director. Mr Crawford noted Dr Rubenstein’s statement that he had no involvement in the complaint lodged by Senator Alston. 
The ABC did not contact crikey.com in relation to the report. A great deal of misinformation about the ABC is published in various websites, newspapers, magazines and other forums. It would not be practicable for the ABC to respond to every claim. The ABC did not consider the matter of whether Dr Rubenstein had met with Mr Balding to be of such importance that the rumour published on crikey.com should be responded to. The ABC considers that Dr Rubenstein was at liberty to contact crikey.com himself if he wished to correct their report. 

Outcome 1 Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 167

Topic: Stereotyping
Hansard Page: ECITA 120

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—I want to turn to some of the issues of stereotyping. I refer to correspondence to me dated 15 September 2003, in which you address the question of whether the ABC should label organisations when reporting their comments. You say, ‘I believe that if the ABC were to label groups we could rightly be accused of oversimplification and stereotyping.’ Is it correct that Mr Stephen Crittenden, an ABC presenter who had written an article on the clash of civilisations, received an email on ABC management that referred to the extreme sensitivity of Islamic issues for the ABC generally and for the religion report in particular?

Mr Balding—Senator, I am not aware of that particular issue.

Senator SANTORO—Would you care to inform yourself, to see whether that email—

Mr Balding—Yes, I will take that on notice, Senator.

Senator SANTORO—’In the light of that extreme sensitivity, ABC management was concerned about comments being expressed by Mr Crittenden that may be seen as critical of Islam.’

Mr Balding—Senator, I will take that on notice and have a look at that.
Answer: 
Stephen Crittenden, the Presenter of the Religion Report on Radio National did receive an e-mail dated 29 May 2003, from Radio National management that stated in part:

‘It is critical [that] requirements of the ABC’s Editorial Policies, and Workplace Relations and Code of Conduct, and specifically the requirements relating to the Corporation’s editorial independence, be observed to ensure a position is not reached which could lead to a potential conflict of interest, particularly in respect of your role as Presenter of The Religion Report, following publication of such an article. Given the extreme sensitivities of Islamic issues for the ABC generally and the Religion Department in particular, we require you to indicate in writing how you propose to formulate the article in such a way which does not constitute any conflict with your full time ongoing status with the ABC and your current role as the Presenter of the Religion Report’.

The ABC at no time was concerned about comments expressed by Mr Crittenden that may be seen as critical of Islam. Rather the ABC was concerned that as a full-time ABC employee and religious specialist with the Corporation, any views of Mr Crittenden published in the press could be seen as being the views of the ABC. Those views would have been published without going through the ABC’s rigorous editorial process. This would potentially compromise the editorial integrity of the ABC.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 168

Topic: Stereotyping
Hansard page: ECITA 120

Senator Santoro asked:

Is it correct that in a recent Four Corners program entitled American Dreamers, ABC presenter Jonathon Holmes [9.35 p.m.] in claiming to look behind the oft-cited reasons for war, found—and I quote—’a tight-knit group of Washington hawks’—page 1 of the transcript, and the so-called ‘neo-cons’ who are described as being ‘almost all Jews’—page 4 of the transcript?

Mr Balding—Senator, I would have to have a look at that in detail.

Senator SANTORO—Does the ABC accept that this statement is factually incorrect, as there are many neo-cons, young and old, who are not Jewish?

Mr Balding—Senator, I would have to have a look at that in the total context of the story.

Answer: 

Jonathan Holmes’ program  “American Dreamers” is an accurate account of an influential, though informal, group within the American foreign policy establishment. The program sets out the views of the self-labelled ‘neo-conservatives’ who believe that American democratic values are universal and that those values should be advanced through the forceful application of American military power.
 While some people will disagree with this world view, the program did not deride the ‘neo-cons’ nor neo-conservatism but sought to understand the philosophy and its influence.

The line ‘…neo-conservatives were almost all Jews…’ has been taken completely out of context in the Senator’s question. In fact the line comes from a part of the program which explicitly examines the historical beginnings of the movement in the 1960s and 1970s. It reads:  the young neo-conservatives were almost all Jews whose parents had emigrated from Eastern Europe. 

The neo-conservative movement was so named because its founding fathers – prominent among them Irving Kristol and Norman Podhoretz - were originally left-wingers who moved to a conservative foreign policy position in the 1960s.
  The younger adherents of the movement in the 1970s included Richard Perle, Paul Wolfowitz, Elliott Abrams, Frank Gaffney, William Kristol and others. Many (though not Wolfowitz) at one time served on the staff of the hawkish Democrat Senator Henry “Scoop” Jackson.
 It is entirely accurate to say that at that point in time ‘the young neo-conservatives were almost all Jews whose parents had emigrated from Eastern Europe’ and it is relevant to identify their Jewish/East European heritage because personal history influenced the intellectual position they adopted.
 Their beliefs were drawn from the lessons of World War Two and Appeasement. Eastern European Jews suffered enormously in the holocaust, and were also familiar with persecution under Soviet Communism. Not surprisingly these migrants and their children were imbued with a deep mistrust of Appeasement as a strategy for dealing with totalitarian regimes.
 

Neo-conservatism began as an anti-communist philosophy, but from the beginning it argued the case for a tough-minded America by citing what had happened when the world misjudged Hitler. The point being made in the program here is absolutely clear from a fuller version of the extract. 
RICHARD PERLE: I think, for many of us, the, uh...the rise of Nazi Germany, the appeasement that permitted Hitler to get as far as he got, the Holocaust, the terrible suffering, was...was one of those seminal events that it had formed a whole generation, not just neo-conservatives. It was very important for Scoop Jackson. Um, he had... he had been with the American forces that liberated Buchenwald. It was a searing experience.
 

JONATHAN HOLMES: The young neo-conservatives were almost all Jews whose parents had emigrated from Eastern Europe. Most of Paul Wolfowitz's extended family perished in the death camps.
 

JIM LOBE: Their history often reduces itself to Munich and the Holocaust, with Munich being the cause and the Holocaust being the result. They see every conflict, in a sense, as a test similar to the test that Chamberlain faced and failed at Munich in 1938. And that therefore, the potential result is this...a second Holocaust which they feel has to be avoided at all costs. 

JONATHAN HOLMES: For the neo-conservatives, Henry Kissinger's policy of arms control and detente with the Soviet Union smacked of appeasement. In the face of what they saw as a vast and aggressive Soviet threat, they thought Nixon cynical, Ford naive and Carter weak. Ronald Reagan, on the other hand, was a president after their own heart.

It is not anti-Semitic to make the point that the predominantly Jewish neo-conservatives of the 1970’s viewed the Soviet Union through the prism of the holocaust. Nor did the program suggest that the only people critical of Appeasement as a political strategy are Jews. Furthermore it is a non-sequitur to suggest that because the program reported most of the founding ‘neo-cons’ were Jewish, that other Jews are neo-conservatives by association. The program did not state this and no implication of this kind can be drawn from the script nor from the transcript of any interviewee.

Editorial procedures were followed in the preparation of this Four Corners episode, and the Executive Producer, Four Corners, approved the final report. The ABC believes the program was factually accurate, fair, and balanced. No ABC Editorial Policies were breached in its preparation.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 169

Topic: Stereotyping – Four Corners - ABC Editorial Policies
Hansard Page: ECITA 121

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—And is stereotyping at its worst as there are very many Jews who are not neo-cons and overall it is deeply offensive to many Jewish-Australians.

Mr Balding—Senator, again, I will have to have a look at that.

Senator SANTORO—Does the ABC believe that statements of this kind made on air by taxpayer funded presenters are consistent with the ABC editorial standards, should you find that those particular quotes are correct?

Mr Balding—Senator, again, I will have to have a look at that in the context of the story itself and in relation to our editorial policies.

Senator SANTORO—Would you be able to perhaps provide for the benefit of the committee—and you would have to take this on notice—specifically who approved the use of these terms in the Four Corners program?

Mr Balding—I will have a look at it for you, Senator.
Answer: 

See Answer to Question on Notice number 168.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 170

Topic: ABC Editorial Policies 
Hansard Page: ECITA 121

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—Is there any correspondence or instructions, which are on lines similar to those cited above in respect of Mr Crittenden, which highlights the need to be aware of sensitivities and to maintain professional editorial standards?

Mr Balding—Again, Senator, I will have a look at that.
Answer: 

The Board of the ABC has published detailed Editorial Policies to explain, to program makers and the public, the editorial and ethical principles fundamental to the ABC.

Editorial procedures were followed in the preparation of this Four Corners episode, and the final report was approved by the Executive Producer, Four Corners. The ABC believes the report was factually accurate and ABC Editorial Policies were not breached in its preparation.

A copy of ABC Editorial Polices is available online at: www.abc.net.au/corp/edpols.htm.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 171

Topic: Four Corners
Hansard Page: ECITA 121

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—I also draw your attention to a statement that you made in a letter to the Daily Telegraph dated 28 August 2003, that a commentator for the Daily Telegraph quite simply lacks the capacity for impartiality. Would you comment, Mr Balding, on the implications for the capacity for impartiality of Four Corners, and the fact that a researcher for that program was involved in the launching of a campaign that involved elements in the Victorian Trades Hall, the CFMEU and the National Union of Students, seeking to secure expressions of support for that program, so as to offset what this researcher viewed as negative comments from radical right wingers?

Mr Balding—Senator, I will look into that for you.

Senator SANTORO—That for your information, if it is of any assistance, is in an email from #Amanda Tattersalls of the Victorian Trades Hall Council, 28 May 2003 at 9.22 a.m. Do you believe it is appropriate for ABC staff to be engaged in such conduct? If not, and it is proved that what I said is correct, what action do you think should be taken?

Mr Balding—Again, Senator, let me have a look at it before I come to any conclusion as to what action should be taken.
Answer: 

Without the benefit of seeing a copy of the email referred to by the Senator it is unclear to the ABC exactly what this question is in reference to. The ABC is assuming it is in reference to a campaign of support over the ‘About Woomera’ program screened on Four Corners. The ABC received over 1000 letters and emails in support of this program through what appeared to be some type of campaign. 

The ABC was later made aware that an email was circulated soliciting support for the program. The author of the email was not an employee of the ABC but was a relative of a film researcher who works for ABC TV Archives. TV Archives did, as is normal, assemble footage for the report and the researcher did help locate footage. However, the email was distributed entirely without the knowledge, consent or involvement of the ABC staffer. 

The email inaccurately suggested that the program had aroused a hostile reaction. In fact the program had received little adverse criticism. 

No staff member had any knowledge of the campaign let alone had any part in any such campaign. No Four Corners researcher had any role whatsoever.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 172

Topic: Complaints Procedures and Outcomes - Ms Linda Mottram 
Hansard Page: ECITA 122

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—I refer, Mr Balding, to an article—and I want to be a little bit specific here—in the Australian, dated 18 October [9.40 p.m.] 2003 in which Linda Mottram states that she was not asked or directed to change any aspect of her reporting on comment following the panel’s review. Specifically Ms Mottram states, ‘Nobody is telling me to do anything differently on the basis of it.’ In view of what you have just said, are Ms Mottram’s comments correct?

Mr Balding—Senator, I have taken that up with the management of news and current affairs and I am still speaking to them about that.

Senator SANTORO—So you will ascertain if her comments are correct and let us know?

Mr Balding—That is correct, Senator, yes.

Senator SANTORO—If she said that, in view of what you just said, that they were spoken to, somebody is not obviously not telling the whole story.

Mr Balding—Again, Senator, let us not speculate. Let us get to the facts before we draw any conclusions.

Senator SANTORO—If they are correct, how would this be consistent with the statement by yourself: ‘I have instructed senior news and current affairs management to take note of the ICRP review?

Mr Balding—Senator, that is the issue I want to get to the bottom of.

Senator SANTORO—Will you report back to the committee once you have conducted that investigation?
Answer: 

In the ABC’s Press Release of 10 October 2003 the Managing Director stated, "As Editor-in-Chief of the ABC, I have also instructed senior News and Current Affairs management to take note of the ICRP review, particularly in relation to the upheld complaints”. Prior to releasing this Statement the Managing Director discussed the issue with the Executive Director of News and Current Affairs.

News and Current Affairs management have noted the report and discussed the findings.

In relation to the 'AM' presenter Linda Mottram, News and Current Affairs management has spoken at length with her about the issues raised in both the ABC internal inquiry and the ICRP report, and has reaffirmed its confidence in her commitment to ABC Editorial Policies and ensured she has a complete understanding of what is expected of a senior current affairs presenter. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 173

Topic: Complaints Procedures & Outcomes – Correspondents’ Report
Hansard Page: ECITA 122/123

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO—I refer to the program Correspondents Report, which was broadcast on 4 August 2002. In this program an ABC reporter described the events in Jenin in April 2002 as a massacre, even though the UN and Human Rights Watch had already concluded there was no evidence of such a massacre. A complaint was made to the CRE about the program and dismissed. Do you believe that because of the fact the ICRP refused to consider the complaint that taxpayers can have any confidence in the current review process, as it indicates the complaints may only be dealt with through consideration by a member of the ABC management team?

Mr Balding—Sorry, Senator, can you explain that again?

(i)Senator SANTORO—Do you believe, because the ICRP refused to consider that complaint, taxpayers can have any confidence in the current review process, as it indicates that complaints may only be dealt with through consideration by a member of the ABC senior management team?

Mr Balding—The terms of reference for the ICRP are fairly specific in respect of what complaints they can take on. It may be this one was outside their terms of reference. I would ask Mr Crawford if he is aware of it.

Mr Crawford—I think they felt it was outside their terms of reference. I think the ICRP’s remit broadly covers cases of serious bias, lack of balance or unfair treatment. My understanding was that their view was that the Jenin massacre or the story about it fell outside their remit.

Senator SANTORO—That that was proper coverage; that it was balanced coverage of an event that never really happened.

Mr Crawford—I cannot speak on behalf of ICRP, but that is what they informed us.

(ii) Senator SANTORO—Obviously it was pretty well known to senior programmers and senior ABC people that in fact that event did not happen. Do you believe the fact that the ABC has persistently refused to retract the statement made by the correspondent that I referred to, despite the record in respect of Jenin being so corrected in all major democratic countries, can provide Australian taxpayers with any confidence in the ABC’s impartiality? Obviously all of you clearly know, as do most people in most other democratic countries where that particular reporting was corrected. But the ABC has never retracted. Do you think the public can have any confidence, in the absence of retractions of blatant misreporting such as that?

Mr Balding—… I am more than happy to have a look at it.
Answer: 

(i) No. The ABC believes that audiences and taxpayers can have full confidence in the ABC’s enhanced complaints handling processes.

Written complaints about Peter Cave’s Correspondents’ Report, broadcast on 4 August 2002, were dealt with by ABC Audience & Consumer Affairs, consistent with the requirements of the ABC Editorial Policies. Several complainants expressed dissatisfaction with the response they received, and these complaints were then forwarded to the ABC’s Complaints Review Executive (CRE) for review. The complaints were not upheld on review.

Senator Santoro has advised that one or more complainants sought review of the ABC’s decision from the Independent Complaints Review Panel (ICRP). 
In order to accept a complaint for review in such circumstances, the Convenor of the ICRP must be satisfied that the complaint alleges a sufficiently serious case of bias, lack of balance or unfair treatment, or that the issue is a matter of public notoriety which warrants such review.

The Convenor of the ICRP makes these decisions completely independently of the ABC. ABC management is not represented on the Panel. The ABC has not been privy to correspondence between the Convenor and any complainant/s on this matter, and is therefore unable to comment on the ICRP’S decisions to decline to review this broadcast. 
It is therefore incorrect to state that the ICRP’s decision in this case means that complaints “may only be dealt with through consideration by a member of the ABC management team”. ABC Management are excluded from the ICRP decision making process and furthermore, audience members who are dissatisfied with the response to their complaint are entitled to refer the matter to the Australian Broadcasting Authority (ABA). 

(ii) The ABC believes that Australian taxpayers can have full confidence in the ABC’s impartiality. 
The Correspondents’ Report item was a meticulously researched and accurate analysis of the UN report on Jenin by Peter Cave one of the ABC’s most senior and experienced foreign correspondents. The report was based on a full reading of the UN report and Mr Cave’s eyewitness account of the immediate aftermath.

The ABC does not consider any retraction is necessary in relation to Peter Cave’s story on events at the Jenin refugee camp, broadcast as part of the ABC’s Correspondents’ Report on 4 August 2002.

To fully understand the background to this case it is imperative to go back to the source of the three reports rather than rely on any third party interpretation of what was actually said in each of the reports.

The Correspondents’ Report.

The full transcript of the Correspondents’ Report is available online at www.abc.net.au/correspondents/s639418.htm
Here is what the Correspondents’ Report says on the deaths and whether or not there was a massacre:

The Macquarie Dictionary and the OED define a massacre as the unnecessary indiscriminate killing or slaughter of human beings. 

The UN's report, flawed though it is by being forced to rely on second-hand and often deeply partisan accounts, claims that 75 human beings died, 23 Israeli soldiers and 52 Palestinians, half of them civilians.


Were the deaths necessary or discriminate? Not by any measure.


The UN Report

The UN Report does not conclude that there was no massacre in Jenin. Here is what the report says on deaths during the military operation:

43. In the early hours of 3 April 2002, as part of Operation Defensive Shield, the Israeli Defence Forces entered the city of Jenin and the refugee camp adjacent to it, declared them a closed military area, prevented all access, and imposed a round-the-clock curfew. By the time of the IDF withdrawal and the lifting of the curfew on 18 April, at least 52 Palestinians, of whom up to half may have been civilians, and 23 Israeli soldiers were dead. Many more were injured. Approximately 150 buildings had been destroyed and many others were rendered structurally unsound. Four hundred and fifty families were rendered homeless. The cost of the destruction of property is estimated at approximately $27 million.

Here is what the UN Report says on the question of the reliability of its findings:

82. As I wrote on 3 May 2002 to the President of the Security Council, I share the assessment of President Ahtisaari and his fact-finding team that a full and comprehensive report on recent events in Jenin, as well as in other Palestinian cities, could not be made without the full cooperation of both parties and a visit to the area. I would, therefore, not wish to go beyond the very limited findings of fact which are set out in the body of the text. I am nevertheless confident that the picture painted in this report is a fair representation of a complex reality.

The full report is available online at www.un.org/peace/jenin/
Human Rights Watch Report

While the Correspondents’ Report item did not specifically address the Human Rights Watch report on Jenin it is worth noting the actual words used in the Report. 

Human Rights Watch found no evidence to sustain claims of massacres or large-scale extrajudicial executions by the IDF in Jenin refugee camp. However, many of the civilian deaths documented by Human Rights Watch amounted to unlawful or wilful killings by the IDF. Many others could have been avoided if the IDF had taken proper precautions to protect civilian life during its military operation, as required by international humanitarian law. Among the civilian deaths were those of Kamal Zgheir, a fifty-seven-year-old wheelchair-bound man who was shot and run over by a tank on a major road outside the camp on April 10, even though he had a white flag attached to his wheelchair; fifty-eight year old Mariam Wishahi, killed by a missile in her home on April 6 just hours after her unarmed son was shot in the street; Jamal Fayid, a thirty-seven-year old paralyzed man who was crushed in the rubble of his home on April 7 despite his family's pleas to be allowed to remove him; and fourteen-year-old Faris Zaiban, who was killed by fire from an IDF armored car as he went to buy groceries when the IDF-imposed curfew was temporarily lifted on April 11.

(Source: http://hrw.org/reports/2002/israel3/israel0502-01.htm - P49_1774)

It is also worth noting what Human Rights Watch said about the UN Report :

The U.N. report on events in Jenin is seriously flawed, Human Rights Watch said today. The report, mandated by a U.N. General Assembly resolution after Israeli objections forced the Secretary-General to disband a U.N. fact-finding team, largely limits itself to presenting competing accounts of the events during the Israeli military operation.

"The report doesn't move us forward in terms of establishing the truth," said Hanny Megally, executive director of the Middle East and North Africa Division of Human Rights Watch. "Its watered-down account of the very serious violations in Jenin exposes the risk of compiling a report without any first-hand information." 

While the report describes some general allegations that have been made about the conduct of the Israeli and Palestinian sides during the Israeli operation, it draws almost no conclusions on the merits of those claims. It makes only limited reference to the obligations of the parties under international law, makes few clear conclusions about violations of that law, and does not raise the issue of accountability for serious violations that may have been committed, some of which rise to the level of war crimes. Its information and analysis are strongest when dealing with the blockage of humanitarian and medical access to the camp. 

Human Rights Watch said part of the report's problems stems from the terms of its mandate. Set up by a U.N. General Assembly resolution after the Secretary-General was forced by Israel's objections to disband a U.N. fact-finding mission, the report was collated from existing sources. The report was hampered still further when the government of Israel did not comply with the United Nation's request for information.

(Source: http://staging.hrw.org/press/2002/08/jenin080202.htm)

This is how Peter Cave ended his report:

Had the United Nations investigators who were standing by in Geneva, been allowed to enter Israel to carry out a proper investigation, perhaps the real truth would be a bit clearer. But, there was no independent investigation.

Just as in Tiananmen Square, the power of the gun and the tank ensured there was no proper body count or accounting. 

Just as happened in Tiananmen Square, the uninformed and those with their own agenda, are now claiming there was no massacre. 

There was a massacre, a considerable number of human beings were indiscriminately and unnecessarily slaughtered. The truth was the other victim.

This is Peter Cave, for Correspondents Report

Outcome 1 Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 174

Topic: Inside Business
Hansard Page: ECITA 124 

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—….. On the day that the Telstra sale bill was defeated, the abc.net.au article included quotes from Minister Williams, Senator Minchin, Mr Anderson and Senator Shayne Murphy. There was no quote from Labor. I am just attempting to counter some of this, so that is the first thing I would say. Inside Business has, as I understand it, interviewed the coalition communications minister three times in a row, but, sadly, there has been no interview with Mr Lindsay Tanner. Also, Alan Kohler’s soft interview of Daryl Williams last Sunday, when Alan Kohler effectively provided a dorothy dixer about the government being the owner and regulator of Telstra, was, one could say, evidence of ABC bias. …

Senator MACKAY—The ABC kept a story on Simon Crean’s leadership on the Internet politics site for weeks before the opposition rang up and asked for it to be removed because it was not news. I think it would be true to say that this kind of attack, this sort of McCarthyism that is being shown here, is starting to have an impact, from our perspective, on the independence of the ABC. ……….. 

Mr Balding—I am more than happy to have a look at those instances…...
Answer: 

In relation to ABC News Online, it's worth noting that there have been many stories quoting Mr Lindsay Tanner MP and other members of the Opposition in relation to the Telstra sale and other aspects of communications policy. This hardly supports a view that ABC Online is not reporting the debate fairly or that Mr Tanner has not received a fair go.

In relation to Inside Business, it is true the Communications Minister appeared on Inside Business three times this year. 

Senator the Hon Richard Alston appeared on the following dates and for obvious reasons: February 9, after the government decided to terminate the Telstra Inquiry; and June 29 to discuss the impasse on the three bills: Telstra; Broadband and media deregulation.

The Hon Daryl Williams AM QC MP appeared on November 2 because the program wanted to introduce the new minister to the audience and to explore his plans for the portfolio/industries. 

The ABC has extended invitations to Shadow Ministers to appear on the program to discuss policy announcements relating to business, finance and economics. 

The ABC does not agree the description of the interview with Minister Williams on Inside Business as ‘soft’. Alan Kohler is one of the most respected and most informed commentators in this country on matters of finance and business affairs. 

In relation to the story on The Hon Mr Crean’s leadership, this was a "feature" item, which canvassed various issues broadly relating to his leadership on the politics page of ABC News Online. It is usual for these “feature” items to remain on the site longer than most news stories. However, in this instance, due to an oversight, it remained longer than it should have. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 175

Topic: Media Watch
Hansard Page: ECITA 130

Senator Tchen asked:

Senator TCHEN—… do you know, Mr Balding, whether Media Watch has analysed the way the ABC has reported the Iraq war? You said Media Watch analyses how the media reports stories. Do you know whether Media Watch analysed the ABC’s reporting of the Iraq war?

Mr Balding—I would have to ask the director of television whether she is aware of any particular instance. I am sure there would have been some coverage of it.

Ms Levy—There has been, yes. There have been a number of programs.

Senator TCHEN—Earlier, Mr Balding suggested that he could find instances of Media Watch being critical of the ABC. Perhaps you could look into this. How long would it take to get the information?

Ms Levy—There have been quite a few programs and it would not take very long to get the information.

Senator TCHEN—Would you take it on notice?

Ms Levy—We will try and give you the numbers of the programs, yes.
Answer: 

Twenty of the thirty-nine episodes of the Media Watch program, broadcast in 2003, included criticism of the ABC. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 176

Topic: NewsPoll Survey
Hansard Page: ECITA 131

Senator Tchen asked:

Earlier, Mr Balding, you mentioned a survey showing that only five per cent of the people surveyed regard the ABC as being biased. …

Mr Balding. All the detailed results of that survey are available publicly, Senator. I would be happy to send you a hard copy.
Answer: 

A copy of the ABC Appreciation Survey (June 2003) produced by NewsPoll, is attached. It is also available on the ABC’s website on line at: www.abc.net.au/corp/pubs/Summary_Report_Newspoll.pdf

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 177

Topic: Mr Stephen Crittenden – Suspension and Reinstatement
Hansard Page: ECITA 132

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—I think Senator Santoro alluded to the situation with Stephen Crittenden, who was suspended, as I understand. I wonder whether the ABC can provide an outline to the committee of the suspension and then reinstatement of Stephen Crittenden, who—just for completeness—was recently suspended and reinstated for writing an opinion piece in the Sydney Morning Herald.

Senator MACKAY—Can you provide an outline, Mr Balding, of what happened?

Mr Balding—I can provide a general outline. I would be happy to provide more detail on notice.
Answer: 

On 22 May 2003, Mr Crittenden sought approval by email from Radio National (RN) management to write an article on the Samuel Huntington’s Clash of Cultures thesis. Mr Crittenden’s request was acknowledged by management on the same day indicating the request would be considered. On 29 May 2003, the Head of National Talk Radio subsequently requested that, because of a possible conflict of interest with Mr Crittenden’s position as presenter of the Religion Report, formal approval and authorisation would be subject to the provision of more information on the proposed article. 

Mr Crittenden provided a brief synopsis on 8 July and RN management indicated that it would consider the synopsis and asked for more details on content. Mr Crittenden was also asked for information on the deadline for publication. 
Mr Crittenden did not reply until the afternoon of Friday 11 July 2003, when he advised the Head National Talk Radio by email that he had completed the article and subsequently forwarded a copy for consideration. He also advised that the deadline for submission was that day, ie, 11 July 2003. The Head National Talk Radio immediately emailed back to Mr Crittenden advising that he (Mr Crittenden) did ‘not have permission to participate in this external activity at this time’, until the completed article had been fully considered. Mr Crittenden did not advise at the time that he had already submitted the article.

On Monday 14 July, Management met to consider the article and the Head National Talk Radio emailed Mr Crittenden asking whether, considering that the deadline of 11 July had passed, if approval for the article was still required. 

Mr Crittenden replied that the deadline for submission was Friday, 11 July and that he had, in fact, submitted the article to the Sydney Morning Herald on that day. The article was subsequently published in the Spectrum section of the newspaper on Saturday, 19 July 2003.

The matter was referred to ABC Human Resources to investigate in accordance with internal procedures governed by the ABC’s Employment Agreement. 

The investigation found that Mr Crittenden had committed serious misconduct by submitting the article to the Sydney Morning Herald without obtaining prior approval. This was not the first such incidence.

The investigation concluded, however, that despite previous warnings and counselling, this new incident did not warrant termination of employment. 
Mr Crittenden resumed duties on 2 September 2003. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 178

Topic: Suspension from duties/legal advice/legal costs
Hansard Page: ECITA 133 

Senator Mackay asked:

(i) Senator MACKAY—When was the last time somebody was suspended for failing to notify their immediate supervisor of an opinion?

Mr Balding—Other than Stephen Crittenden?

Senator MACKAY—Yes.

Mr Balding—I would have to take that on notice. I am not aware.

(ii) Senator MACKAY—Okay. I would be interested in who has contravened and what has happened to them. You can take that on notice. Is it the case that the ABC hired a private law firm in its internal investigation regarding Mr Crittenden?

Mr Balding—I do not know that it is ‘investigation’. The ABC engages private law firms in respect of a number of HR industrial matters. We retain a number of law firms. I am happy to take that on notice, yes. 

(iii) Senator MACKAY—Can you take on notice how much it cost. If this did occur, I wonder whether the investigation—or whatever term one wishes to use—can still be considered internal if outside law firms are hired. This may simply be a process issue. I do not know.
Answer: 

(i)
The ABC has never suspended any other staff member for failing to gain approval from their supervisor prior to lodging an opinion piece.

(ii)
It is not correct to suggest that the ABC hired a private law firm in its internal investigation of Mr Crittenden’s conduct. The investigation was conducted by a Senior ABC Workplace Relations Officer under the provisions of the ABC Employment Agreement.

During this investigation, however, the ABC sought advice from Blake Dawson Waldron Lawyers in relation to a number of legal issues raised by the legal counsel (QC) retained by Mr Crittenden. 

(iii)
The cost to the ABC for legal advice on these issues was $5,707.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 179

Topic: Cost of legal advice
Hansard Page: ECITA 133

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—How much money has the ABC spent on legal firms for legal advice and action in employee relations cases over, say, the last two years?

Answer: 

The legal costs breakdowns for employee relations cases are as follows:

Financial Year 2001/2 -  $405,519.24

Financial Year 2002/3  - $230,009.87

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 180

Topic: ABC Guidelines/Policy re: appearance in advertisements
Hansard Page: ECITA 133

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—With respect to ABC 3LO presenter Red Symons appearing in commercial advertisements, does the ABC have a policy regarding ABC presenters appearing in advertisements?

Senator MACKAY—Are the guidelines in writing?

Mr Balding—I believe they are.

Senator MACKAY—Would the committee be able to have a copy of those?

Mr Balding—Yes.
Answer: 

The policy regarding ABC presenters endorsing non-ABC commercial products/services is set out in the ABC Editorial Policies, Section 15.9. Full text is provided in Attachment A. 

In essence, any regular ABC presenter or announcer must not endorse non-ABC commercial products/services without approval from the relevant Executive Director and such approval is only granted in exceptional circumstances. 
Section 15.9.3 (g) of the ABC Editorial Policies outlines those matters to be considered by Executive Directors when determining such exceptional circumstances. The matters include whether the employee concerned had a public image established prior to commencing with the ABC and whether they had entered into commitments to endorse a product(s) prior their commencement. 
Red Symons, 774 ABC Melbourne Breakfast Presenter had an established profile in the broader Australian community before joining ABC Local Radio. This factor was one of the matters considered together with whether the products endorsed by Mr Symons adversely impacted on the ABC’s integrity and independence in determining whether any exceptional circumstances existed.
ATTACHMENT A (QoN 180)

Extract from ABC Editorial Policies

15.9 Endorsement by ABC presenters and announcers

15.9.1
Regular ABC presenters and announcers are not permitted to endorse, or be involved in the endorsement of, non-ABC commercial products and services, other than in exceptional circumstances. Where exceptional circumstances exist, prior written consent must be obtained from Director Television, Director Radio, Director New Media or Director News and Current Affairs. In addition, non-regular ABC presenters and announcers must obtain the prior written consent of those Directors before endorsing, or being involved in the endorsement of, any non-ABC commercial product or service. 

15.9.2
In this regard, the following expressions will have the following meanings:


regular ABC presenters and announcers: shall mean persons who, on a routine basis, present ABC radio, television or online programs or appear in such programs whether as interviewers, reporters or similar and whether engaged by the ABC or by a separate production company or organisation. The expression shall include persons presenting or appearing in programs which have extended beyond one series.



endorse: shall mean ‘publicly advertise, promote, approve or support, whether for money or any other form of consideration or for no consideration’.



be involved in the endorsement of: shall include interviewing people in segments which endorse a commercial product or service.

15.9.3
In deciding whether or not consent will be given, Director Television, Director Radio, Director New Media or Director News and Current Affairs as the case may be, will take into account the following:

a. the objective of ABC policy and guidelines is to ensure that the integrity and independence of the ABC is preserved;

b. other than in exceptional circumstances, permission will not be given for regular ABC presenters or announcers to endorse (or be involved in any way in the endorsement of) non-ABC commercial products or services in the market place;

c. non-regular ABC News and Current Affairs presenters and announcers will normally be refused consent;

d. permission will be refused in relation to non-regular presenters and announcers not involved in News and Current Affairs programs in those circumstances where, in the opinion of Director Television, Director Radio, Director New Media or Director News and Current Affairs, the ABC’s integrity or independence may be adversely affected. This may occur where, for example, the non-ABC product or service sought to be endorsed is directly associated with the program in which the presenter or announcer appears; 

e. all regular ABC presenters and announcers and all other groups such as non-regular news presenters and announcers should be treated equally. That is, their request for permission to endorse a non-ABC commercial product or service should be weighed against their roles and the interests of the ABC to maintain its integrity and independence, and not according to their status whether as ‘staff’ or ‘contract’;

f. in addition to the restrictions relating to ‘on-air’ people, editorial staff who do not normally go to air, such as executive producers, producers and researchers, should not endorse any non-ABC commercial product or service if what is endorsed involves subject matter which may be covered in their programs;

g. if the public image of a regular or non-regular ABC presenter or announcer (not being a News or Current Affairs presenter or announcer) was established before coming to the ABC and a commitment was made prior to that date, such a commitment may continue consistent with (d) above;

h. personal and company contracts should include a standard clause which reflects ABC policy on this matter; and

i. written permission to undertake external work in the nature of in-house corporate videos must be obtained from Director Television, Director Radio, Director New Media or Director News and Current Affairs. They will only give permission if the proposal will not affect adversely the integrity or independence of the ABC.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 181

Topic: Planned Roll-out of ABC Radio Services
Hansard Page: ECITA 136

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—……  Mr Balding, I refer to the ABC’s planned roll-out of ABC radio services to around 50 regional towns. Did you have that in your list?

Mr Balding—It was in the last triennial funding submissions, and it was rejected.

Senator MACKAY—What towns and regions may miss out if that funding is not forthcoming?

Mr Balding—I can provide that on notice. It is a public document.
Answer: 

The attached table shows the roll out of additional ABC Radio services to regional locations that was proposed as part of the ABC’s 2003-06 Triennial Funding Submission.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 182

Topic: ABC Funding

Hansard Page: ECITA 136

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—…… Amongst others, Senator Santoro has claimed that the ABC is 17 per cent better off in real terms—he is not the only one; he just happens to be here—under the coalition, compared to the former Labor government. Has the ABC done any work on this assertion?

Mr Balding—We have. We have looked hard at Senator Santoro’s claim that ABC funding is 17 per cent better off today in real terms. We cannot see how the Senator came to that conclusion. We have modelled our funding since 1996-97. We have done it in a number of ways and I can assure this committee we are certainly not better off in real terms today.

Senator SANTORO—I will send you a paper, Mr Balding.

Mr Balding—Yes.

Senator SANTORO—It is quite a substantial paper that backs that up. I also asked for some independent advice on it.

Mr Balding—I would appreciate that.

Senator SANTORO—You may care to respond to it.

Mr Balding—I am happy to have a look at that and respond to it.
Answer: 

The ABC has not yet been provided with a copy of the paper from Senator Santoro so we are unable to respond at this stage.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 183

Topic: ABC Funding
Hansard Page:  ECITA 137

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—What is the situation from the ABC’s perspective then? How do you regard yourselves now compared to—

Mr Balding—Based on our methodology—and the issue of difference may be in respect to the indices that are used to index the funding in real terms—as at today our model tells us we are some $10 million worse off in real terms compared to where we were in 1995-96.

Senator MACKAY—Are you able to provide that modelling to the committee?

Mr Balding—Yes, we can.

Answer: 

In order to make relevant comparisons between years and to ensure a consistent assessment is made of any subsequent real funding variation between years, adjustments are required to exclude from the calculation the following one-off/tied funding amounts:
1995/1996

· Orchestras funding ($30.99m) – no longer included in ABC ‘s appropriation.

· Aust TV funding ($2.45m) – tied funding no longer in ABC’s appropriation.

2003/2004:

· Transmission funding ($131.21m) was not part of appropriation in 1995/96. As this is tied funding not available to the ABC to meet its operational needs it was not included.

· Loan funds of $20m (which have to be repaid) were not part of appropriation in 1995/96

What we include in the comparison other than the above are all appropriations from Government that are not tied and which do not have to be returned.

The following table models these adjustments as well as the impact of the CPI, showing that the ABC is some $10m worse off in real terms in 2003/04 compared to 1995/96.
Table 1
	Year
	Total Approps.
	Less NTA
	Less Aust TV
	Less Orch’s
	Less Loan Funds
	Less CUC
	Sub Total
	CPI Index
	June

03

CPI Index.
	Adj. Approp.

@ June 03

Index
	Real

Funding

Variation
	%

	
	$M
	$M
	$M
	$M
	$M
	$M
	$M
	
	
	$M
	$M
	

	95/96
	522.24
	
	-2.45
	-30.99
	
	
	488.80
	113.9
	140.2
	601.67
	-
	

	03/04
	742.58
	-131.21
	
	
	-20.00
	-
	591.37
	139
	140.2
	591.37
	-10.31
	-1.7%


As the CPI index has increased at a greater rate than the ABC funding, the ABC’s funding in real terms has decreased, and is currently $10.31m less in real terms than the 1995/96 levels.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 184

Topic: ABC Staff overseas travel
Hansard Page: ECITA 138

Senator Mackay asked:

Can you provide, probably on notice, information on all staff who have travelled overseas in the last two years; the cost, the purpose and duration of the overseas travel for ABC staff.

Answer: 

See Attachment 1.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 185

Topic: ABC Charter and ABC Television Genres
Hansard Page: ECITA 139

Senator Mackay asked:

Using the ABC charter to categorise programs as best as possible, can the ABC estimate how much of the ABC’s television programming budget is being used to inform Australians, to educate Australians and to entertain Australians?  Is that not possible?

Mr Balding—We will need to have a look at that. We may be able to provide the information across the genre and it may be subjective as to interpreting what constitutes informing and what constitutes educating. I am more than happy to provide the content across the various genres.
Answer: 

While it is not possible to provide a breakdown according to budget as requested, the ABC is able to provide an indication of the breakdown of “information”, entertainment” and educational” programs according to broadcast output (i.e. by number of hours rather than budget). 
Analysis of ABC television broadcast genre published in the 2003/04 Annual Report indicate the schedule consisted of an estimated 34 percent for “entertainment” programs, 28 percent for “information” programs and 38 percent for “educational” programs. 

The ABC categorises programming according to a range of genres. The 2002/03 ABC Annual Report includes information on ABC Television’s broadcast performance in terms of sixteen different program genres including Arts and Culture, Children’s, Comedy, Current Affairs, Documentary, Drama, Education, Entertainment, Factual, Indigenous, Movies, Natural History and Environment, News, Religion and Ethics, Science and Technology and Sport. 

The terms “inform”, “educate” and “entertain” can be applied to a number of genres. Many programs are intended to appeal to audiences in terms of combinations of entertainment, educational and informational value and relevance. 
It must be noted that these estimates are based on an assessment of the genres broadcast. For example, “entertainment” includes comedy, drama, movies, entertainment and sport, while “information” includes arts, documentary, news, current affairs, factual. 
The calculation of “educational” hours is based on an assessment of the range of television programmes available and copied for use by schools, that includes dedicated “schools” programming as well as other genres including arts, documentary, news and current affairs, entertainment, factual programs including religion, science and natural history as well as drama (including films). The analysis also includes some children’s programs designed for school ages, with a combination of information, educational material and entertainment. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 186

Topic: ABC Documentaries
Hansard Page: ECITA 139/140

Senator Santoro asked:

Senator SANTORO…… The ABC, like SBS—of whom I asked similar questions this morning—has a record of presenting documentaries which are unfavourable to Israel. In the second half of this year, it showed The Killing Fields of Gaza on Four Corners on 23 June, which asserted that Israel deliberately targets international peace activists and journalists; Israel’s Secret Weapon, which was on True Stories of 21 August, which attempted to say that there was something sinister about Israel’s weapons program but completely without context; a sympathetic interview with Hanan Ashrawi on 16 September before, to the applause of Premier Carr and others, she was announced as the winner of the 2003 Sydney Peace Price; and a story about Israeli soldiers refusing orders on 1 July.

Both stories were from former SBS correspondent Jane Hutcheon, and yet when the ABC was offered the documentary Incitement about Palestinian incitement, which would have partly redressed the balance, it refused, saying that the documentary was not sufficiently balanced. Do you think that that is a balanced approach by the ABC, in terms of the choice of documentaries on the Middle East conflict, or can you point to other documentaries or substantial outlines of the conflict that maybe balance the balance sheet? … Mr Balding could you give an opinion?.

Mr Balding—I am more than happy to take that on notice and to give a considered opinion.

Answer: 

The ABC does not accept that there is bias or a lack of balance in our programming. Through its range of programs the ABC has provided extensive coverage of the Israeli position regarding Palestine and the occupied territories. Last year for example, Four Corners broadcast “Cycle of Violence”, which presented the Israeli point of view and showed the violence perpetrated against innocent Israeli civilians by Hamas and the suicide bombers. The ABC has also broadcast other programs such as Women In Black in October 2002 with a personal perspective on the work of Israeli, Arab and international Jewish and non-Jewish women seeking to bring peace to the Middle East.

ABC Television has not commissioned any programs about Israel or Middle East issues. In the past year the ABC has been offered almost 900 documentaries. Of these approximately 140 have been acquired for broadcast. The ABC has not sought to acquire any programs with an anti-Israel perspective or bias. 
Consistent with the requirements of the ABC Charter and ABC Editorial Policies, the ABC is committed to providing programs of relevance and diversity that reflect a wide range of interests, beliefs and perspectives. In making decisions about programs for acquisition the ABC takes a number of issues into consideration including the needs of the television schedule, the requirements of the ABC Charter, whether programs fit into one of the schedule’s established timeslots, eg. True Stories, The Big Picture, Sunday Afternoon, ABC Editorial Policies including accuracy of information, whether subject matter has been covered on ABC TV before, or whether it throws new light on a previously covered topic, quality of the production; program’s relevance to Australian viewers and the program’s appeal to a particular demographic.

ABC Television has not been offered any documentary program titled, Incitement. However, the ABC was offered the program, Relentless. After careful consideration, ABC Television chose not to acquire Relentless.

A number of factors were taken into account in making the decision, including ABC Editorial Policy requirements for factual programming. In assessing this program, the ABC formed the view that it did not sufficiently address all relevant viewpoints in relation to a key element of the program, namely the implementation of the Oslo Accord. 
ABC Television also believed that the program was not balanced in its presentation, utilising, for example inflammatory images and a subjective style of presentation. For example, it was noted that under a list of Israel’s achievements in meeting the Accord’s requirements there are images of people walking peacefully in a community. When the Palestinian list is produced, the images are of masked people throwing rocks or other missiles. This presents viewers with a very different and emotive visual context within which to consider this information.  

Further, the ABC took into account the fact that the core subject matter, the implementation of the Oslo Peace Accord, has been superseded by the “road map to peace”. Any potential relevance to the ABC television schedule was in terms of a historical document of the past decade. As such, it was judged that it did not contain sufficient information, research or analysis of the range of issues associated with the Oslo Accord and its implementation (or lack thereof) for a historical documentary.

The ABC also noted that the program was not produced by a broadcaster or independent film or television production entity, but by a lobby group. It is noteworthy that the program was not submitted to the ABC by a broadcaster, film or television distributor or other broadcasting industry organisation such as a program sales agent, or by an independent film maker, the usual means the programs are submitted. It has been submitted to the ABC by an individual who advised the program was produced by a United States media watch group, HonestReporting.

The ABC noted that HonestReporting “was founded to scrutinize the media for examples of anti-Israel bias, and then mobilize subscribers to respond directly to the news agency concerned". 

In these circumstances the ABC also noted that the program is used by HonestReporting as part of its political campaigning including “help [for] you or your organization [to] create an Israel Leadership event in your community, featuring public screening of "Relentless." [http://www.honestreporting.com/relentless/bring_relentless_to_your_community.asp]  

A decision to broadcast could give rise to a perception, at the least, that the ABC was a party to the organisation’s lobbying campaign. Of equal concern would be the perception that the ABC had decided to broadcast the program in response to “pressure”. Either perception could have a seriously damaging impact on the community’s view of ABC independence and integrity.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 187

Topic: Television documentary - ‘Relentless’
Hansard Page: ECITA 141

Senator Mackay asked:

With regard to the television documentary Relentless which the ABC was offered but declined to purchase for broadcast, could the ABC provide a statement setting out its reasons for not purchasing this documentary.
Answer: 

See answer to Question on Notice number 186.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 188

Topic: Media Watch
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Media Watch describes itself as “Australia's leading forum for media analysis and comment”, which has the purpose of “turn(ing) a critical eye on the media in general and journalism in particular.”

(a) Are you aware of the fact that Media Watch, despite its purported willingness to “turn a critical eye”, and despite devoting considerable time and money to such issues as mobile phones at petrol stations, has never reported on the findings of the Joint Committee on of Public Accounts and Audit review of Corporate Governance in the ABC, which noted serious shortcomings at the ABC? Do you regard such an omission as being consistent with Media Watch’s goals?

(b) you comment on the fact that Media Watch has only once referred to complaints by the then Minister for Communications, Senator Alston, about bias in ABC coverage of the war in Iraq, and then did so only to say that “sadly”, the Minister’s questions – which it described as “editorial interference” -- were not intended as a joke?

(c) Do you believe it is appropriate that Media Watch has not reported on the outcomes of those complaints, be it by the ABC’s internal Complaints Review Executive or by the Independent Complaints Review Panel? Do you regard such an omission as being consistent with Media Watch’s goals?

(d) Are you aware that Media Watch has not once addressed the question of whether the gap between the findings of the Complaints Review Executive and those of the Independent Complaints Review Panel casts doubt on the quality of the Complaints Review Executive and more generally, on the quality of the internal mechanisms for handling complaints?

(e) Why is it that despite not reporting on the findings of the Panel, Media Watch has recently devoted substantial time and public monies to trying to find a conspiracy behind Senator Alston’s complaints? Do you believe this it is appropriate that while conduct by the ABC itself should thus escape Media Watch’s attention, time and public monies are devoted to chasing conspiracy theories? 

(f) What resources have been used and what costs have been incurred in pursuing this conspiracy story?

Answer: 

(a)
This Question was asked and answered at the Supplementary Budget Estimates hearing on 3 November 2003. See page ECITA 118.

(b)
Media Watch dealt with the Minister’s complaints at greater length in the episode of the program broadcast on 3 November 2003. The program has also published an analysis of the seventeen complaints upheld by the ICRP. This is available at http://www.abc.net.au/mediawatch/mw_analysis.doc
(c)
Media Watch has reported on these matters. See above.

(d)
Media Watch has reported on these matters. See above.

(e)
Media Watch has reported on these matters. See above. 

Media Watch did not devote “considerable time and monies to trying to find a conspiracy theory behind Senator Alston’s complaints”. Media Watch investigated several media reports including, The Australian (20 March 2003), The West Australian (14 October 2003) and The Courier Mail (31 May 2003) that attributed the authorship of Senator Alston’s complaints to someone other than the Senator. Media Watch contacted journalists and other sources including some of those alleged to have played such a role. Senator Alston was also contacted and he advised that he wrote the complaint with the assistance of one of his staff. Media Watch accepts his claim.
(f)
Media Watch estimates that a total of less than one day’s research time was spent reviewing media reports, contacting Senator Santoro and others. Media Watch estimates the cost of this investigation, including telephone, online, printing and faxes to be less than $300.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 189

Topic: News & Current Affairs Reporting - ABC Editorial Policies
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the memorandum issued by National Editor James Cameron on 12 March 2003 directing staff not to refer to Australian servicemen and women as “our troops.” The reason he gave was that “Australian troops are not ‘our troops.’ The ABC does not own them.”

(a) Do you accept that ABC News and Current Affairs has referred and continues to refer to “our cities”, “our scientists” and “our athletes”?

(b) Do you agree that the ABC does not own Australia’s cities? That it does not own Australia’s scientists? And that it does not own Australia’s sportsmen and women?

(c) As a result, do you agree that the fact that the ABC does not own Australia’s troops is not an explanation of why the ABC should not refer to them as “our troops”?

(d) Do you agree that on this basis the purported explanation given by Mr Cameron is plainly incorrect?

(e) Who initiated or was involved in the decision to include, in the memorandum I have referred to, mention of “our troops”? Is it correct that Mr Cameron discussed this issue with Mr Uechtritz, the ABC Director of News and Current Affairs, who has said, on the public record that “the military are lying bastards”? If so, what was the substance of those discussions?

(f) With respect to the policy set out in Mr Cameron’s memorandum, does it still stand?

(g) Has that policy been discussed by the ABC Board, and if so, when?

Answer: 

(a) 
No, the ABC does not accept this proposition. If there are occasional examples of this usage in News and Current Affairs reporting, they are against ABC News and Current Affairs style guidelines, which advise against using “our” in such instances. 

(b) 
Yes, and this is consistent with the ABC’s News and Current Affairs style guideline.

(c) 
No. See detailed answer to part (e) of this question.

(d) No. See detailed answer to part (e) of this question.

(e)
It is long accepted style that the ABC’s News and Current Affairs programs do not use “our” in any of these instances. Mr Uechtritz is in complete agreement with Mr Cameron’s note. The point here is not about notions of patriotism – it is about the clarity of the language. There must be no room for confusion or misunderstanding. Using “Australian troops” rather than “our troops” is not controversial – it is, and always has been, a basic tenet of editorial style in quality journalism. This is standard journalistic practice in all quality, mainstream media organisations in the English-speaking world. Perusal of the front pages of The Age, The Australian, the Sydney Morning Herald, London Times, Telegraph and Guardian and The New York Times and the Washington Post will confirm this. 

Senior executives from the BBC, the Canadian Broadcasting Corporation (CBC) and Television New Zealand (TVNZ) have also confirmed again in the recent weeks that it is, and always has been, standard style at their broadcasters. They have issued directives to use, respectively, British, Canadian or New Zealand troops rather than “our” troops. This style has been one of the first lessons for generations of cadet journalists around the globe. It is perhaps worth pointing out that John Cameron’s directive of 2003 echoed a similar ABC directive issued from the Controller of ABC News Services, W.S, Hamilton, in 1960. 

Forty-three years ago, ABC journalists were instructed thus on usage of the word “our”:

“OUR”: Do not use “our” or “we” in bulletins in the sense of the ABC, or pertaining to the ABC. Say “The ABC correspondent”, “ABC programmes”. DO NOT USE “WE” OR “OUR” FOR AUSTRALIA OR AUSTRALIANS. SAY “AUSTRALIA”.
The ABC does not broadcast just to an Australian audience but also has a substantial overseas audience through its Radio Australia, Asia- Pacific Television and Online services. The language used on these services must be non-judgmental and impartial. The use of partisan and value-laden language would destroy the credibility of the services and lose audiences. The importance of the impartiality and independence of the news and current affairs programs broadcast on Radio Australia and Asia-Pacific TV to their target audiences cannot be underestimated.

The ABC as the national broadcaster has long been regarded as setting the standards for correct spoken English in the Australian community. The ABC’s Standing Committee on Spoken English (SCOSE) has been advising journalists and broadcasters for 51 years on matters of style, usage, grammar and pronunciation.

(f)
Yes.

(g)
Yes, at the October 2003 meeting. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 190

Topic: Political Labelling of Organisations
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In correspondence to me dated 15 September 2003, Mr Balding addresses the question of whether the ABC “should label organisations when reporting their comments” and says:

“I believe that if the ABC were to “label” groups ... we could rightly be accused of over-simplification and stereotyping.”

I refer also to ABC Editorial Policies 6.7.2, which states that:

“If a guest commentator or analyst has a relevant interest in the issue being discussed, that interest should be disclosed. If specific information about the commentator would alter the audience’s perception of the view presented, that information must be disclosed.”

(a) Given the comments made in Mr Balding’s letter, what is your reaction to the fact that ABC News and Current Affairs, and more generally Radio National, when referring to the Institute of Public Affairs, has consistently described the Institute in terms that include “conservative”, “right wing”, “funded by big business” and “free market”, and has used these terms whenever commentators from the Institute appear?

(b) There are some 300 references to the Australia Institute in the ABC on-line transcripts. Again, given the comments made in Mr Balding’s letter, what is your reaction to the fact that with less than a handful of exceptions, the Australia Institute is described simply as a policy think-tank, despite its being the case that the Director of that Institute has accepted that it is “progressive” and “left-leaning”?

(c) How would you explain the consistent difference in treatment between the Institute of Public Affairs and the Australia Institute?

(d) What is your reaction to the fact that the systematic labelling, by the ABC, of the Institute of Public Affairs, coincided with the Institute organising a conference on issues of ABC governance and bias?

(e) With respect to the Australia Institute, was the fact of the Institute’s political associations irrelevant to the views, broadcast by the ABC on and around March 21, 2002, of the Institute’s Executive Director on the performance of the current Government and more specifically, on the Prime Minister? Would it not have assisted listeners to know that Dr Hamilton was not a disinterested public policy analyst, but rather the Executive Director of a left-leaning policy centre? If so, given the Editorial Policy cited above, why was this not disclosed?

(f) On and around 18 June 2003, ABC Radio broadcast an interview with Caroline Larner, in which Ms Larner harshly criticised Mr Beazley for going to Israel. Do you believe that the fact that Ms Larner is a leading member of a lunatic fringe group, associated with Lynda LaRouche, which believes that the world is in the grips of a conspiracy between the Queen of England and the Jews, would not have been of relevance to listeners in placing her views in context?

(g)
Looking to the future, what action do you propose to take to ensure that ABC Editorial Policies 6.7.2, which I have referred to above, is implemented in a manner that is consistent, rigorous and even-handed?

Answer: 

(a) The ABC, including Radio National, is careful not to stereotype individuals or organisations. 

As far as Radio National can ascertain, the Institute of Public Affairs has been mentioned, or members of the Institute interviewed, on the following occasions on Radio National in the last 12 months.


Life Matters 


21/11/02 (transcript available)


Australia Talks Back 

  16/4/03 


Business Report 

  14/6/03 (transcript available)


Australia Talks Back  

  31/7/03  


Life Matters  


    1/8/03


Earthbeat  


  20/9/03  (transcript available)

As far as we can determine, in all cases except the Business Report the organisation was introduced simply as The Institute of Public Affairs as indicated in the transcripts referred to above which are available online. 
The Business Report is produced by News and Current Affairs and broadcast on Radio National. On the Business Report of 14/6/03 the organisation was referred to as "the self-proclaimed right wing think tank, the Institute of Public Affairs". 

In relation to references more generally, the ABC does not accept the proposition that it “has used these terms whenever commentators from the Institute appear”. 

A search of references to The Institute of Public Affairs on www.abc.net.au shows that while terms such as “conservative”, “right wing”, and “free market” are used occasionally, the vast majority of introductions of commentators from the Institute of Public Affairs do not use such terms. 

(b) The ABC believes the treatment of The Australia Institute is consistent with Editorial Polices and the letter dated 15 September 2003 referred to by Senator Santoro. 

(c)
The ABC does not accept the proposition that the treatment of the Institute of Public Affairs and The Australia Institute is consistently different. See answer to part (a) above. 
(d)
The ABC does not accept the proposition that it systematically labels The Institute of Public Affairs. See answer to part (a) above. 
There is no connection between the way the ABC refers to the IPA and any conference the IPA may have organised on issues of ABC governance and bias. 

(e)
The ABC has not been able to locate the particular example raised. The ABC produces a vast range of programs on Radio over a number of networks. While most news and current affairs and some Radio National programs have transcripts available online, local radio programming is not usually available some 20 months after going to air. Logging tapes for Local Radio are retained for the legislative period. Dr Hamilton does appear on local radio stations from time to time and the practice would be to identify him as being from The Australia Institute. If there is further information available the ABC would be happy to provide a more detailed response.

(f)
While logging tapes of the broadcast are no longer available, it is known that Ms Larner was not interviewed by ABC Radio on 18 June. However, she did call in to ABC Local Radio Tasmania’s Morning program during a talkback segment on or around that date and the producer of the program recollects that she mentioned Mr Beazley and Israel. She was provided with the same amount of time to express her views as other talkback callers before the presenter moved to the next call.

(g)
The ABC regularly assesses the operation and application of its Editorial Policies. A review due to be considered by the ABC Board in early 2004 will consider the issue of labelling of organisations amongst a number of others issues.  

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 191

Topic: Stereotyping
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer again to correspondence to me dated 15 September 2003, in which Mr Balding addresses the question of whether the ABC “should label organisations when reporting their comments” and says:

“I believe that if the ABC were to “label” groups … we could rightly be accused of over-simplification and stereotyping.”

(a) Is it correct that Mr Stephen Crittenden, an ABC presenter who had written an article on the “Clash of Civilisations”, received an email on ABC management that referred to:the extreme sensitivity of Islamic issues for the ABC generally and for the Religion Report in particular”and in the light of that “extreme sensitivity”, ABC management was concerned about comments being expressed by Mr Crittenden that might be seen as critical of Islam?

(b) Is it correct that in a recent Four Corners program titled “American Dreamers”, ABC Presenter Jonathan Holmes in claiming to “look behind the oft-cited reasons for war”, found “a tight group of Washington hawks” (page 1 of transcript)  – the so-called ‘neo-cons’ – who he described as being “almost all Jews” (page 4 of transcript)?

(c) Does the ABC accept that this statement is factually incorrect (as there are many neo-cons, young and old, who are not Jewish), is stereotyping at its worst (as there are very many Jews who are not neo-cons), and overall, is deeply offensive to many Jewish Australians? Does ABC management believe that statements of this kind, made on air by tax-payer funded presenters, are consistent with the ABC’s editorial standards?

(d) Specifically who approved the use of these terms in the Four Corners program? Is there any correspondence or instructions which, on lines similar to those cited above in respect of Mr Crittenden, highlights the need to be aware of sensitivities and to maintain professional and editorial standards?

(e) I draw your attention to the statement Mr Balding made, in a letter to the Daily Telegraph dated 28 August 2003, that a commentator for the Daily Telegraph “quite simply lacks the capacity for impartiality”. Would you comment on the implications for “the capacity for impartiality” of Four Corners of the fact that a researcher for that program was involved in the launching of a campaign that involved elements in the Victorian Trades Hall, the CFMEU and the National Union of Students seeking to secure expressions of support for that program so as to offset what this researcher viewed as “negative comments from radical right wingers” (Email from Amada Tattersall of the Victorian Trades Hall Council, 28 May 2003, 9:22 AM)? Do you believe it is appropriate for ABC staff to be engaged in such conduct, and if not, what action have you taken or do you intend to take?

Answer: 

This series of questions was asked and taken on notice at the Supplementary Budget Estimates Hearing on 3 November 2003 (see ECITA 120 & 121) as well as being tabled following the Hearings.

The answers to this series of questions can be found at:

(a) Question on Notice number 167

(b) Question on Notice number 168

(c) Question on Notice number 168

(d) Question on Notice number 168 & 169

(e) Question on Notice number 168, 169 & 170

(f) Question on Notice number 171

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 




Question: 192

Topic: Complaints Procedures and Outcomes
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the answer the ABC provided to Question 22 I had put in this Committee with respect to AM’s coverage of the Iraq War. In its answer, the ABC referred to its Complaints Review Executive (CRE) as an “independent office” and said that the CRE had:

“employed rigorous standards of research and investigation of the complaints.”

The CRE only upheld 2 of the 68 complaints referred to it. In contrast, the Panel  found 12 instances of serious bias. Additionally and separately, in 16 instances, it criticised the behaviour of the journalists involved. Moreover, the Panel noted that the CRE, though only upholding 2 complaints, was “grudging” in respect of even one of those.

(a) Does the ABC still believe that the CRE “employed rigorous standards of research and investigation of the complaints”? If so, on what basis does it do so?

(b) Are you considering changes to the CRE or the internal complaints handling process and if so, what is the substance of the changes being considered or assessed?

(c) With respect to the outcomes of the Panel’s review, what specific actions have been taken in respect (a) of the journalists involved in the instances of serious bias and (b) of the numerous criticisms of AM’s reporting contained elsewhere in the Panel report?

(d) More specifically, precisely what action has been taken in respect of Linda Mottram and John Shovelan, and what have been the responses of Linda Mottram and John Shovelan?

(e) I refer to an article in The Australian dated 18 October 2003 in which Linda Mottram states that she was not asked or directed to change any aspect of her reporting or comment following the Panel’s review. Specifically, Ms Mottram states that: “Nobody is telling me to do anything differently on the basis of it.”Are Ms Mottram’s comments correct? If they are, how is this consistent with the statement by Mr Balding that “I have … instructed senior News and Current Affairs management to take note of the ICRP review”? If they are not correct, were these comments discussed with Ms Mottram, and if so, to what effect?

(f) I refer to the program “Correspondent’s Report” which was broadcast on August 4 2002. In this program, an ABC reporter described the events in Jenin in April 2002 as a “massacre” even though the UN and Human Rights Watch had already concluded that there was no evidence of any such “massacre.” A complaint was made to the CRE about that program and dismissed. 

Do you believe that the fact that the ICRP refused to consider the complaint can provide tax-payers with any confidence in the current review process, as it indicates that complaints may only be dealt with through consideration by a member of the ABC senior management team?   Do you believe that the fact that the ABC has persistently refused to retract the statement made by the correspondent I referred to, despite the record in respect of Jenin being so corrected in all the major democratic countries, can provide Australian taxpayers with any confidence in the ABC’s impartiality?
Answers: 

(a) Yes. The CRE analysed all editions of AM broadcast over the period of the war from 20 March 2003 until 14 April 2003, including full transcripts and audio recordings of the programs. The CRE considered these reports against transcripts of official press briefings undertaken by the White House, the Pentagon and Centcom in Qatar. The CRE also tracked AM’s reportage of the Iraq War against other media.

In assessing the former Minister’s complaints, the CRE took into account the ABC’s Editorial Policies and Code of Practice.

(b) The ABC continuously reviews its complaints handling procedures, to ensure that these procedures are effective and efficient. At present, the ABC is not considering changes to the CRE or Audience & Consumer Affairs.

(c) ABC News and Current Affairs management discussed the findings of the ICRP report with staff involved. ABC News and Currents Affairs management have had a number of discussions with Linda Mottram and John Shovelan about the pressures involved in war reporting and the nature of radio current affairs reporting. The discussions have been frank and robust. 

(d) See answer to previous question in regard to the ICRP report. In relation to the two complaints upheld by the CRE Report, Mr Shovelan was counselled regarding the sarcastic tone of one of the reports complained of. Mr Shovelan accepted the CRE’s findings.

(e) This question was asked and taken on notice at the Supplementary Budget Estimates Hearing on 3 November 2003 (see ECITA 122) as well as being tabled following the Hearings. The answer to this question can be found at Question on Notice number 172.

(f) This question was asked and taken on notice at the Supplementary Budget Estimates Hearing on 3 November 2003 (see ECITA 122/123) as well as being tabled following the Hearings. The answer to this question can be found at Question on Notice number 173.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 193

Topic: The Morningstar Concert
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I refer to the Morningstar Concert held in Melbourne on February 28 2003.

(a) Can the ABC detail its involvement in this concert? Please provide details of all correspondence between ABC staff and the concert organisers. 
(b) Who at the ABC gave permission for the coverage of the concert to go ahead?, Who approved the decision to broadcast that concert in its entirety, including the components of the concert that were explicitly political? Did that person consult with ABC management about the implications of putting ABC resources behind a venture which could have its neutrality and that of its staff operating in Indonesia called into question?

(c) Is the broadcasting of an explicitly political concert consistent with ABC policies? Was the decision to broadcast this particular concert in its entirety consistent with the claims made by Mr Shane Wells, ABC Corporate Media Manager, in a letter to the Herald Sun dated 26 February 2003, which stated that the ABC “will record elements of the concert and may consider broadcasting some of the music at a later date”?

(d) Can the ABC provide details of all the resources that were employed to broadcast the concert and its promotion? 

(e) Can the ABC provide a dollar amount for the ABC resources that were expended on this broadcast?

Answer: 

(a)
The ABC was not involved in the organisation or sponsorship of the Morningstar Concert. Radio National program maker Paul Petran and triple j producer Chris Thompson spoke to concert organiser David Bridie about recording musical content for potential later use on Radio National’s Music Deli and triple j’s Live at the Wireless. 

After the ABC discovered its name was inaccurately and inappropriately listed as a sponsor on the Morningstar website and the concert organiser’s website, Paul Petran at the request of ABC Radio management, instructed organiser David Bridie to remove any references to the ABC as a supporter of the concert and any references that implied the ABC would be broadcasting the concert. This was done. 
On 23 February 2003, The Coodabeen Champions interviewed David Bridie about his music and during the interview referred to the upcoming Morningstar Concert and prompted by Bridie’s mention of Paul Petran recording performances, inadvertently implied the concert would be broadcast on ABC Radio

The concert was recorded by ABC Radio for later use. 
(b)
Program Manager Radio National Gordon Taylor gave permission for the recording of the musical content of the concert for potential later use on Radio National’s Music Deli program. 

The Head of National Music Networks and the Manager triple j approved the use of elements of the recorded musical content on the basis that the performer line-up was of suitable quality for broadcast on triple j’s live music program, Live at the Wireless. 

The concert involved a unique collaboration of musical talent unlikely to be brought together ever again. The focus of the coverage for both Radio National and triple j was the musical content. 
The concert has not been broadcast on any ABC Radio service in its entirety. Radio National has not to date broadcast any of the material recorded at the concert. triple j broadcast approximately 50 minutes and 35 seconds of edited musical highlights [one track from each of the music acts with two tracks from the headlining band] of the three-hour concert in its Live at the Wireless program on 14 April 2003. 
(c)
The concert has not been broadcast in its entirety on any ABC Radio service.

The presenter of Live at the Wireless introduced the program attributing the recording to the Morningstar concert and identified some of the performers to be featured in the broadcast. The edited highlights commenced with a brief statement from concert organiser David Bridie, a highly respected member of the musical community. Mr Bridie’s introduction was necessary to place the first performance (music composed by an indigenous West Papua man) in context for the listeners. The track was dedicated to the composer.

At no point during the broadcast was there any mention made of the Indonesian government or Indonesian government policy in relation to West Papua. Any such references were edited out prior to broadcast as triple j’s interest was in the musical performances.

Broadcast of all concert material to date has been entirely consistent with the statement of Mr Shane Wells.

(d)
No resources have been employed to broadcast the concert. The costs of recording the concert were:

15% penalty for two staff members (work after 7.00 pm)
$65

6 recording tapes @ $30 ea 




$180

TOTAL






$245
(e) The recording was made by Radio National and provided to triple j.  Mixing and editing highlights of the concert for the Live at the Wireless broadcast was undertaken by the network’s music engineer as part of his normal work  (2 days @ $256.11 per day) and as such, there were no additional costs to triple j associated with the broadcast.
















� "Wolfowitz is the intellectual leader of a version of primacy that incorporates revolutionary aims in the sense of transforming the world in America's image. It's not just about American security and American pre-eminence; it's about using that pre-eminence to further a political programme." Charles Kupchan, Council on Foreign relations, quoted by GERARD BAKER and STEPHEN FIDLER in London Financial Times, March 6, 2003  (This article, published two days before the Four Corners program, covers similar ground and comes to similar conclusions).





� See American Enterprise Institute review of Irving Kristol’s 1999 anthology: “Neo Conservatism: The Autobiography of an Idea”: “ If neoconservatism can be said to have a father or an architect, that person is Irving Kristol. Schooled in radical socialism in the 1930s, Mr. Kristol grew disillusioned with the Left and rose to become an ideological foe of the Soviet Union, an active editor and publisher, and a prolific writer in his own right. He helped move a generation of intellectuals to the conservative cause.”





Also: “The first neoconservatives were intellectuals, often Jewish, who migrated from the political left during the 1950s and 1960s. They included Norman Podhoretz, editor of Commentary magazine, and Irving Kristol, editor of The Public Interest. It was Mr Kristol, whose son William edits the neoconservative Weekly Standard magazine, who described a neoconservative as ‘a liberal who has


been mugged by reality’.” – GERARD BAKER and STEPHEN FIDLER in London Financial Times March 6, 2003. 





� “The original neocons were a small group of mostly Jewish liberal intellectuals who, in the 1960s and 70s, grew disenchanted with what they saw as the American left's social excesses and reluctance to spend adequately on defense. Many of these neocons worked in the 1970s for Democratic Senator Henry "Scoop" Jackson, a staunch anti-communist.” – Christian Science Monitor: “Empire Builders: Neocon 101”, Jan 2004.





� "A whole department of twentieth-century American literature has chronicled the fierce determination of the these young men, whose families had fled across the ocean from the insults and hardships of Eastern Europe..."  - Godfrey Hodson, The World Turned Right Side Up: A History of the Conservative Ascendancy in America, (Mariner Books, 1996)





Although from the late 1970’s on (and especially from Reagan’s election in 1980) many prominent non-Jewish thinkers and foreign policy players joined the neo-conservative cause – for example, William J. Bennett, Jeanne Kirkpatrick, John Bolton, Gary Schmitt, James Woolsey, Lewis Libby – it is accurate to say that in the fledgling neo-conservative movement of the 1960’s and early 1970’s, “almost all” the committed activists were of eastern European Jewish parentage. They did forge an alliance in the 70’s with hard-line Republican conservatives, prominent among them Dick Cheney and Donald Rumsfeld, who, however, were not then and are not now “neo-conservatives”.





� “In the 1970s, the neo-conservatives suddenly emerged as a political force in the opposition to Nixon's revisionism. They were liberals moved right, yet insistent that their position was merely the preservation of the old "interventionism." Detente, they argued, was a form of appeasement. In an essential neo-conservative text, "How Democracies Perish," Jean-Francois Revel labeled the architects of the Munich Pact as "pioneers of detente." To conservatives steeped in the Munich precepts, detente appeared to be a case of history repeating itself.” – Sidney Blumenthal, “We Still See Hitler in All Of Our Adversaries”, Washington Post, 1985.





And: "The parallels with England in 1937 are here, and this revival of the culture of appeasement ought to be troubling our sleep." - Norman Podhoretz commenting on the Carter Administration’s foreign policy in "The Culture of Appeasement," Harper's (October 1977).


And: “(Paul Wolfowitz) seems to have been a hawk from childhood, deeply influenced by his father--famed mathematician Jack Wolfowitz, a Vietnam hard-liner who drilled the lessons of the Holocaust (appeasement never works) into his children.”  Michael Hirsh in Newsweek, June 2003.


� In a more recent interview for the BBC’s Panorama program, Richard Perle was even more explicit: "The defining moment in our history was certainly the Holocaust. It was the destruction, the genocide of a whole people, and it was the failure to respond in a timely fashion to a threat that was clearly gathering. We don't want that to happen again. When we have the ability to stop totalitarian regimes we should do so, because when we fail to do so, the results are catastrophic."





� “Wolfowitz grew up in a household in which Hitler and Stalin were not abstractions. His father, a mathematics professor at Cornell and an innovator in the field of statistics, was a Polish Jew who emigrated from Russian-held Warsaw in 1920. He often told his children how lucky they were to have escaped the totalitarian horrors of Europe for the benign security of America. There were many Wolfowitzes consumed in the Holocaust, and according to Wolfowitz's sister, Laura, the world's perils and America's moral responsibility were constant topics at their dinner table.”  From “The Sunshine Warrior” by Bill Keller, New York Times Sunday Magazine 22 Sept 2002. This lengthy and largely sympathetic article on the evolution of Paul Wolfowitz’s ideas was one of the inspirations for the Four Corners program.






- 1 -
PAGE  
21

-  -

