Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation

Budget Estimates Hearings 24, 25, 26 and 27 May 2004 


Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 145

Topic: Movie Show

Hansard Page:  ECITA 90

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—I have an article here that was in the Australian dated 6 April in which you are quoted as saying that SBS had been in discussion with David Stratton and Margaret Pomeranz about their retirement ‘for some time’. Presumably the issue that was raised may have occurred in those discussions. Ms Pomeranz is quoted in this article as saying that there were not any discussions with you. I will quote from her in the article:

We have never discussed retirement from the Movie Show. Not ever……………..

Senator MACKAY—What discussions were there with SBS and Ms Pomeranz then?

Mr Milan—A whole range of conversations would have taken place between the head of production, Glenys Rowe, and Ms Pomeranz about the future of the show.

Senator MACKAY—Can you give me a little more information than that, please?

Mr Milan—I am sorry, but I was not directly a party to those discussions.

Senator MACKAY—It is not really a question to you personally; it is actually a question to SBS.

Mr Milan—If you like, I can take that question on notice. When I return to the office I can talk to Ms Rowe about it and get some direct quotes about the nature of that debate and send them on to you.

Answer: 
The article in The Australian quoted (a) Mr Milan referring to “their retirement” and quoted (b) Ms Pomeranz saying “We have never discussed retiring from the Movie Show. Not ever…”

These statements are not mutually exclusive. Ms Pomeranz worked as an Executive Producer as well as hosting The Movie Show. SBS is satisfied that she did in fact discuss retirement on a number of occasions, although not with Ms Rowe. The detail of those discussions is subject to privacy obligations.  

SBS understood from other discussions between Shaun Brown, Head of Television and Ms Pomeranz and Mr Stratton that, notwithstanding other changes to their roles at SBS, they were considering presenting The Movie Show until it reached its twentieth year in 2006, but were unlikely to want to continue in the role beyond then.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 146

Topic: Movie Show

Hansard Page ECITA: 91

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—The advice that you had received was that there was active consideration by Ms Pomeranz and Mr Stratton that they may retire—that is, retire from—

Mr Milan—I think there was some talk about whether they should try and keep the show going to its 20th anniversary and those sorts of things.

Senator MACKAY—Was there? With whom did that occur?

Mr Milan—My understanding is yes, but I am happy to take it on notice. I will go back and get precisely what my head of production in SBS based her advice to me on and respond to you.

Answer: 

SBS refers to and repeats the answer to Question 145.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 147

Topic: Dateline story “Bali – Danger Island”

Hansard Page:  ECITA 95

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—Is it true that the idea for a recent story on the Sari nightclub and Australians being in potential danger came from a SBS marketing manager and a local Dateline journo initially refused to do the story saying it was speculation, not journalism?

Mr Milan—I will have to take that on notice. I have no level of knowledge of that.

Answer: 

No, on both counts.

The story in question, “Bali – Danger Island” (which was not about the Sari nightclub, but about Australian tourists returning to Bali in their thousands despite warnings by the Australian Government to defer all non-essential travel to the island) originated within the News and Current Affairs department.

The Dateline journalist initially assigned the story was covering the William Stuart Brown story on paedophile activity by Australians in Indonesia. While shooting the Bali story, he was reassigned to cover further developments in the paedophile story and the Bali story was assigned to another Dateline journalist.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 148

Topic: SBS Television documentary selection process  

Written Question on Notice 

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—The other contention that is out there is that Mr Matt Campbell and Mr Shaun Brown, two more recently appointed heads of television, have been bypassing SBS’s long-established Sydney based documentary selection panel consisting of local experts when selecting documentaries. Is this the case?

Mr Milan—It is the first time I have heard of that allegation.

Senator MACKAY—How about taking it on notice?

Mr Milan—I will take it on notice.

Answer: 

This contention is incorrect. SBS selects documentaries for acquisition in a number of ways: there is not a single process. Some documentaries are assessed by one or more of the Sydney-based programmers. Some are previewed by a documentary preview group. Others are pre-purchased on the basis of a written proposal.

Mr Brown is the Head of Television. Mr Campbell, who reports to Mr Brown, is the Network Programmer. Both carry editorial responsibility for the scheduling of the SBS Television service.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 149

Topic: Documentaries

Hansard Page:  ECITA 96

Senator Mackay asked:

Senator MACKAY—On a similar issue, we are advised that Mr Campbell and Mr Brown have overseen the rejection for screening of three documentaries on the Palestinian-Israeli conflict entitled Food Transits, Checkpoints and The Wall. Is that correct? Have those documentaries been rejected by SBS?

Mr Milan—We will have to take it on notice.

Senator MACKAY—Take on notice whether it is the case that those three documentaries on the Palestinian-Israeli conflict were rejected and on what basis they were rejected.

Mr Milan—I am happy to do that.

Answer: 

Each year, hundreds of documentaries are considered by SBS for acquisition and only a small percentage acquired.  Although SBS shows more documentaries than any other Australian broadcaster, there are only a limited number of documentary slots in the overall schedule. Documentaries that are chosen for acquisition match the requirements of the program strategy and reflect the nature and number of available slots.

Some documentaries may be rejected on grounds of quality or duplication but many others are not acquired simply because alternative documentaries are preferred for the slot in question. In those circumstances, it is more appropriate to describe a documentary as “not selected” rather than “rejected”. 

The decision not to select Ford Transits and Checkpoints was made prior to the arrival of the current Network Programmer, Mr Campbell. The Head of Television, Mr Brown, was not involved in the decision concerning either of these documentaries.

The decision to reject the documentary The Wall was made by the Network Programmer, Mr Campbell, on the grounds that SBS had recently acquired and broadcast a documentary entitled Straddling the Fence, which dealt with the same topic as The Wall in much the same way. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 150

Topic: Languages broadcast in Perth

Hansard Page:  ECITA 98

Senator Eggleston asked:

CHAIR—Can you find that out for me? Please take on notice to provide the languages broadcast in Perth and the languages which are not broadcast in Perth?

Mr Luu—Yes I can provide you with that.

Answer: 

Languages Broadcast by SBS Radio in Perth (i.e. on SBS National Radio Network)
	Aboriginal

African (Eng)

Amharic

Arabic

Armenian

Burmese

Cantonese

Croatian

Czech

Danish

Dari

Dutch

English (World View and Alchemy)

Estonian

Filipino

Finnish

French

German

Greek

Hebrew

Hindi

Hungarian

Indonesian

Italian

Japanese

Khmer

Korean

Laotian
	Latvian

Lithuanian

Macedonian

Malay

Maltese

Mandarin

Persian/Farsi

Polish

Portuguese

Punjabi

Romanian

Russian

Serbian

Sinhalese

Slovak

Slovenian

Somali

Spanish

Swedish

Tamil

Thai

Tongan

Turkish

Ukrainian

Urdu

Vietnamese

Yiddish


Languages not heard in Perth (i.e. not on the National Radio Network):

	Albanian

Assyrian

Bengali

Bosnian

Bulgarian

Cook Is. Maori

Fijian
	Gujarati

Kannada

Kurdish

Maori

Nepalese

Norwegian

Samoan


Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 151

Topic: Advertising or public information programs undertaken by SBS  

Written Question on Notice 

Senator Murray asked:

Please provide a list of all advertising or public information projects currently being undertaken or expected to be undertaken by the department or agency in the course of 2004 where the cost of the project is estimated or contracted to be $100 000 or more, indicating:

(a)
the purpose and nature of the project;

(b)
the intended recipients of the information to be communicated by the project;

(c)
who authorised or is to authorise the project;

(d)
the manner in which the project is to be carried out;

(e)
who is to carry out the project;

(f)
whether the project is to be carried out under a contract;

(g)
whether such contract was let by tender;

(h)
the estimated or contracted cost of the project.
Answer: 

SBS has advised that Senator Murray has indicated he does not require a response to this question from SBS.  Attached SBS letter refers.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2


REVISED RESPONSE TO Question: 151

Topic: List of all advertising or public information projects 

Hansard Page: Written Question on Notice 

Senator Murray asked:  (tabled)

Please provide a list of all advertising or public information projects currently being undertaken or expected to be undertaken by the department or agency in the course of 2004 where the cost of the project is estimated or contracted to be $100 000 or more, indicating:

(a)
the purpose and nature of the project;

(b)
the intended recipients of the information to be communicated by the project;

(c)
who authorised or is to authorise the project;

(d)
the manner in which the project is to be carried out;

(e)
who is to carry out the project;

(f)
whether the project is to be carried out under a contract;

(g)
whether such contract was let by tender;

(h)
the estimated or contracted cost of the project.

Answer: 

(a)  
the purpose and nature of the project: To undertake advertising campaigns for the purpose of publicising SBS television programs.

(b)
the intended recipients of the information to be communicated by the project: Existing and new audiences. 

(c)
who authorised or is to authorise the project: SBS Head of Television.

(d) 
the manner in which the project is to be carried out:  The campaigns SBS Television is running are predominantly print based or radio. SBS Television is also using outdoor posters, internet, and airline in-flight programs as media vehicles.

(e)
who is to carry out the project; and  (f) whether the project is to be carried out under a contract: Advertising campaigns are carried out by SBS’s two suppliers, BMF (the creative agency) and Starcom (the media agency), in accordance with a contract between SBS and both agencies. 

(g)
whether such contract was let by tender: Both contracts were the result of a tender process.

(h) 
the estimated or contracted cost of the project: An estimated total of $620,000 will be spent on external advertising for campaigns currently being undertaken or expected to be undertaken in the course of 2004.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 152

Topic: February additional estimates (Q47) 

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

At the February additional estimates (Q47), SBS undertook to provide to the committee a copy of its response to complaints by the Australia/Israel and Jewish Affairs Council that SBS’s screenings were overwhelmingly pro-Palestinian. This followed a statement to the supplementary estimates hearing in November 2003 that this response was in the process of being prepared. The position as at last report was that SBS ‘will provide a copy of its response to the Committee as soon as it has been finalised and sent to the AIJAC’. 

Has this response now been finalised and sent to the AIJAC and can you provide the Committee with a copy of it?
Answer: 

Yes.  Please see attached response.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 153

Topic: SBS Television series Desperately Seeking Sheila 

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Answering Question 51 at the February additional estimates hearing – which SBS took on notice – it was disclosed that the total cost of production of the reality TV show ‘Desperately Seeking Susan’ is $2,380,398 of which the SBS contribution is $510,000 (21.4% of the total production cost).

What stage has this production reached and do you still consider it an investment that will make a profit for SBS?

Answer: 

Desperately Seeking Sheila went to air in late 2004.
Like all SBS Independent-commissioned programs, the decision to pre-purchase the free to air broadcast rights was not based on commercial returns or profits. SBS Independent’s financial involvement in the project is through a pre-sale of the broadcast rights, which entitle SBS to broadcast the program on SBS Television. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 154

Topic: Vietnamese News

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

Under section 10 of the SBS Act, referred to in your answer to Question 54 placed on notice at the February additional estimates and which addressed the specific issue of complaints about inappropriate Vietnamese language satellite news broadcasts, SBS may review the Codes of Practice. Does the Board have proposals before it for such a review, or is any such proposal in the process of going to the board?

Answer: 

SBS completed a review of its complaints handling procedures in late 2004, with the new Codes of Practice and Editorial Guidelines containing the revised procedures due to come into effect in mid-February 2005.  A broader review of the Codes of Practice is planned to commence following this.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 155

Topic: Complaints handling

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

In relation to handling complaints from its audience, SBS has received and (at the time of answering Question 54 on notice from 16 February 2004) was considering ‘a wide range of both external and internal input and research, including advice from the Community Advisory Committee.’

Has SBS fully considered the benefits of proactive incorporation of community advice, through the Community Advisory Committee, as an integral and integrated part of its response mechanisms, bearing in mind its failure to take account of specific Vietnamese community views prior to its decision last year (overturned by the Board) to broadcast government propaganda from Hanoi as part of its ‘World Watch’ programme?

Answer: 

SBS notes that the issues surrounding the broadcast of the Thoi Su program and its subsequent suspension have been extensively covered in the proceedings of various Parliamentary committees. As mentioned in earlier responses, SBS respectfully differs from the Senator in relation to aspects of his interpretation of events.

The Community Advisory Committee (CAC) is a body established under the Special Broadcasting Service Act 1991 for the specific purpose of providing advice on community needs and opinions (section 50(2) of the SBS Act). The CAC has been used for this purpose in the past (including in relation to the views of members of the Vietnamese community regarding the Thoi Su broadcasts) and it will continue to, in view of its statutory function. 

The SBS Board recently amended the CAC Terms of Reference to include the following additional Term of Reference: 

“Promote SBS to our multicultural communities and alert the SBS Board to any developing issues relevant to SBS.”
Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 156

Topic: Thoi Su
Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

In answering Q55 placed on notice at the February additional estimates, SBS stated that it no longer had a record of the Hanoi satellite ‘Thoi Su’ bulletins it screened last year, and that it is therefore not possible to identify which bulletin contained – contrary to the provisions of the SBS charter – an advertising promotion for the ‘Fatherland Front’ in Vietnam.

SBS says: ‘Broadcasts such as these are generally kept for the statutory period under section 70B(2) of the SBS Act 1991’. Given the furore that these broadcasts created, during a timeframe in which these broadcasts would have been kept on record, would it not have been a good idea to keep a record of them for longer than the time statutorily required, against the possibility that SBS might receive further questions from the public or from the parliament relating to these broadcasts?

Answer: 

This question relates to SBS’ response to questions placed on notice at the February 2004 Additional Estimates. The complaints surrounding the Thoi Su broadcasts were resolved in early December 2003. 

As previously noted, SBS observes its obligations in relation to the retention of political material, as set out in the Special Broadcasting Service Act 1991. It is not practical for SBS Television to record and store large amounts of videotape program material. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 157

Topic: Dateline program 13 February 2002

Written Question on Notice 
Senator Santoro asked:

I refer to the unsubstantiated allegations against Zimbabwe opposition leader Morgan Tzvangirai aired on the ‘Dateline’ programme on 13 February 2002, implicating Mr Tzvangirai in an apparently non-existent plot to assassinate President Robert Mugabe. I note that proceedings brought by Mr Tzvangirai against SBS in the Supreme Court of New South Wales have now been discontinued.

It is a moot point whether the imputations aired by SBS were defensible in accordance with the laws under which it was broadcast: this will not now be tested.

But the issue also goes to the matter of exercising proper editorial judgment and it was this that was the point of earlier estimates questions I have asked. In answering Q58 from the February additional estimates, SBS says it ‘did not believe and does not accept that the programme was “likely to be based on falsehood” … Further, the matters which were the subject of the programme were of considerable international and political significance and worthy of investigation and discussion’.

SBS had been told seven months before the screening that one of the principal players in the alleged plot – the Israeli Ari Ben-Menasche – was not a Mossad agent but in fact a known conman.

In these circumstances, I do not believe and do not accept that the programme was unlikely to be based on falsehood.

SBS had been told that a primary source of the ‘information’ on which the programme was based was not what he was represented to be.

Did SBS take any action after receiving this information aimed at checking its veracity to ensure the factual integrity of the programme it broadcast seven months later?

If so, what was that action and who made the decision to go ahead with the broadcast?

If no action was in fact taken to check the veracity of the programme, why not?

Answer: 

In answer to all three questions, the status of Ari Ben-Menasche, as Mossad agent or conman, had no bearing on the content of the program, which was directed at Zimbabwe opposition leader Morgan Tzvangirai’s participation in conversations during which the assassination of Zimbabwe President Robert Mugabe and the removal of Mugabe’s regime was discussed.
In answer to the question regarding who made the decision to go ahead with the broadcast: the decision was made by the Director of News and Current Affairs and upwardly referred to the then Head of Television.

In terms of the general veracity of the program, SBS refers to and repeats its response to Question 58 from the February Additional Estimates Hearings. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 158

Topic: Daybreak in Detention event

Written Question on Notice 

Senator Santoro asked:

In relation to the Head of Radio at SBS, Quang Luu, who took part in an Amnesty International ‘Daybreak in Detention’ at Bondi Beach on 13 December 2003, to ‘draw attention to the inhumanity of Australia’s mandatory policy’ [of detaining illegal arrivals], I note that SBS has not answered the critical point of the question (Q59) I put to it on notice at the February additional estimates, the crucial part of which reads:

Was the presence in the cage of Quang Luu an indication of corporate opposition by SBS to Australia’s policy on border control and illegal entry?

The SBS Employee Code of Conduct, cited in the answer, and relating to ‘Non-SBS matters’, states –

There may be occasions when public comment on non-SBS matters by an employee acting as a private individual could be detrimental to public perceptions of SBS’s independence, particularly when the employee has a high public profile.

It is the responsibility of the employee to determine where there is the potential for such a situation to arise and to ensure that their status as a private individual is clearly established before any public comment is made. If the employee is in any doubt, they should seek advice from their manager.

Answering Q59 from the February additional estimates, SBS says:

The Head of SBS Radio, Quang Luu, has advised SBS that, in his private capacity and in his own time, he attended the event organised by Amnesty International relating to the unlimited mandatory detention of asylum seeker’s children. He advises that he was introduced publicly as ‘a migrant of South East Asian background,’ or words to that effect.

When did Quang Luu advise SBS of his attendance and participation in this event? Was it before the event or after it, or did his advice to SBS post-date the question (Q59) I placed on notice at the February additional estimates hearing?

Who is Quang Luu’s manager for the purposes of the SBS Employee Code of Conduct?

Did Quang Luu seek advice from that manager?

Would the SBS manager of a senior employee (such as the Head of SBS Radio) normally advise that because of the senior position held by that person, it would be inappropriate to participate in an event of an inevitably political nature?

Answer: 

On 23 January 2004 Quang Luu reported in writing his attendance at the event. This was prior to Question 59 being placed on notice.

His manager for the purposes of the SBS Employee Code of Conduct is the Managing Director. 

Quang Luu attended the event in his private capacity and in his own time. 
Mr Luu advises that at no time did he identify himself as an employee of SBS and that, mindful of the SBS Codes of Conduct, he considered the event to be non-political and his participation only as a personal expression of humanitarian concern. Because he was exercising his right as a private citizen and had taken the necessary steps to comply with the Codes of Conduct, he did not consider it necessary to advise his manager in advance. Mr Luu advises that, had he held any other view, he would have advised his manager accordingly. 

SBS considers that Mr Luu has complied with the Codes in this instance.

In relation to the last question, the interpretation of the Codes of Conduct will depend on the circumstances in each case.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2





Question: 159

Topic: Redundancies

Written Question on Notice 

Senator Mackay asked:

1. Can you please provide me with an update of how the ongoing redundancies are progressing at SBS.

2. How is SBS planning to pay for these redundancies? 

3. Has the government been approached for additional funding for redundancies?

4. How many positions has SBS identified for future redundancies? Please provide details of position level.

5. Have any redundant positions been subsequently filled or the duties been performed by contract staff?  If yes, why?
Answer: 

1. Twenty four of twenty five positions identified as excess for 2003-04 have been declared redundant and the affected staff have left SBS
2. The costs of the redundancies will be met from SBS’s existing budget by borrowing against cash reserves.  The costs of the majority of the redundancies will be recovered in less than one year because of the consequent salaries savings.
3. No.
4. No specific positions have been identified for future redundancies. There will be ongoing reviews of SBS’s administrative overheads to ensure these are as low as possible so that funding is spent on programming, as part of meeting Goal 2 of the 2003-6 SBS Corporate Plan “To grow the resources available for SBS content and services”.
5. No. Where a position has been made redundant, the work is no longer required.

- 1 -

- 9 -

