Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation

Budget Estimates Hearings 23, 24 and 25 May 2005

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 61

Topic: Labelling (18)

Hansard Page: ECITA 60

Senator Santoro asked:

…why was it that for more than two weeks from the time of the bombings until 25 October JI [Jemaah Islamiah] was not on any UN list and your broadcast journalists were calling them terrorists?

Mr Balding—Again, I will have to have a look at that.

Answer: 

The group Jemaah Islamiah (JI) has been shown to have had connections to the group Al Qaeda. Having regard to these links, the ABC chose to describe the group as “terrorists” before they were listed by the United Nations.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 62

Topic: Labelling (19)

Hansard Page: ECITA 60/61

Senator Santoro asked:

Let me quote the ABC. Here is Tony Jones on Lateline on 14 October 2002, the day before the UN listing:

…this man Hambali who is meant to be the operational leader, a genuinely worrisome terrorist figure inside Indonesia.

That is what Mr Jones said. Even after the Prime Minister announced that Australia would ask JI to be listed, I assume that under your strict rules—and they are strict rules, despite the fact, Mr Balding, that you just tried to insinuate that they are just guidelines —

Mr Balding—What guidelines?

Senator SANTORO—You just mentioned to me that they were operating under guidelines, not rules that are contained—

Mr Balding—No, I said that they used the UN list as a guideline.

Senator SANTORO—Despite the fact that they had been instructed to use the UN list as the definitive way of determining—

Mr Balding—I will look into that, but I do not think there was an instruction to use it as a definitive list.

Answer: 

For some years, ABC News and Current Affairs was guided in its decisions on how to describe particular groups around the world by a list maintained by the United Nations.

No instruction was issued to use that list in a definitive way and its application never constituted a “strict rule”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 63

Topic: Labelling (20)

Hansard Page: ECITA 61

Senator Santoro asked:

Nick Grimm on PM on 6 October 2002, nine days before the listing, said:

Abu Bakar Bashir, the spiritual leader of the Indonesian-based terrorist organisation Jemaah Islamiah.

But Reuters reported four days after the Bali bombings:

Abu Bakar Bashir is free to walk the streets of Jakarta. Indonesian authorities say there is now no evidence to link Bashir to terrorist activity.

No evidence, not on any list but the ABC still called him a terrorist leader.

Mike Colvin, who seems to just keep popping up, on the same program, said:

You’re listening there to a translation of the words of the Indonesian Muslim cleric, Abu Bakar Bashir, the man purported to be the spiritual leader of the terrorist organisation, Jemaah Islamiah.

That was in October 2002, nine days before it was listed by the UN. Then there were four similar references on ABC Newsline, all before 25 October when JI was listed. Is this a rule change when Australians become the victims, Mr Balding?

Mr Balding—Again, I will need to have a look at that.

Senator SANTORO—……. When did those new rules become fully operational?

Mr Balding—The board approved the changes to that around about early March.

Senator SANTORO—Was that when the rules came into—

Mr Balding—That is when the change to the editorial policies came into effect. I would have to give you the exact date of when they came into effect.

Answer: 

There is no change to the ABC’s editorial guidelines when Australians “become the victims”.

The group Jemaah Islamiah (JI) has been shown to have had connections to the group Al Qaeda. Having regard to these links, the ABC chose to describe the group as “terrorists” before they were listed by the United Nations.

Section 6.14 of the Editorial Policies, which relates to labelling, was approved by the ABC Board and promulgated officially on 23 March 2005.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 64

Topic: Labelling (21)

Hansard Page: ECITA 61/62

Senator Santoro asked:

…Aside from the groups that I have mentioned, there is one other organisation that they listed as a terror group, the East Turkestan Islamic Party. Are they a major problem? Did the ABC consider them at that time to be a major problem?

Mr Balding—Again, I would have to look at the context of how it was labelled and how it was described.

Senator SANTORO—When you look into that would you be able to tell me why they were listed?

Mr Balding—Yes, we will.

Answer: 

The ABC is not aware of any reports on its services naming the East Turkestan Islamic Party.

Inclusion on the United Nations list is a matter for the United Nations.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 65

Topic: Labelling (22)

Hansard Page: ECITA 63

Senator Santoro asked:

The ABC on at least six occasions since it had been known that the Madrid bombing was not carried out by ETA still called ETA a terrorist group. That is up to the introduction of your new editorial guidelines. Was this because, as per ABC rules, they had been relying on the United Nations? For example, are Hamish Robertson, Nick Grimm, Maxine McKew, Norman Herbert, Fran Kelly and Phil Williams all wrong? Do you want to have a look at that?

Mr Balding—I will, yes.

Answer:

The question does not provide enough information for the ABC to respond. If the Senator would provide specific instances for the ABC to examine, the ABC would be happy to do so.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 66

Topic: Presentation of Opinion as Fact (1)

Hansard Page: ECITA 64

Senator Santoro asked:

Can you explain why on AM on 9 May this year, a week or so ago, presenter Tony Eastley read the following:

A former translator for one of Australia’s Muslim leaders has criticised the choice of words used by the cleric in his appeal for the release of Australian hostage, Douglas Wood. In his appeal Sheik Taj El-Din al-Hilaly told the hostage takers “we value your jihad and your efforts”. But the President of the Australian Federation of Islamic Councils, who was present during the appeal, dismisses the former translator’s criticism, saying Sheik Hilaly simply wanted to express sympathy with those trying to liberate Iraq, not their tactics.

According to page 82 of your own style guide that you tell me still applies, that should have really read ‘wanted to express sympathy with those he claims says believes are trying to liberate Iraq’. Should that have not been the case?

Mr Balding—It could have been. Let me have a look at it.

Answer:

The ABC does not believe this breaches the News and Current Affairs Style guide. Tony Eastley’s introduction does not suggest that he is sympathetic to one person or another.

The material is clearly written and even more clearly spoken, giving the listener no doubt who made the comments.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 67

Topic: Direct Quotation

Hansard Page: ECITA 64

Senator Santoro asked:

That is 9 May 2005. Yet we have Kerry O’Brien on The 7.30 Report on the very same day, 9 May 2005, saying:

... Douglas Wood’s family offered to donate a sizeable sum of money to “help the people of Iraq”…

There is a quote on page 82 of the ABC divisional style guide about quotes:

There is usually a better way of presenting a direct quote than using the words “quote unquote.”

Does it state that?

Mr Balding—It could do.

Senator SANTORO—…….I have taken on board you telling me that yes, you have changed your editorial policy and some aspects of your style guide, but it is happening on 9 May 2005, less than two weeks ago.

Mr Balding—… Let me go back and look at it in the context of the report itself.

Answer:

It is correct that the News and Current Affairs Style Guide says “There is usually a better way of presenting a direct quote than using the words ‘quote’ and ‘unquote’.” The use of the word “usually” is a signal that this guideline is not a blanket ban on the use of the phrase “quote unquote”. The Style Guide is just that: a guide on matters of style. The guideline in relation to quotation is not a “rule,” as the question suggests, and the ABC does not believe Kerry O’Brien has breached “the ABC rules on quotes”. Therefore, no action was taken against Kerry O’Brien and no action is intended.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 68

Topic: Use of First Names (1)

Hansard Page: ECITA 64/65

Senator Santoro asked:

Returning to the rule about first names, can you explain how the following occurred and what checks were made in advance and by whom? On The World Today, ABC radio, 1 February this year, reporter Nancy Haxton was interviewing David Hicks’s father, Terry Hicks, and asked him, ‘What does this mean for David?’ On The 7.30 Report on 12 April this year, reporter Jonathan Harley was interviewing Mr Bob Symons from the National Measurement Institute about the alleged dangers from chemicals in breast milk. He said, ‘So, Bob, what have we got here?’ Talk about first names. On ABC TV news on 3 March this year, Sydney based reporter Deborah Rice was doing a story about Cornelia Rau and referred to her as Cornelia. On Radio National AM on 12 May this year, reporter Nick Grimm referred to Vivian Alvarez Solon as Vivian. That is about the fourth time his name comes up. Does Nick Grimm read these rule books and memos at all?

Mr Balding—He should do.

Senator SANTORO—Again, we have many senior journalists and multiple breaches of the rule books. On Lateline on the same day, reporter Margot O’Neill referred to her as Vivian no fewer than five times in her report. On Lateline on 30 May foreign affairs editor Peter Cave tries to refer to Ms Solon as Vivian. Peter Cave again. After the first breach by Nancy Haxton, what action was taken involving her and the program’s executive producer, Steve Taylor, to counsel them and reinforce the rules and the need to observe them, especially in sensitive and political stories? Are you aware of any counselling?

Mr Balding—No, but that is one of the issues I will be following up, to see what action has been taken.

Senator SANTORO—…..After the breach by Deborah Rice on 3 March this year, what action was taken involving Ms Rice, the 7pm line-up producer, the supervising producer and network editor, especially given the sensitivity of that story?

Mr Balding—I will follow through on that.

Senator SANTORO—What action was taken involving Jonathan Harley and the editor and the executive producer of The 7.30 Report on 12 April this year, especially given that it breached a rule that had been specifically reinforced in a memo to Mr Cameron just three weeks beforehand?

Mr Balding—I will be asking Mr Cameron that question.

Senator SANTORO—What action was taken involving Nick Grimm and executive producer David Burgess after the breach on AM on 12 May this year?

Mr Balding—Again, I will be asking a similar question.

Senator SANTORO—What action was taken involving Margot O’Neill’s breach on Lateline the same day, especially given the sensitivity of that story?

Mr Balding—I will be following up on that.

Senator SANTORO—Why is it that this mistake was constantly repeated without, it would seem, any editorial management of the issue, despite a memo about this from Mr Cameron just two months previously?

Mr Balding—That is something I will be looking into.

Senator SANTORO—Were any of these reports checked by supervisors or producers before they went to

air?

Mr Balding—They would have been.

Senator SANTORO—If they were, why were these errors not picked up?

Mr Balding—Again, that is a question I will be asking as well.

Senator SANTORO—What action was taken involving Tony Eastley, David Burgess and reporter Michael Vincent in respect of the breach of the rule on quotes on AM on 9 May this year?

Mr Balding—Again, let me have a look at that.

Senator SANTORO—What action was taken against Kerry O’Brien over the breach of the ABC rules on quotes?

Answer:

The ABC notes the issues raised in this question and believes that the examples of lapses of style given in the question would have been of concern if they had been widespread and persistently repeated by individual journalists. However, the ABC does not believe that they demonstrate that this was the case.

Instances of non-conformity with the Style Guide are followed up when they come to the attention of News and Current Affairs management. When appropriate, individual staff members are spoken to on a one-on-one basis about their scripts or interviews. Similarly, where appropriate, program producers are also spoken to about being on the lookout for such instances and the need to ensure correct practice. Further, general memos are circulated to staff bringing their attention to the need for adherence to the Style Guide.

In relation to the specific issues raised in the question, the ABC does not keep track of individual conversations that are deemed not to require formal action. However, if an individual persistently refers to people by their first names, the ABC takes appropriate action. ABC editorial management has revisited each of the cases and has spoken to the staff involved to remind them of the need to adhere to the Style Guide.

In relation to the question about Kerry O’Brien, see the answer to Question 67.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 69

Topic: Labelling (23)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

When did it become the ABC’s policy to rely on the United Nations ‘list’ of terrorist organisations only as a “guideline” rather than a mandatory rule for deciding when to call a terrorist organisation a terrorist organisation?

(i) If that is only a guideline, what other issues are considered by journalists when deciding to apply the description ‘terror group’ or ‘terrorist organisation’. 

(ii) What explicit instructions have been given to journalists in terms of how to decide whether to apply that description?

(iii) Is it ABC policy, as the memo from Mr Tulloh would seem to indicate, to call anyone a terrorist except Hamas, Hezbollah and Islamic Jihad?

(iv) Why have these three terrorist organisations been singled out for exemption, given that you have referred to other terrorist organisations in those terms even though they are not on the UN list and the use of that description would be contentious in those communities?

Answer: 

The ABC began using the United Nations list in late 2002.

(i)
The ABC no longer uses the United Nations list as a guide. In early 2005, the ABC Editorial Policies were revised with regard to labelling of groups and individuals, as detailed in the answer to Question 7.

(ii)
ABC journalists are expected to adhere to ABC Editorial Policies and the News and Current Affairs Style Guide.

(iii)
No. The ABC rejects the claim that Mr Tulloh’s memo makes any such suggestion.

(iv)
The groups have not been “singled out for exemption”; see answer (iii), above.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 70

Topic: Labelling (24)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Why did The World Today on 14 September 2004 refer to ‘a terrorist group calling itself the Horror Brigade of the Secret Islamic Army’? That was after your letters to Minister Downer and Minister Coonan specifically outlining your policy of only referring to groups as terrorists if they were on a UN list.

(i) What action was taken by Mr Cameron against the journalist Eleanor Hall?

(ii) Given that the Horror Brigade is operating in Iraq, as part of what supporters of the insurgency in Iraq call the ‘resistance’, in what sense does a terrorist organisation operating as part of this so-called war of resistance in Iraq get called a terrorist organisation, whereas Hamas and Hezbollah do not?

(iii) Why did the ABC selectively choose to label one as terrorists and not the other?

(iv) Why does the ABC choose not to describe Hezbollah and Hamas as terrorist organisations, but use the same label for Chechens? Chechen ‘freedom fighters’ would dispute your labelling of them and would argue that they are involved in a ‘resistance’. It is also true that Chechen terrorist groups have established infrastructures in Chechnya and are supported by significant sections of their community.

Answer:

Prior to the introduction of the ABC’s current policy on labelling groups and individuals, the Corporation used the United Nations list as a guide. The list was never used in a definitive way. The Managing Director’s letter to the Minister for Foreign Affairs and Trade clearly stated this position, while his letter to the Minister for Communications, Information Technology and the Arts (copy attached) set out the background to the review process leading to the introduction of the current policy. Neither letter represented the ABC’s policy as “only referring to groups as terrorists if they were on a UN list”.

(i)
No action was taken against Eleanor Hall, because the reference was not deemed inappropriate at the time.

(ii)
There was no deliberate attempt to label one group a terrorist organisation and the others not.

(iii)
See answer (ii), above.

(iv)
Again, there was no deliberate attempt to label one group a terrorist organisation and the others not, irrespective of whether Chechen terrorist groups have established infrastructures in Chechnya and are supported by significant sections of their community.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 71

Topic: Labelling (25)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Neil Fergus who is billed on the ABC’s own website as one of Australia’s foremost experts in counter-terrorism, had the following to say on ‘Lateline’ on 22 September 2003: ‘Hamas is carrying out terrorist operations in Israel and Palestine, the occupied territories, responsible for carnage among men, women and children. It’s a terrorist organisation any way you look at it.’ 

(i) Given Mr Fergus’ well known expertise on this matter why is he interviewed by Lateline but ignored by the ABC people who make editorial policies?

(ii) In using the alternative label of “militant” for Hamas and Hezbollah, why is the ABC taking the Palestinian side, given their overall preference for the term militant, rather than the term terrorist.

Answer: 

(i)
The use of appropriate labels to describe groups is a difficult issue to resolve. It is for precisely this reason that the ABC Board has adopted the policy of not labelling groups, as set out in section 6.14 of the ABC Editorial Policies.

(ii)
The ABC rejects the suggestion that it is taking sides on issues to do with the Middle East.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 72

Topic: Labelling (26)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Is it correct that the new policy in place since March 1, 2005, only allows the ABC to refer to terrorist groups if that label is attributed to someone else, or is a quote from someone else:

(i) For instance, ‘Al Qaeda, which the Americans call a terrorist group’? Would that be an accurate example of how your new policy operates?

(ii) So unless you are quoting someone, the ABC won’t use the term. For instance if you are not quoting the Americans, let’s say, you couldn’t use a phrase such as ‘The September 11 attacks, which were carried out by the terrorist group al Qaeda,’ or ‘The Bali bombings, which were carried out by the terror group Jemaah Islamiya’?

(iii) If there was another terrorist attack tomorrow of the order of Beslan, Bali or September 11, would your journalists be in breach of the new policy, if they called the perpetrators terrorists without quoting someone or attributing the remark?

(iv) Would they be able to call them militants? Isn’t that equally a label?

(v) Indeed why is the ABC now calling for instance ‘Palestinian militant groups’ when this is a) a label and b) exactly the way the Palestinian groups want to be known – you are taking their side. Similarly you are calling the terrorists in Iraq ‘insurgents’ which is also a label and also exactly the way they want to be described. So you are taking sides.

Answer:

(i)
As this is an example of attribution, it would be permissible under the policy if circumstances made such a description appropriate.

(ii)
It is the ABC’s preference that such labels be attributed, not just used by presenters and reporters in the way set out in the examples used in this question. However, as previously stated, neither the recently-added section of the Editorial Policies on labelling nor the Style Guide entry mean that the words “terrorism” or “terrorist” cannot be used. At times, these words will be the most appropriate to use in a report. The Style Guide says “We won’t resile from using the word ‘terrorism’ in appropriate cases—but as a rule, strong, thorough reporting is better than labels.” These guidelines allow program staff to use their discretion and common sense. For more information, see the answer to Question 7.

(iii)
Although the ABC’s preference would be to attribute the labels to a third party, as indicated in answer (ii), above, and in the answer to Question 7, the current Editorial Policies do not preclude the use of the words “terrorist” and “terrorism” in all circumstances.

(iv)
The appropriateness of the description “militant” will depend on the circumstances of the story; it is sometimes useful and thus is widely used by news organisations around the world.

(v)
The ABC does not believe that it is taking sides. The description “militant” is widely used by news organisations around the world in the context of individuals or groups that may involve some form of struggle or violence. The word “insurgents” is similarly widely used to describe often unknown groups or individuals seeking to overthrow the established order.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 73

Topic: Labelling (27)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Why if you now have a new policy of not referring to an individual or group as ‘terrorists’ unless you are quoting or attributing the remark, did Mark Colvin on ‘PM’ on 19 May 2005, broadcast the following: ‘The worsening came as a new audiotape message from the Jordanian terrorist leader Abu Musab Al-Zarqawi was posted on an Islamic website’?

(i) Alison Caldwell did the same on ‘PM’ on 6 May 2005. Again after your new policy.

(ii) Mark Colvin on ‘PM’ on 5 May 2005. Again after your new policy.

(iii) Mark Colvin on ‘PM’ on 19 April 2005, after your latest new policy, ‘the Basque terrorist group ETA.’ No quote and no attribution.

(iv) Tim Palmer ‘PM’ 3 March 2005, ‘this paramilitary terrorist training camp.’ Again after the latest new policy, again without attribution, and again on ‘PM’. It seems every time the ABC adopts a new policy on describing terrorists, it is immediately and consistently breached.

(v) What actions were taken against the ‘PM’ team for breaching the latest new policy on terrorists?

(vi) Lyn Bell on ‘AM’ on 4 May 2005, ‘the terrorist group behind the kidnapping’ again after the new policy.

(vii) Tony Eastley on ‘AM’ on 11 March 2005, after your latest new policy: ‘So even with the crackdown on al-Qaeda and Jemaah Islamiya and other terrorist organisations.’ No quote. No attribution.

(viii) Michael Vincent ‘The World Today’, 18 April 2005, ‘terrorist group ETA.’ What action was taken after this apparent breach by Mr Vincent, to stop if happening on ‘PM’ the next day? (See above).

(ix) Senior editorial management’s continued attempts to rework the policy, and its implementation of that reworked policy, is apparently a shambles, as well as morally bankrupt. Senior journalists know a terrorist when they see one. When will senior editorial and corporate management institute a policy that accurately reflects reality?

Answer:

Section 6.14 of the ABC Editorial Policies, which deals with labelling, was introduced on 23 March 2005. It was sent to staff in the News and Current Affairs Division after that date. A note was also sent to staff in News and Current Affairs in late April, after some questions from staff, and explaining the intention of the addition to the Policies. The Director of News and Current Affairs sent out another note to all staff early in July, outlining how the new policy on labelling was to be applied. This is to form the basis of an addition to the Style Guide, which is currently being revised.

(i-iii) It is the ABC’s preference that such labels be attributed, not just used by presenters and reporters in the way set out in the examples used in this question. However, as previously stated, the additional section of the Editorial Policies on labelling and the Style Guide entry about the word “terrorism” or “terrorist” do not ban the use of these terms. At times, these words will be the most appropriate to use in a report. The Style Guide says “We won’t resile from using the word ‘terrorism’ in appropriate cases—but as a rule, strong, thorough reporting is better than labels.”


In the case of the examples cited in these questions, ABC management has reviewed each instance where the word “terrorist” or “terrorism” was used and is satisfied that it was in an appropriate context.

(iv)
Tim Palmer filed his story before the introduction of the new labelling policy.

(v)
No action was taken against the PM team. See answers (i-iii) and (iv), above.

(vi)
See answer (i-iii), above.

(vii)
This story was broadcast before the introduction of the new labelling policy.

(viii)
See answer to (i-iii), above.

(ix)
The ABC Board determines the Corporation’s Editorial Policies. The ABC is confident that the Editorial Policies are consistent with the core values that form the basis of ABC News and Current Affairs programs. The Editorial Policies are clearly stated and the ABC totally rejects the Senator’s claim that this ABC Board document is “a shambles” and “morally bankrupt”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 74

Topic: Application of the News and Current Affairs Style Guide

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Mr Balding in his oral answer at Senate Estimates on the application of the rule about making sure accusations or opinions are not presented as facts, said he thought the question was ‘pedantic’.

(i) Does Mr Cameron believe this rule is ‘pedantic’?

(ii) Does he think it is pedantic to make sure allegations and opinions are not presented as facts, as Mr Balding does?

(iii) Does the ABC believe that it is important for reasons of editorial integrity and independence, to make sure journalists are not presenting opinions or accusations from one side in a debate as facts?

(iv) Isn’t it true that’s in the News Style Guide and staff are expected to observe that?

Answer:

The ABC advises that Mr Balding did not state at any time during the 23 May 2005 Senate Estimates hearing that he believed that the separation of accusations or opinions from fact was pedantic, nor does he believe that to be the case.

Mr Balding’s comment about a point being pedantic comes in the following exchange with Senator Santoro during the hearing; it had nothing to do with the separation of opinion from fact (ECITA Hansard, p.64):

Senator SANTORO—That is 9 May 2005. Yet we have Kerry O’Brien on The 7.30 Report on the very same day, 9 May 2005, saying:

… Douglas Wood’s family offered to donate a sizeable sum of money to “help the people of Iraq”…

There is a quote on page 82 of the ABC divisional style guide about quotes:

There is usually a better way of presenting a direct quote than using the words “quote unquote.”

Does it state that?

Mr Balding—It could do.

Senator SANTORO—I suggest that it does—or it did. Probably if it does not, it should be reinserted again. I have taken on board you telling me that yes, you have changed your editorial policy and some aspects of your style guide, but it is happening on 9 May 2005, less than two weeks ago.

Mr Balding—The example you just gave then is a pretty pedantic issue.

 (i)
The Director of News and Current Affairs, John Cameron, does not believe that the separation of accusations or opinions from fact is pedantic.

(ii)
See answer (i), above.

(iii)
The ABC believes it is very important that ABC journalists do not present opinions or accusations from one side in a debate as facts.

(iv)
The News and Current Affairs Style Guide says, in part:

Take care not to run accusations or opinions as matters of fact … similarly, make clear who is the source for language that is judgemental … sometimes it’s appropriate for a reporter to provide interpretation or analysis (always grounded in the facts). But we don’t advance our personal views or opinions. News copy must always make the source of an opinion perfectly clear, so it cannot be perceived as coming from the ABC.

ABC News and Current Affairs staff are expected to observe this principle.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 75

Topic: Use of First Names (2)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Regarding the issue of first names and the ABC rule that such usage creates the impression that the ABC sympathises with one side of the story, and in addition to the examples I asked about in Senate Estimates:

(i) Why did Tony Eastley on ‘AM’ on 24 May 2005 refer to Cornelia Rau as ‘Cornelia’ and Nick Grimm refer to Virginia Leong as ‘Virginia’?

(ii) Why did Andrew Fowler in a report on ‘PM’ on 5 May 2005 refer to Virginia Leong as ‘Virginia’?

(iii) What actions were taken by Mr Cameron to reinforce this rule after the first breach and why did these breaches continue right up to the present?

(iv) What action was taken to counsel Tony Eastley and Andrew Fowler?

(v) Were their Executive Producers spoken to?

(vi) And does the ABC agree, that as your own News Style Guide warns, this sort of breach, especially so many repeated breaches on a single, sensitive, political issue, creates the impression that the ABC sympathises with a particular issue?

(vii) And if the ABC does sympathise officially, what guidelines were applied to make that determination?

Answer:

(i)
The most likely reason for these undesirable lapses in adhering to the Style Guide is that they reflect the names by which people who are in the news are commonly referred in the community. Such lapses are the result of working in live broadcasting and to deadlines. They are usually inadvertent. The fact that individuals are referred to by their first names in the community or in other media outlets does not mean ABC News and Current Affairs presenters and reporters should follow suit.

(ii)
See answer (i), above.

(iii)
Mr Cameron, other members of News and Current Affairs management and Executive Producers reinforce this rule whenever there are lapses. Occasional human errors will continue to occur because of the nature of live broadcasting to tight deadlines.

(iv)
Neither Tony Eastley nor Andrew Fowler would be “counselled” for such an occasional lapse.

(v)
The ABC does not keep track of every individual conversation with every staff member over such occasional lapses and it would be unrealistic to do so in view of the amount of material News and Current Affairs puts to air each week.

(vi)
The Corporation does not accept the claim that “many repeated breaches” have occurred or that any impression of ABC sympathy for a person or issue has been created.

(vii)
The ABC does not take sides with people or on issues. This is clearly reflected in the News and Current Affairs Style Guide.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 76

Topic: Presentation of Opinion as Fact (2)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Aside from the Style Guide rule on not presenting accusations or opinions as facts, do the Editorial Policies state that the ABC does not take an editorial stand in its programming?

(i) Does that mean it does not accept one side’s claims and present them as facts unless they clearly are facts?

(ii) That it would not accept a claim or partisan position put forward by one side of a political debate and present it as a fact?

(iii) Why, on the ‘The 7.30 Report’ on 4 May 2005, in a report previewing the British elections, did Jane Hutcheon take an opinion from political commentator Nick Cohen, and I paraphrase, ‘Tory leader Michael Howard’s racist policies on controlling illegal immigration’ and turn it into a statement of fact – to quote Ms Hutcheon: ‘Playing the race card has certainly stirred passions.’

(iv) Given that Mr Michael Howard strongly rejected accusations that his policies were racist, why was this claim presented as a fact?

Answer:

(i)
The ABC does not take any editorial stand in its programming. Accordingly, it does not regard it as appropriate to present one side of a political debate as fact.

(ii)
See answer (i), above.

(iii)
The material quoted in this question is an example of neither of these. What the commentator Nick Cohen said was: “This is the main message that the Tories have got and it gets hammered day in and day out and they don’t really have any solutions for it but it does risk, in a multicultural society, violence and racism.”

The ABC believes this is legitimate political comment in the context of election campaign coverage where a range of viewpoints are canvassed. Immigration and race relations were significant issues in the 2005 UK Election.

Jane Hutcheon said: “Michael Howard has caused something of a stir in British politics by raising immigration and race and playing the race card has certainly stirred passions during the campaign, as Michael Howard found out when he faced a live studio audience.”

The ABC believes Ms Hutcheon accurately portrayed the issue. It was Mr Howard himself who raised immigration and race in the election campaign, and Ms Hutcheon was reporting that. In a September 2004 keynote speech to prospective Conservative candidates, Mr Howard said: “Firm but fair immigration controls are essential for good race relations, the maintenance of national security and the management of public services.” (From the Conservative Party website.)

In an ITV program on April 18, 2005 he said: “I think that immigration is out of control.”

He was asked by Jonathan Dimbleby: “Are you fearful that if there are more newcomers than you think is desirable then there will be more Burnleys, more Oldhams?” (Burnley and Oldham were the site of race riots in 2001.)

Mr Howard answered: “Yes, I think that people have to have confidence in the system. They have to understand that there is a proper system of controls and that gives people reassurance. I think that when people believe that there is no proper system, immigration is out of control. I think that feeds anxieties and that has an effect on good community relations.”

(iv)
Neither Mr Cohen nor Ms Hutcheon called Michael Howard’s policies racist; such a claim was therefore never “presented as a fact”.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 77

Topic: AM Interview with Senator Vanstone on 12 May 2005 (1)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In respect of the broadcast by Tony Eastley on ‘AM’ on 12 May 2005, in the interview with Minister Vanstone:

(i) what action was taken involving Mr Eastley for making an inappropriate comment in jest, and

(ii) for further editorialising by expressing the following personal opinion: ‘Well it’s unbelievable the entire story anyway as it goes.’

(iii) Was Mr Eastley counselled for making up a story, telling a lie, editorialising and giving a personal opinion?

Answer:

(i)
Tony Eastley has been formally counselled for making an inappropriate comment. He regrets the incident and he can recall no similar incident in his career.

(ii)
See answer (i), above. No further action was taken about this particular comment.

(iii)
No. Mr Eastley was counselled for making an inappropriate comment (see answer (i), above).

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 78

Topic: AM Interview with Senator Vanstone on 12 May 2005 (2)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Who at the ABC decided to cover up this matter by removing it from the website?

(i) Given that your Editorial Policies 5.4.2 state ‘Corrections will be made in a timely manner and in a form most suited to the circumstances,’ why was a decision taken to delete the entire exchange, rather than leave it there, with a correction at the end?

(ii) The Editorial Policies further state: ‘The error should be explained and it should be clear that a correction is being made.’ Where on your website is there an explanation of the error?

(iii) Given that your editorial polices only provide for “corrections” why was there a “clarification” instead.

(iv) Which section of the Editorial Policies provide for clarifications?

(v) And what action will be taken against Mr Eastley over his repeated breaches of the Style Guide and Editorial Policies?

(vi) And if the ABC is so keen to correct mistakes as soon as they occur why has a quote from Prime Minister John Howard on Lateline on May 18 been attributed on your website to the far-left anti-war British MP George Galloway?

Answer:

The ABC rejects the claim that any “cover up” occurred in relation to the incident in question.

(i)
The claim that a decision to “delete the entire exchange” was taken is erroneous. After the program went to air, it was re-edited for broadcast in Western Australia. The edited transcript and audio were posted on ABC Online with a note advising that the transcript and audio had been amended due to a factual error.

In the interests of transparency, however, the earlier (Eastern states) version of the story, both audio and transcript, was put on the website a week later, where it remains along with the WA edition.

(ii)
Tony Eastley clarified his remarks on air at the end of the program, saying: “Just a clarification on a comment made during the interview—there is no indication that Ms Alvarez was mistreated by Immigration Department officials when she was dropped off in the Philippines.” This clarification, which was heard in the eastern-states version of AM that day appears on the web site at the end of the eastern-states version of the Amanda Vanstone interview.

(iii)
The ABC regards Section 5.4 of Editorial Policies (Correction of Errors) to include both corrections and clarifications. The ABC decides on a case-by-case basis whether a clarification (that is, something needs to be made clearer) or correction (that is, where an error or fault has been made) is necessary.

(iv)
See answer (iii), above.

(v)
The ABC rejects any suggestion that Tony Eastley has repeatedly breached the Style Guide and Editorial Policies.

(vi)
During the transcription process, this quotation was incorrectly attributed to George Galloway. This error has now been corrected on the website.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 79

Topic: Behind the News

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In relation to coverage and commentary on News and Current Affairs issues by staff in your Television, and Radio Divisions:

(i) In regard to the children’s TV programme ‘Behind The News’: Their report on terrorism since September 11 states: ‘Well as you know on September 11 2001 the US was attacked when four planes were hijacked and flown into the World Trade Centre, the Pentagon, and a field. MANY CONSIDER THE PEOPLE BEHIND THE ATTACKS TERRORISTS. Terrorists create terror or fear. They do that by using violence or threatening to use violence to persuade governments or people to make changes in society. BUT MANY GOVERNMENTS INCLUDING AUSTRALIA’S, THINK TERRORISM IS WRONG.’ Which people in the world do not consider those who carried out the September 11 attacks were terrorists? (discounting David Duke., former Grand Wizard of the Ku Klux Klan, who apparently thinks it was ‘Zionist conspiracy).’

(ii) Which governments in the world think that terrorism is all right (apart from that of Saddam Hussein, now gone, who celebrated on the balcony with a gun after September 11).

(iii) Why is ‘Behind The News’ suggesting to children that the people behind September 11 were not necessarily terrorists, and that terrorism is not necessarily wrong.

Answer:

Behind the News is a factual television program about current issues and world events for upper primary and lower secondary students. Its role is to assist students to learn about current issues and events in their world, including major news events and children’s issues often overlooked by mainstream news. This includes communicating the diversity of value systems throughout the world to its audiences. The age demographic for Behind the News is ten to thirteen years.

(i)
Some communities in the Middle East and elsewhere were of the view that the September 11 attacks were not terrorism, but a retaliation or war against the United States for various alleged crimes against the people of the Middle East.

(ii)
The intention of the program was to communicate the idea that the overwhelming majority of Governments think terrorism is wrong.

(iii)
The episode that screened on 22 February 2005 did not condone the terrorists attacks of September 11th. Instead, it accurately indicated to children that a number of views exist about terrorism, not all of which are negative. However, the program did stress to children that many people consider the people behind the attack to be terrorists and that many governments think terrorism is wrong.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 80

Topic: Television Program Spicks and Specks
Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In regard to your television music quiz show ‘Spicks and Specks’:

(i) On 2 March 2005 this year when one of your ABC staff said during an item called ‘musician or serial killer’, ‘If I’m going to do that I might as well do something really sick like join the National Party.’ Was this appropriate?

(ii) Page 36 of your own Editorial Policies covering Programme Standards. Section 10.8 Discrimination and Stereotypes: ‘In making programmes, the ABC has a responsibility to treat all sections of society with respect and to avoid the unnecessary use of prejudicial content.’ To avoid discrimination programmes should not use language or images which ‘disparage or discriminate against any person or group on grounds such as race, ethnicity, nationality, sex, age, disability or sexual preference, marital, parental, social or occupational status, and religious, cultural or POLITICAL BELIEF OR ACTIVITY.’ Was this highly offensive and highly political comment referred upwards to management, given that it clearly breached your own Editorial Policies? And if not why not, given that the programme is pre-recorded and there would have been plenty of time to edit it?
(iii) I refer a similar example to you for comment on whether it was appropriate, from the TV programme ‘The Glasshouse’, on 4 March 2005. One of the ABC panellists said, ‘The Iraqis hate our guts,’ ‘the Iraqis blow it up our arse every day, and ‘where is all the oil going to – I have no idea.’

(iv) Please furnish me with any examples of such crude and foul “analysis” pertaining to the Labor Party or the Greens.

Answers:

(i) The episode of the entertainment quiz program, Spicks and Specks, broadcast on 2 March 2005 featured classical pianist, Simon Tedeschi as a member of one of the program’s teams. Mr Tedeschi is not an ABC staff member. In an item called “Bottom 100” teams were played video clips of songs that appeared on a list of the world’s worst songs. Each team had to choose which song was ranked higher on this list. Mr Tedeschi, after viewing a video clip of the Paul McCartney/Stevie Wonder song Ebony and Ivory, said “This ebony and ivory thing … is just so politically correct it makes me sick to my stomach. I want to go out and do something like join the National Party or something”. This unscripted comment by a featured guest on a music entertainment program was intended to be light-hearted and humorous.

(ii) The comment was not factual content nor the expression of an opinion in a news or current affairs program. Section 10.8.5 of the Editorial Policies—“Discrimination and Stereotypes”—specifically notes that the section is not intended to prevent content presented in the legitimate context of a humorous or satirical work. It was not necessary for the comment to be referred upwards.

(iii) The episode of the comedy and entertainment program, The Glass House, referred to in the question was broadcast on 2 March 2005. The context for these comments was a segment based on a newspaper article about a proposal by the Fox TV network in the United States to develop a situation comedy series about the war in Iraq. This article provoked a broader discussion by the hosts and guests about Iraq. The ABC believes the humour was appropriate given the context of satirical comedy and the status of the presenter as a well-known comedian on Australian television.

(iv) The ABC does not believe these comments are crude and foul “analysis”, but were legitimate content intended to meet the program’s humorous and satirical brief. As such, across the series, the content canvasses a range of contemporaneous social and political issues.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 81

Topic: Late Night Live

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Turning to ABC Radio and a broadcast by Philip Adams on ‘Late Night Live’ on 21 March 2005:

(i) Mr Adams had as his guest one of his fellow travellers, a lady from the British Greens Party and they were discussing a Conservative policy covering illegal squatting by people sometimes referred to as gypsies. Mr Adams announced to his guest and I quote: “Here in this country the government has decided on a brand new policy suddenly overnight to accept asylum seekers as refugees as long as they are Christian. Muslims are not wanted.” End quote. Now the Prime Minister had explained on the very same ABC that same morning, in fact in an interview with Steve Austin on ABC Radio in Queensland, that this claim was completely wrong. Section two of your own Editorial Policies: ‘Editorial principles, Key Values, Honesty: Honesty requires integrity and accuracy. Programme makers must make every effort to ensure that the factual content of programmes is correct and in context’ which this program by Mr Adams clearly was not.

(ii) Why did Mr Adams make this highly partisan and completely false allegation, especially given his very well known anti-Government views on immigration matters?

(iii) Does his programme exist simply as a highly paid plank for him to promote his false and offensive personal opinions?

Answer:

(i)
The quote attributed to Phillip Adams in the above question is not accurate. The relevant exchange is as follows.

Phillip Adams: If the gypsies want to resolve all their problems, they’ve just got to learn a lesson from Australia. You don’t know this yet, Bea, but it is emerging that if you want to get out of a detention centre in Australia you convert to Christianity. All of a sudden you are very popular with the Government, isn’t this amazing…

Bea Campbell: How come?

Phillip Adams: Well if you’re a Muslim you’ve got to stay there, but if you convert to Christianity, it’s a bit like the forcible conversion of Jews to Catholicism, which was such a scandal in the church, it’s just blown up today this story, isn’t that amazing. You can get a special visa, out the door, so I think it’s a matter … what religion are Gypsies?…

Phillip Adams was speaking with Beatrix Campbell, described on air and on the Late Night Live website as a journalist, author, social commentator and broadcaster. The Late Night Live program team is not aware that Bea Campbell is a member of the Greens Party.

(ii)
Late Night Live is one of a number of programs on Radio National which may contain controversial opinion and comment by the presenter. Perspective and Counterpoint are two other examples of such programs. The views expressed in these programs are the personal opinions of the commentators and their guests. The ABC is committed to providing factual programs of great diversity that reflect a wide range of interests, beliefs and perspectives.

(iii)
No. Late Night Live’s role is to bring the ideas and thoughts of writers, thinkers, commentators and public intellectuals (including Phillip Adams) across a range of political persuasions from all over the world to Australian audiences, facilitated by the highly regarded broadcasting skills of Phillip Adams.

Late Night Live has strong support from listeners and has received numerous media awards. Most recently the program won the 2004 Walkley Award for Best Documentary Series and a 2005 United Nations Association of Australia World Environment Day Award.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 82

Topic: “Perspective” on PM

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I now ask you about the editorial commentary that is broadcast at the end of ‘PM’ on Radio National each evening.

(i) In the broadcast of 21 February 2005 a Mr Chas Savage narrated an item which amounted to a highly partisan attack on the Howard Government over David Hicks and Mamdouh Habib. Mr Savage stated as a fact that ‘Australian government advisors realised unfavourable advice about the legality of the detention of Hicks and Habib at Guantanamo Bay would give no comfort and needed to be kept at bay. Government lawyers and political advisors agreed quietly and confidentially that such advice would not be given.’

(ii) How does Mr Savage know this?

(iii) Why weren’t the views of the Government he was quoting sought on this matter before this one sided item was broadcast. Meanwhile, David Hicks, according to the ABC item, was just a ‘naïve adventurer’ and quote ‘travel abroad and foolishness are not crimes.’

(iv) Why is this item ‘Perspective’ (‘Lack of Perspective’ seems more apt) located at the end of a news and current affairs programme?

(v) What action has been taken by News and Current affairs management to have this segment removed, cancelled or relocated?

(vi) Is it true that the News Division sought to have the Radio Division move this segment but the request was refused?

(vii) Is it true that the reason the News Division made its request was because of the damage this item was causing to the credibility of ‘PM’?

(viii) What involvement did the Managing Director have in that decision and will you now revisit it?

(ix) Here are some other items broadcast in this segment recently: ‘Racism, prejudice and fear of the foreigner. Today we allow the horrific acts of the terrorist few to affirm prejudices and stereotypes based on religious beliefs.’ Or: ‘The Kyoto Protocol, the Howard Government’s position is ever more indefensible.’ Or: ‘The US Free Trade Agreement – the Howard Government’s subordination of trade policy to other political, strategic and electoral concerns could not have come at a worse time. In the absence of a coherent trade and industry policy aimed squarely at addressing economic concerns rather than shoring up other foreign policy objectives, Australia urgently needs a new trade and industry policy, one that focuses on investment in infrastructure and education, research and innovation, and industry and export development.’ Or ‘‘Star wars – a low tech sewer pipe between treasury and contractors.’ Does the ABC believe this line-up offers a balanced perspective?

(x) An item was presented on ‘Perspective’ on 10 November 2004 by Dr Michael Head. He is a member of the Australian Editorial Board of the World Socialist Web Site, but the ABC broadcast did not tell us that, although the ABC website does. Dr Head said: ‘Since the October 9 Federal Election, Attorney-General Philip Ruddock has wasted little time in unveiling a new escalation of the Howard Government’s erosion of basic democratic rights.’ Discussing the new ASIO powers, Dr Head asserts: ‘The underlying purpose of these ever-escalating powers is to utilise the “war on terror” to introduce politically repressive measures. If there is a real danger of terrorist attacks in Australia, the Howard government is to blame. By participating in a criminal war on Iraq, and unconditionally aligning itself with the Bush administration’s global militarism, the government has fuelled resentments and hostilities that will undoubtedly provide terrorist outfits with new recruits.’ Why did the ABC breach its Editorial Policies and fail to disclose Dr Head’s background as a leading editorial member of the far-left World Socialist Web Site at the time of the broadcast?

(xi) Section 6.7 of the Editorial Policies governing the use of specialist commentator’s states “if a guest commentator or analyst has a relevant interest in the issue being discussed, that interest should be declared. IF SPECIFIC INFORMATION ABOUT THE COMMENTATOR WOULD ALTER THE AUDIENCE’S PERCEPTION OF THE VIEW PRESENTED, THAT INFORMATION MUST BE DISCLOSED. Sections 7.2.2 and 7.2.3 make it clear that editorial rules apply to programmes which contain factual content. Why was this requirement ignored?

(xii) When Mr Ted Lapkin was given air time to present a Jewish perspective on the Middle East, Mr Paul Heywood-Smith from the group Australian Friends of Palestine Association was permitted to present a rebuttal three weeks later. Where in ‘Perspective’ is the rebuttal of the anti-government views of Chas Savage, Michael Head and others?

Answer:

(i)
Mr Chas Savage was presenting his perspective on the detention of Australian citizens in Guantanamo Bay. He stated his opinion as: “In this case, advisers realised that departmental advice, which would give no comfort, needed to be kept at bay. Government lawyers and political advisers agreed, quietly and confidentially, that such advice would not be given.”
(ii)
It is Mr Savage’s interpretation.

(iii)
A Government viewpoint was not sought because Perspective is a five-minute expert commentary by an opinion-maker. Chas Savage did use the phrases “naïve adventurer” and “travel abroad and foolishness are not crimes”. The first phrase was said in the following context: “Nobody should claim that Hicks and Habib are innocents or babes in arms. Habib spent inexplicable time in Afghanistan. And Hicks has revealed himself to be a naïve adventurer—a fool who, amongst other things, believed the Taliban to constitute an ideal government.”

(iv)
Perspective is broadcast following completion of the PM program. It has been scheduled at this time as its subject matter is topical and focuses on news stories of the week. Its timeslot in proximity to a current affairs program is no different to an editorial piece appearing in a newspaper at the end of the news section.

(v)
None.

(vi)
No.

(vii)
No such request was made.

(viii)
None. No. The ABC does not believe Perspective impacts on the credibility of PM.

(ix)
The ABC believes the line-up of speakers on Perspective since its inception in 2003 reflects a diversity of viewpoints on a wide range of topics and across the political spectrum. Each Perspective presents a polemic or discussion on a subject for which there may be innumerable interpretations.

The selected quotes above are from four different Perspective segments about four different subjects from the month of February, in which a total of 20 episodes of Perspective were broadcast.

The first quote is from a piece by Janis Wilton broadcast on 18 February 2005. Ms Wilton is from the School of Classic History and Religion at the University of New England and she is the author of a work entitled Golden Threads: The Chinese in Regional New South Wales. In this Perspective she discussed the Golden Threads project which worked with local museums and historical societies and with Chinese-Australians to document the lives and contributions of Chinese immigrants in regional New South Wales from the mid-nineteenth to mid-twentieth centuries.

The phrase “the Howard Government’s position is ever more indefensible” is from a piece by Frank Muller, broadcast on 16 February 2005. Frank Muller, a former adviser to the UN and the US and Australian Governments on the environment, is Adjunct Professor at the Institute of Environmental Studies at the University of NSW. In this Perspective he was discussing his perspective of the Australian and US Government’s position on the Kyoto Protocol.
The third quote is from a piece by Anne Capling on 9 February. Anne Capling is an Associate Professor of Political Science at Melbourne University and a leading authority on trade policy. In this piece she was discussing the politics behind the Free Trade Agreement between the US and Australia.

The fourth quote is taken from a piece by Joe Siracusa broadcast on 1 February on Star Wars II. Joe Siracusa is a Visiting Fellow Key Centre of Ethics, Law, Justice and Governance Griffith University. He was quoting a retired weapons designer who had said “Star wars—a low tech sewer pipe between treasury and contractors.”

(x)
The ABC no longer has an audio copy of the Perspective broadcast on 10 November 2004 and is unable to confirm whether Dr Head’s position on the Australian Editorial Board of the World Socialist Web Site was declared. However, Dr Head featured in a Perspective on 28 April this year and his position on the Australian Editorial Board of the World Socialist Web Site was disclosed on air and online.

(xi)
See answer (x), above.

(xii)
As Mr Heywood-Smith provided a fresh viewpoint on the subject of anti-Semitism, he was invited to present his perspective on the program.

Each Perspective presents a polemic or discussion on a subject for which there may be innumerable interpretations. Perspective presents pieces that explore differing angles on many subjects. An example of this pluralist approach on the subject of education includes: “Why Our Schools are Failing”, by Dr Kevin Donnelly on 5 July 2004; “Democratising Literacy”, by Pauline Griffiths on 4 May 2005; “Sausage roll anyone? How about an axe?”, by Sarah Davies on 17 March 2005; and “Scripture Class”, by The Rev Ted Witham on 30 March 2005.

Perspective does not aim to present arguments followed by counter arguments to achieve diversity of opinion. However, it frequently achieves a dichotomous or dualistic approach such as with Ted Lapkin and Paul Heywood-Smith. Other examples include:

· “The Truth War” with John Dawson on 7 March 2005 and “Australia before the UN CERD Committee” with David Cooper on 18 March 2005.

· “The Constitution” with Greg Craven on 28 October 2004 and “A Woman on the High Court”.with George Williams on 5 April 2005.

· “Climate Change is not about the Weather” with Bob Carter on 6 August 2004 and “Ratifying Kyoto” with Frank Muller on 16 February 2005.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 83

Topic: Monitoring of CSI Captioning Service

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

At the Estimates Committee hearing on 23 May 2005 Mr Balding and Mr Pendleton said the ABC’s new captioning service was running at 99.5 per cent accuracy. In respect of the commercially contracted captioning service provided since 6 March 2005 by Captioning and Subtitling International (CSI), and noting that in answer to Question 46 asked on notice at the February Estimates Committee hearing the ABC said it would monitor monthly detailed reports (including all individual call data):

(i)
What formal monitoring system is in place to inform ABC management of CSI’s performance levels in:

· Minutes not captioned.

· Minutes with summary captions.

· Minutes of steno captions.

· Minutes of pop-up captions.

· Errors in steno captions.

· Errors in pop-up captions.

· Captions with different wording to audio.

· Captions covering supers (captions should be positioned on screen so as not to obscure graphical information).

· Pop-up captions out of sync (out-of-sync captions creating difficulties for lip-reading viewers).

(ii)
Please detail what specific data in each of these monitored areas the ABC obtains and what this data has revealed up to the current date (25 May 2005) in terms of each of the dot-point classifications above.

(iii)
How does the specific data measure up against the ABC’s contractually secured mechanisms to monitor and benchmark captioning output?

Answer:

(i)
The ABC and its captioning provider, Captioning and Subtitling International (CSI), are currently trialling processes designed to monitor and measure captioning output. The monitoring system records information in relation to missed captions, incorrect captions, late or mistimed captions, spelling or transcription errors and captions not meeting stylistic standards. It does not monitor performance in relation to all of the measures set out in the question.

The monitoring system currently measures the number of minutes not captioned, captions with different wording to audio and captions covering supers. The number of minutes with summary captions is not currently measured.

Total captioning output is measured in terms of minutes of online and offline captions. It is not currently broken down to specifically identify the volume of steno/strolling captions or pop-up captions. Similarly, faults or errors, including synchronisation issues, are recorded but not broken down to specifically identify the volume of errors in steno/strolling caption or pop-up caption delivery.

In addition to the measurement outlined above, the ABC and CSI have contractually agreed to implement standards based on the Deafness Forum of Australia’s standards for captioning quality as a basis for the production and delivery of captions.

The standards identify the need for captions to be as close as possible to original wording, the need for adequate time to be read, matching actual speech in meaning and complexity. They also address punctuation and spelling accuracy, and synchronisation between relevant soundtrack, scene and caption delivery. The standards also address issues relating to the maximum number of lines of text on screen, speed of words per minute in caption delivery, the need, where time allows, for verbatim (word for word) delivery, delivery to reflect the natural flow of the sentence and punctuation, colouring to identify speakers, positioning to identify speakers and to avoid obscuring information on screen or speaker’s lips, identification of sound effects, requirements for children’s program captions, error rates and the specific needs of live captioning.

(ii)
The ABC began receiving weekly reports from its provider for captions delivered after 1 May 2005. In the period from 1 May to 28 May 2005 it recorded 1 hour and 44 minutes of faults for approximately 300 hours of captioned output. As this system is still being trialled, the ABC is not in a position to provide details of the faults, but following further implementation of the monitoring system will be able to provide detailed reporting in response to specific questions.

Prior to the introduction of the trial monitoring system, the ABC maintained logs of captioning output from the beginning of the CSI contract. During the first ten weeks of operation of the new captioning contract the ABC logged 286 minutes of faults out of total captioned production of 726 hours (this does not include repeat programming nor captions produced by other providers). This equates to an error rate of 0.6 percent. As the ABC’s logging did not record the detail of all caption faults logged—e.g. whether a spelling mistake or a synchronisation issue—it is not possible to provide further information on the duration of specific types of errors. However, the faults related to the range of issues addressed in quality standards documentation. 

(iii)
Unfortunately, as the ABC has never received any monitoring reports prior to this contract, it is unable to initially benchmark output. However, as the system is trialled and implemented, reports will enable the ABC to benchmark captioning quality.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 84

Topic: Plurality of Opinion

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

The director of the Sydney Institute, Gerard Henderson, wrote in the April 2005 Sydney Institute Quarterly about the lack of a plurality of opinion on the ABC, noting that one 55-minute programme on Radio National – ‘Counterpoint’, broadcast on Monday afternoons and repeated on Tuesdays – was being promoted as ‘Radio National’s right wing alternative.’

(i) What plans does to the ABC have to provide greater plurality of social and political opinion?

(ii) Does the ABC consider a single 55-minute radio programme each week, and a proportion of panellists on the Sunday morning current affairs show ‘Insiders’ to constitute effective and fair plurality?

Answer:

‘Counterpoint’ is not promoted by the ABC as Radio National’s “right wing alternative” nor is it promoted as a “right wing” program.

(i)
The ABC is committed to plurality of social and political opinion broadcast across its vast array of programs and is mindful of the range of viewpoints in the Australian community. 

(ii)
No.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 85

Topic: ABC Television News report on the Palestinian election on 10 January 2005

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In an ABC Television report on 10 January 2005 concerning the Palestinian election, ABC correspondent Jane Hutcheon introduced a Palestinian voter, Abdul Hada Halweh, and proceeded to act as a Palestinian mouthpiece. She said:

‘Since the Palestinian uprising began four years ago, the Halwehs’ village has been attacked by Israeli settlers and soldiers. “My son went to defend my village against Israelis,” said Abdul Hada. “Now he’s jailed in Israel.” Amjad Halweh was sentenced to twelve years for shooting at soldiers. No-one was wounded. Palestinians want [prime minister] Mahmoud Abbas to seek justice for prisoners and improve daily life.’

Is it ABC policy for its reporters to simply adopt the narrative of one side, and in this case, one interviewee, to the extent that the crimes of the son were downplayed? Does the ABC not believe news reports of this nature should be even-handed?

Answer:

The ABC does not believe there is any basis to conclude that Jane Hutcheon “acted as a Palestinian mouthpiece”.

Her report was about the Palestinian elections and legitimately included political issues of importance to the Palestinians.

The example of the Halweh family was used to illustrate a Palestinian point of view on one of these political issues.

The opinions expressed were attributed to Abdul Hada and were not the opinions of Ms Hutcheon.

It is not ABC policy to “simply adopt the narrative of one side”. It is also incorrect to suggest that this has occurred in this report “to the extent that the crimes of the son were downplayed”.

Ms Hutcheon included reference to the fact that Amjad Halweh had been jailed for shooting at Israeli soldiers.

The report also included the father’s perspective on his son’s jailing as it represented a Palestinian point of view relevant to the political issues of the election.

It is an accepted and acceptable practice to occasionally tell stories using the personal experiences of those directly involved. This does not amount to the journalist aligning themselves with that person or cause.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 86

Topic: Flippancy

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Noting that the ABC does not concede (in answering Question on Notice No 1 from the February Estimates) that ABC broadcaster James Carleton ‘attacked’ newspaper columnist Piers Akerman for ‘getting stuck into Kerry Packer for paying for former Guantanamo Bay detainee Mamdouh Habib’s 60 Minutes – he says it works out to 20 dollars a word’ but was merely being flippant:

(i) Under what circumstances does the ABC believe it is acceptable for broadcasters to make flippant remarks that miss the mark?

(ii) Does the ABC have any measures in place to prevent the inappropriate emission of clever-dick remarks by the seemingly growing number of its news and current affairs broadcasters who suffer temporary on-air bouts of flippancy?

Answer:

(i)
The ABC does not discourage broadcasters from using humour or satire in the presentation of programs.

The ABC accepts that from time to time some listeners may misinterpret a humorous, flippant or satirical statement. The ABC also accepts that from time to time a presenter may “miss the mark” when employing spontaneous wit.

ABC Radio provides approximately 2,500 hours of programming per week and from time to time mistakes will occur. When serious errors occur they are addressed accordingly.

(ii)
All ABC broadcasters are required to adhere to the standards of broadcasting established in the ABC’s Editorial Policies.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 87

Topic: Labelling (28)

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Further to your answer to Question on Notice No 11 at the February Estimates:

(i) Why does the ABC proscribe reporting that ‘labels’ people and yet allow reporter Geoff Sims to label Binyamin Netanyahu as ‘right-wing”.

(ii) Why does the ABC, when it comes to descriptions, make the claim off its own bat that ‘Israel lurched to the right’ and yet, when it comes to blaming Yasser Arafat for Hamas bombings, qualify this by quoting Mr Ariel Sharon.

(iii) The ABC News style guide, under ‘quotes’, states (page 82): ‘Take care not to run accusations as matters of fact.’ The statement ‘Israel lurched to the right’ is an accusation or opinion. Why does it use a pejorative term (‘lurched’), compounding the error?

(iv) I also refer you to Editorial Policy 1.14.1: ‘As a general rule the ABC does not label groups or individuals. Given that you have affixed a label to Binyamin Netanyahu in your reply to me, by terming him a right winger: Under what circumstances is it all right to label groups or individuals?

(v) How are journalists supposed to apply this rule, given that rule 6.14.3 states ‘if inappropriately applied labels can be seen as subjective, over-simplistic or as portraying stereotypes’?

(vi) Is it not the case on further reflection, that the ABC applied a ‘subjective, over-simplistic stereotype’ when it categorised events in the Middle East from 1993 to 1996 as Israel lurching to the right?

(vii) Would the ABC consider that stating ‘the Palestinians lurched towards terror’ was an acceptable characterisation of events?

Answer:

(i)
It is the ABC’s preference that such labels be attributed, not just used by presenters and reporters in the way set out in the example used in this question. The new section of the Editorial Policies relating to labelling does not prohibit the use of labels. The ABC would prefer that the term “right-wing” not be used in isolation, although the context in which a description or label is used must be taken into account. It may well be appropriate to describe Mr Netanyahu as right-wing in a story comparing him with other Israeli politicians.

(ii)
The ABC does not believe there was a deliberate attempt for the reporter to label one side and attribute a label for the other. The ABC’s requirement is that each side in a debate or issue be treated in the same way.

(iii)
The ABC does not believe “lurched” is a pejorative term.

(iv)
The recent addition to Editorial Policies about labelling says “At times, labels can provide valuable information or context. However, if inappropriately applied, they can also be seen as subjective, over simplistic or as portraying stereotypes. Where labels have been ascribed to an individual or group by a third party, this will be made clear within the broadcast.”

(v)
Journalists are expected to use their common sense in this matter and to be consistent in their approach to all sides involved in a debate or issue.

(vi)
The ABC does not believe that it was a “subjective, over-simplistic stereotype” to describe Israel as lurching to the right.

(vii)
Whether the ABC used the words “the Palestinians lurched towards terror” would depend on the context.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 88

Topic: Update of News Story on 3 August 2004

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Answering Question on Notice No 57 at the February Estimates, the ABC said that a Reuters report about an explosion in the Gaza Strip town of Rafah stated ‘Witnesses and Israel’s army said the blast appeared to be from a bomb that militants were to detonate against Israeli troops’ – circumstances that differed from those reported by Mark Willacy on the ‘PM’ programme earlier that day, 3 August 2004, which said witnesses blamed either an Israeli tank shell or a rocket fired from an [Israeli] Apache helicopter, had not been available at the time the ABC report was filed.

Was that day’s edition of ‘PM’ updated for listeners in Western Australia once the additional information was available?

Answer:

There is no record of the program being updated for Perth that night.

While PM is frequently updated for Perth, especially during daylight saving, there has to be significant reason, as the exercise is expensive in terms of overtime and penalties. In general terms, those updates are reserved for updating a breaking story, not incremental advances to existing stories.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 89

Topic: 2004 Election Announcement

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

The ABC in answering Question on Notice No 59 at the February Estimates explains its decision not to broadcast live the election announcement by the Prime Minister on Sunday 29 August 2005 by detailing the times and circumstances of three brief updates.

(i) Does the ABC still consider that three brief updates constituted sufficient coverage of the unfolding events of 29 August 2004?

(ii) What discussions were held between Mr Cameron and Ms Levy about live telecasting of the Prime Minister’s announcement?

(iii) Can you explain what the ‘misunderstanding’ was that Mr Cameron has referred to, relating to the ABC’s decision not to broadcast the Prime Minister’s media conference?

(iv) Will you provide detail of the chain of events?

(v) Is it true that Mr Walter Hamilton, then head of National Coverage, put a request to his boss Mr Cameron, who put the request to Ms Levy?

Answer:

(i)
Yes. The ABC stands by its coverage of the election announcement across all its platforms—Radio, Television and Online.


The ABC interrupted its television schedule on Sunday 29 August 2004 for the announcement of the 2004 Federal Election. The ABC received confirmation of the calling of the election at 1116 EST and twelve minutes later broke into the television schedule with a special news bulletin to report the announcement of the election. Thirty minutes later at 1158 EST interrupted the schedule with a second news update, At 1329 EST a third news bulletin, containing highlights of the Prime Minister’s media conference, broke into the schedule.

(ii)
The ABC does not believe that it is appropriate to disclose the details of conversations as to what may or may not have taken place between managers in relation to editorial decisions. The ABC reaffirms its belief that the correct decisions were taken.

(iii)
In an interview for the magazine The Monthly, the Director of News and Current Affairs, John Cameron, recalls conveying to the journalist his satisfaction with the relationship between News and Current Affairs and Television, and with the coverage of the election announcement.

(iv)
See answer to question (ii), above.

(v)
See answer to question (ii), above.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3 





Question: 90

Topic: Broadcast of Events of National Significance

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

Following up on Question on Notice No 60 and noting that five of the eight complaints received by the ABC in relation to the delayed broadcast of the Federal Election ‘Great Debate’ on 12 September 2004, related to the decision not to broadcast the live feed available from the Nine Network which was broadcasting this national event: 

(i) How does the ABC decide the way in which it will fulfil its role as the National Broadcaster when it comes to broadcasting important events of national significance?

(ii) Why does it cover some events also covered by commercial channels, e.g. election night or the Pope’s funeral, but not others, e.g. the Great Debate or the homecoming organised for the nine ADF victims of the Sea King tragedy on the island of Nias? 

Answer: 

(i)
When covering events of national significance, the ABC utilises its media platforms as appropriate. Decisions to carry events on specific platforms are taken on a case-by-case basis and reflect a range of factors, including newsworthiness, the likely composition of audiences and impacts on the ABC’s regular schedules.

(ii)
The ABC can only assume that the commercial television stations apply different priorities in choosing when to interrupt their schedules to cover important events.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 91

Topic: Head National Programs, News and Current Affairs

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

I received from a concerned Australian taxpayer the following email correspondence.

On 19/4/05 I emailed my Letter to the Editor, pasted below, to Mr Walter Hamilton, Head National Programs, News and Current Affairs

I received this response:-

I am on leave from the ABC throughout 2005. Greg Wilesmith is acting in the position Head National Programs, News and Current Affairs.

I then emailed Mr. Greg Wilesmith and received this response:-

Greg Wilesmith is on leave. I’ll be back on the 26th of April. On the mobile [number deleted] if urgent

(i) If the position of Head National Programmes, News and Current Affairs, is sufficiently important within the ABC structure for it to be filled during a 12-month absence from the ABC of the incumbent, why is the position not then also filled, on a temporary basis, in the absence of the Acting Head?

(ii) How much does this position cost on an annual basis?

Answer:

(i)
Greg Wilesmith has been appointed Acting Head of National Programs for ABC News and Current Affairs for a year while Walter Hamilton is on leave. He had a week off in April. His responsibilities during that period were handled by other members of the News and Current Affairs Executive management team. This is normal practice during short absences.

(ii)
The salary for the position of Head of National Programs is set in the Senior Executive Level 3 Band, which ranges from $112,265 to $131,543 a year.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 92

Topic: Review of Staffing at ABC Gold Coast

Written Question on Notice

Senator Santoro asked:

In November 2001 the ABC announced that all positions at its Gold Coast radio station would be reviewed and existing staff would need to reapply for their jobs.

This followed a claim of workplace harassment brought against the local manager and counterclaims by the manager and a programme producer at the station.

Only two fulltime staff members were assessed by the ABC as suitable for reappointment (one declined reappointment) and five staff redundancies were processed during May-June 2002, along with that of the manager in August 2003.

At the time the ABC said the review and restructure was designed to better meet the changed needs of the Gold Coast community.

However, the first radio survey released since the restructure (the AC Neilsen survey of May 2005) shows that ABC Gold Coast made no advance in audience share following the review (it remains on 4.1 per cent according to AC Neilsen).

(i) What was the monetary cost to the ABC of the review, restructuring and redundancies at the radio station?

(ii) Is the ABC satisfied that this money was well spent when the advertised purpose of the restructure (and associated expenditure) has not resulted in an increased audience share in the highly competitive Gold Coast radio market?

Answer:

(i)
The restructure of ABC Coast FM was carried out within ABC Local Radio’s ongoing operational costs. The legal and redundancy costs to the ABC amounted to $434,698.78.

(ii)
Yes. The ABC remains committed to the station’s talk format. The reformatted ABC Coast FM provided the Gold Coast and Sunshine Coast communities with an ABC Local Radio talk presence in a market with a high concentration of music radio stations. With close to half a million people, a large proportion aged 50+, ABC Radio believes the growing population deserved to receive a Local Radio service that could provide discussion, debate and reflection on key local issues as enjoyed by many communities around the country.

The decision to restructure ABC Coast FM was made with these broadcasting objectives in mind, rather than cost benefits or audience ratings considerations.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 161

Topic: Performance Pay

Written Question on Notice

Senator Carr asked:

Is performance pay available under your Agency’s certified agreement? 

(a) If not how many staff in your Agency are eligible for performance based pay? 

(b) Please provide a breakdown of performance pay awarded for this financial year to date including the following details: 

(i) How many staff have received performance pay?

(ii) What levels are those staff at?

(iii) What gender, a breakdown please? 

(iv) How much has each staff member received? 

(v) When did they receive it? 

(vi) What was the rationale for the awarding of performance pay in each instance? 

(vii) Did the Agency head receive performance pay? 

(viii) How much? 

(ix) When? 

(x) On what grounds? 

Answer:

Yes. Performance pay is available under:

1. Senior Employment Agreement to Executives

2. ABC Retail Agreement to Head Office Retail Managers and Shop Managers

Performance pay is available to all ABC Employees with the approval by their Divisional Director and sign-off by the Director of Human Resources.

(a) See above.

(b) As follows:

(i) 161 employees out of a total headcount of 4,928 employees as at 26 June 2005

(ii) Executives   85
Administrative professionals   5
Program makers   11
Technologists
   0
Retail   60

(iii) Male 69; Female 92

(iv) Amounts received varied between individuals. The total amount of performance pay paid was $910,468.


(v) The majority of Executive staff received their performance pay in June 2005.


Administrative professional and program maker staff can receive their performance pay at any time throughout the financial year.


Retail staff received their performance pay in December 2004 and May and June 2005

(vi) Executives receive performance pay linked specifically to performance management outcomes. Performance bonus payments are one-off payments designed to reward and recognise executives who are exceptional performers.


Administrative professionals, technologists and program makers receive performance pay for exceptional performance, as distinct from competent or high performance. It is the exception, not the rule to receive a bonus payment. 


Retail staff (specifically Head Office Retail Managers and Shop Managers) are awarded performance pay based on business drivers, specifically the level of expenditure/profit on budget that has been achieved.


Achievement of agreed performance standards in individual’s performance agreement

(vii), (viii), (ix), (x)

The performance assessment period for the agency head is 29 May to 28 May. The ABC Board is responsible for determining the agency head’s performance. The agency head is eligible for up to a maximum of 15% of Total Remuneration (TR) under the guidelines set down by the Remuneration Tribunal, Principle Executive Officer (PEO) structure. However, it is the practice not to provide individual information of this kind because of privacy concerns.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 183

Topic: AWA’s

Written Question on Notice

Senator Carr asked:

(a) How many staff are covered by AWAs in your Agency? 
(b) Can you provide a break down of AWA's by gender and by classification? 
(c) Can you tell me how many of the staff on AWA's are paid more than the band for their classification under the certified agreement? 
(d) Why were these staff not simply promoted to a higher classification? 

Answer:

(a) 145

(b) Male


83
Female

62

Executives

138

Non-Executives
7
(c) 24 Executive staff.
(d) These staff were not promoted to a higher classification as the ongoing requirements for their positions are in line with current classifications. However, as these individuals bring unique skills and talents to their positions, such as superior level accountability for managing outputs/services, providing high-level strategic advice or delivering outcomes at a superior level, they are compensated accordingly.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 205

Topic: Efficiency Dividend

Written Question on Notice

Senator Carr asked:

a) 
What financial impact will the increased efficiency dividend have on your Department/agency this financial year and in the out years? 
b) 
The increase in the efficiency dividend was announced in last year's elections, what plans have you made to meet it? 
c) 
What will this mean for staff numbers? 
d) 
Will any specific programs be cut? Please specify which ones and the size of the estimated savings? 
e) 
Will any core functions be affected by these savings measures? 
f) 
How will meeting the efficiency dividend affect your graduate recruitment plans? 
g) 
How will meeting the efficiency dividend affect your ability to retain experienced staff? 

Answer: 

Under its Triennial Funding Arrangement, the ABC is not required to pay an efficiency dividend.


- 1 -

- 1 -

