Senate Communications, Information Technology & the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts

Agency/Department [Please replace with your Agency name or Departmental Title]
Supplementary Budget Estimates Hearings Monday 3 November 2003 [delete as necessary]
Supplementary Budget Estimates Hearings Tuesday 4 November 2003 [delete as necessary]
Senate Standing Committee on the 

Environment, Communications, Information Technology and the Arts 
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Australian Broadcasting Corporation
Additional Estimates Hearings 12, 13 February 2007

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 112

Topic: Use of Channel 10 Facilities 

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—How much did you spend with Channel 10 to get it prepared?

Mr Pendleton—We are still spending. I do not have the exact number but it would be in the order of $500,000.

Senator CONROY—And then the ongoing rental—

Mr Pendleton—Sorry, Senator; that is in total, across all of our capital works. I would have to take on notice the exact number. 

Answer: 

As at close of business on 12 February 2007, the ABC had incurred $183,000 in expenditure relating to the Channel Ten site.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 113

Topic: Demountable Facility
Senator Conroy asked:

Senator CONROY—What are the costs of all of that craning around of the demountable?

Mr Pendleton—I do not have that number with me.

Senator CONROY—Can you take it on notice?

Mr Pendleton—I will get it for you. …

Senator CONROY— … but I was interested in the cost of the craning in and craning out, the cost of storage, for something that you are not actually using. …I am interested in finding out about the other costs.

Answer: 

The cost of installation and subsequent removal of the demountable was $7,918, excluding GST. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 114

Topic: Rental Contract for West End Property

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Why did it take so long to sign the contract for the West End property?

Mr Pendleton—I am not sure that it did take a long time, Senator.

Senator CONROY—Your man lost the rental contract; that is why it took so long to sign it.

Mr Scott—We are not aware of that, Senator. We will investigate that and put it on notice back to you.

Answer: 

The ABC has investigated the Senator’s claim and found that at no stage was the contract lost.

The leases for the West End property (units two and four) were executed in a reasonable timeframe. The West End property was first identified on 9 January 2007. The draft agreement to lease unit four was signed by the ABC on 18 January 2007, with the formal lease executed on 24 January 2007. The formal lease for unit two was executed on 31 January 2007.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 115

Topic: Complaints The Glass House
Senator Conroy asked:

Senator CONROY—Can the ABC advise how many complaints the ABC received about The Glass House from Liberal and National Party MPs?

Mr Scott—I would have to take that on notice.

Senator CONROY—Can the ABC also advise how many questions about The Glass House the ABC received from Liberal senators at Senate estimates. I am happy for you to take it on notice.

Answer: 

The ABC’s records indicate that five written complaints about the Glass House have been received from Liberal and National Party politicians. 

Since 2004, five questions have been placed on notice through the Estimates process by Liberal and National Party Senators. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 116

Topic: ABC Coverage of Victorian Bushfires

Senator Conroy asked:

Senator CONROY—On the Victorian bushfires, which I mentioned to you prior to the hearings, I have been contacted by residents and local councillors in the Alpine shire in Victoria. As you know, they were badly affected by the recent bushfires. These residents have expressed concern about a number of reception black spots in the area where residents were unable to pick up the ABC emergency service broadcast. Are you aware of that problem?  What plans do you have to remedy it?

Mr Scott—Thank you for alerting me to it. We will bring it up with our transmission partners, Broadcast Australia, seek a report on that and come back to you on it.

Senator CONROY—Residents in the shire have also told me they were disappointed by the lack of coverage of fires on the first weekend. While communities were surrounded by smoke, there was no information on the ABC about how close the fires were, because of the hilliness of the region. Could you look into that aspect of it.

Mr Scott—I am surprised to hear that. We have had a very good response on our work. But let us come back to you on that.

Senator CONROY—I have been told that the ABC had the information but there was no local broadcaster to put it out. Could you look into that.

Mr Scott—We will look into that.

Senator CONROY—Can you explain to us what protocols are in place with emergency services to get information out as soon as possible.

Mr Scott—Yes, we will.

Answer: 

ABC Local Radio broadcasts to residents of the Alpine Shire from two AM radio services based in Corowa and Omeo, and three FM services located at Apex Lookout, Bright; Mt Baranduda and Myrtleford. The three FM services were introduced to address reception difficulties in the Alpine Shire. The topology of this mountainous area, with dispersed populations living in valleys, makes it difficult to reach all residents. For those in more isolated areas, the full complement of ABC TV and Radio services, including Local Radio, is available across Australia on the direct-to-home satellite platform. This service was established to ensure that the ABC is accessible to more isolated regional areas where terrestrial coverage is not otherwise provided.

At no time did the ABC receive information from emergency services that was not broadcast to residents of the Alpine Shire either through ABC Goulburn Murray or from Southbank (Melbourne) through to the Goulburn Murray region transmitters. In addition, for residents receiving ABC radio via direct-to-home satellite, the Victorian Local Radio service broadcast on that platform is the ABC Goulburn Murray service.
The Great Divide North fires started from lightning strikes on the evening of 1 December 2006. On that evening, the Derek Guille Statewide program (19:00-22:00) crossed to the Victorian Department of Sustainability and Environment (DSE) to update listeners on the fire situation. Overnight, ABC staff were available to take any emergency calls from the DSE or Country Fire Authority (CFA) and a reporter was on call if material was required for broadcast. 

The fires were reported on ABC Goulburn Murray's Saturday Breakfast the following day and listeners were given fire updates through the program which ended at 12:00.

No threat messages were issued by emergency services during the day. In a press release issued at 9pm on Saturday evening (2 December), DSE North East Fire Manager, said "while no communities were under direct threat of fire this evening, serious challenges would face fire crews and incident controllers tomorrow".

On Sunday (3 December) updates were given locally on ABC Goulburn Murray transmitters at 11:30, 12:00, 16:30, 17:30 and 18:30 and Statewide at 12:30, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 and 18:00. There was also coverage from Melbourne during the day (11:00-19:00). As the emergency escalated ABC Local Radio, in consultation with DSE & CFA, broadcast updates when required. 

ABC Goulburn Murray and Statewide programs continued their fire coverage during the week, interrupting the cricket when required. The first threat messages to local communities of direct ember attack were issued on Tuesday, 5 December, and were broadcast on ABC Victoria.

Local regional programs also covered the fires, with updates on the fire conditions, interviews with regional incident controllers as well as providing information on road closures, and community meetings in their region. Staff were also rostered overnight to break into programs to give updates on conditions as needed. 

As the fires continued the following weekend (9 to 10 December) they were reported on Gaye Pattison’s Goulburn Murray Saturday Breakfast program (06:05-09:00), and there were Statewide updates throughout the day and into the evening. These originated from the ABC’s Southbank Studios and were broadcast across the State.

As the position worsened with the fire at Tawonga Gap in Alpine Shire on the Sunday, rolling coverage was instigated from 15:30 and continued well into the evening. From midnight the coverage was scaled back to half hourly updates - again in consultation with DSE & CFA. 

ABC Goulburn Murray kept in very close contact with the incident controllers in the regional and CFA and DSE Headquarters, and immediately issued information and alerts received from these organisations. 

Under the terms of the Memorandum of Understanding between the ABC and emergency organisations, the ABC has committed itself to providing emergency information to listeners whenever asked by emergency agencies, including the Bureau of Meteorology in Victoria. It works closely with these agencies to ensure information is accurate and timely. All emergency organisations have details of the mechanisms to contact the ABC if they require emergency information to be broadcast immediately. These mechanisms are reviewed regularly and updated information distributed to all parties.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 117

Topic: Licensing Content Third Parties
Senator Conroy asked:

Senator WORTLEY—In relation to the ABC licensing content on third party websites, Mr Green, in May budget estimates you said:

“We do license our content to third parties, and some of those third parties have advertising on their sites.”

Mr Pendleton said:

“The content that is licensed is hosted on other people’s websites, and that is where the advertising is.”  Mr Scott, does the ABC have arrangements where a share of the advertising revenue from other web sites is part of the agreement?

Mr Scott—Let me just check on that. I will have to come back to you on notice on that detail.

Senator WORTLEY—If so, who does the ABC have such agreements with?  Please provide details of the other websites.
Answer: 

Currently there are no content licensing agreements in place where a share of advertising revenue is part of the agreement. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 118

Topic: AM Program 8 December 2006

Senator Ronaldson asked:

Senator RONALDSON—On the AM program on 8 December 2006 on ABC radio, David Hardaker reported on the Iraq Study Group’s call for efforts towards Middle East peace. Mr Hardaker said the hardest part would be:

… the implementation of UN resolution 242 which was passed almost 40 years ago and demands that Israel withdraws from Occupied Palestinian territory.

Does the ABC acknowledge that the UN resolution does not in fact describe the territory referred to as ‘Palestinian’?  Is the ABC aware that the resolution also requires that Israel receive peace and security in return for withdrawal from relevant territories?  And, on this basis, do you believe that that report in this case was balanced and objective?

Mr Scott—I have two things in response to that. I would need to go and check the detail of the resolution which, you will understand, I do not have before me. The other thing I would really like to do is check the entire transcript of the program and the context of that comment.

Answer: 
While it is correct that Resolution 242 does not refer to ‘Palestinian Territories’ it does refer to ‘territories occupied in the recent conflict’ and to ‘emphasising the inadmissibility of the acquisition of territory by war’. Since the passing of Resolution 242 it has become common practice to refer to the land in question as Palestinian. UN Security Council Resolutions subsequent to 242 also routinely refer to Palestinian or Arab territories. The ABC believes Mr Hardaker’s report was accurate and balanced - it included comments by Israeli Prime Minister Ehud Olmert and his media adviser, which provided clear statements of Israel’s position. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 119

Topic: Supplementary Estimates Question 82
Senator Fierravanti-Wells asked:

I note in answer to Question 82 that after three attempts, the ABC has finally woken up to the fact that there is a difference between integration and assimilation. Having agreed that the two terms are [sic] interchangeable, what procedures have been put in place so that future attempts to misrepresent the Government's position on this are avoided?
Answer: 

Staff have been reminded of the distinction made in the political and policy context.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 120

Topic: Supplementary Estimates Question 85

Senator Fierravanti-Wells asked:

In answer to Question 85, I note that you accept that your reporters should avoid labels as this is subjective. In this instance, you have agreed that your reporter Josephine Cafagna should not have labelled the views of the Victorian State Opposition Leader. Ms Cafagna is a senior journalist and ought to have known better. What action was taken regarding this incident, especially given the comments made by Mr Bracks to her?

Answer: 

The Senator’s comments have been brought to the attention of the presenter and her manager. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 121

Topic: Breaches of Style Guide

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your answers about the 1,000 instances of breaches of your style guide in respect of the use of ‘our’ as in “Our troops in Iraq” and the more than 200 breaches of your style guide in respect of not referring to people by their first names. 

When this issue was first raised by Senator Santoro in 2003 Mr Cameron, made much about it when there was ONE instance of a reporter using the expression “our troops in Iraq.”  He issued not one but three memos and they were quite serious, threatening people with employment consequences and so on. 

And in a subsequent answer about the same issue at Senate Estimates in October 2003 Mr Cameron went to great lengths to explain that adherence to these style issues was a vital ingredient of your reputation, was a fundamental building block for all cadet journalists, and was a critical rule for quality media organisations around the world. Mr Cameron quoted quite a few. When presented with 1,200 examples of breaches of the style – rather embarrassing for the ABC – the response in your latest answer about this is “the lapses are occasional”.

Two previous instances, “our Cathy Freeman” and “Our troops in Iraq” and the ABC issues three memos, threaten staff with the sack, and Mr Cameron provides a detailed two page justification to Senate Estimates.

I enclose more than 200 further examples. What active steps are being taken at the ABC to comply with one of your most basis style requirements?

Why then when the ABC is presented with 1,200 other examples, such as “our politicians”, “our Premier” and “our dollar” – all examples of style issues that you yourself quoted in those memos, is it suddenly “occasional" and “minor”?  Please explain.

Has the ABC dropped its standards?  Does the ABC consider adherence to your style guide is important?  Because that is how I must interpret your most recent answer. Two breaches and you man the barricades. 1,200 and you don’t care!  Please explain.

Answer: 

The ABC has not dropped its standards. The ABC considers that adherence to the Style Guide is important and will continue to remind staff of the need to maintain standards. However, as has been stated previously, the nature of broadcasting means that there will be occasional lapses. In the context of the amount of material the ABC puts to air across all of its platforms, across Australia, every day of the year, the lapses referred to are occasional. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 122

Topic: Editorial Policies

Senator Fierravanti-Wells asked:

In light of the much touted reforms and implementation of revised editorial policies across the ABC – all well and good – what procedures have you put in place to ensure that basic mistakes do not continue?  What expectations does the ABC have to achieve effective implementation of any reforms when the ABC cannot even get its staff to adhere to very basic aspects of journalism?

Answer: 

The ABC rejects the suggestion that it cannot ‘get its staff to adhere to very basic aspects of journalism’. The nature of live broadcasting, and the enormous amount of material the ABC puts to air, across all platforms, across Australia every day means that from time to time mistakes, or occasional lapses in adherence to the Style Guide, will occur.

Adherence to the Editorial Policies is mandatory, and information sessions about the new editorial policies have been held around the country. The operation of the Editorial Policies is also discussed regularly at editorial meetings, and formal training sessions are in place for new and less experienced staff. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 123

Topic: Supplementary Estimates Question 93
Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to your answer to Question 93 about your extensive reporting of The Australian's FOI campaign against Treasury as opposed to the limited coverage of your own campaign to prevent an FOI request by the University of Technology regarding complaints about ABC Middle East coverage. Your answer waffled on about newsworthiness of different events. How much did this legal foray cost the taxpayers?

Answer: 

The ABC paid $44,574.14 in fees to external barristers. This covered the original hearing and the Appeal, which the ABC won. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 124

Topic: Supplementary Estimates Question 98
Senator Fierravanti-Wells asked:

In answer to question 98 regarding an interview between Helen Vatsikopoulos and Dr Mahathir Mohamad, a false statement was made by the latter about Prime Minister Howard. You admit that the error was not picked up during the course of the interview and neither did the executive producer. Was the error pointed out to Ms Vatsikopoulos subsequently and what procedures should be in place to avoid this sort of false statements being attributed to the Prime Minister?

Answer: 

Yes. Dr Mahatir's error was pointed out to the interviewer Ms Vatsikopoulos. Fact checking is an integral part of the editorial processes of the Foreign Correspondent program and all reporters and producers are aware of the need to ensure such errors are identified before broadcast. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 125

Topic: Heather Forbes

Senator Fierravanti-Wells asked:

Is Heather Forbes part of the News Division?

Is Heather Forbes also chair of your Standing Committee on Spoken English, the peak group which governs language and descriptions you use?  If so, why did she refer to the English cricket team as the British cricket team?  You may be interested to know that the Scottish team will be competing at the World Cup shortly.

Answer: 

Heather Forbes is Manager of Staff Development in ABC News and is also the Chair of SCOSE. Her reference to the English cricket team as being the “British cricket team” during an interview was a slip of the tongue. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 126

Topic: 7.30 Report 7 December 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

On The 7.30 Report of 7 December 2006 Mr O’Brien interviewed Alexander Downer and started by saying:

“What do you think of the Iraq Study group report, Mr Downer, or would you rather wait and see what President Bush says first?” 

When you watch the actual tape it is clear this is a sarcastic jibe and not a genuine question. Is it Mr O’Brien’s job to be sarcastic like this especially right at the start of the item?

Answer: 

The ABC does not believe sarcasm was intended or apparent in the question. The question was a legitimate one and delivered evenly and professionally with no difference of facial expression or intonation. An important report on America's future actions in Iraq had just been released. The ABC believes it was fair to ask if the Australian Government might wish to wait until the major partner in the coalition gave a considered response before Australia, too, gave its response.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 127

Topic: 7.00 News 3 December 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

On the ABC’s 7pm News of 3 December 2006, it was stated about the ill-health of Fidel Castro that this was “renewing fears he may never return to power.”  Why not “renewing hopes.”  Who exactly is fearful of his demise?  The ABC and its left-wing journalists?  Who wrote that script?

Answer: 

In the story about the health of Fidel Castro and his absence from a rally in Havana attended by thousands of people, the reporter referred to “many Cubans fearing he won’t be back”. The reference was appropriate in the context of the entire TV News report, because it referred to the people attending the rally in support of Castro who were shown throughout the story and who were fearful that Fidel Castro would not return to the Presidency.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 128

Topic: AM - 3 January 2007
Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to a report by Rafael Epstein on AM of 3 January 2007 (transcript attached). He states that a few years after celebrations marking the conclusion of WWII, President Roosevelt agreed to a loan to Britain. But he died in April 1945. This is not the first time factual and historical accuracy has been found wanting in Mr Epstein’s reports. Who checked his script and how was this glaring error missed?

Answer: 

This error escaped the notice of the AM program producers on the day. It has been brought to the attention of both Mr Epstein and the AM program.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 129

Topic: 7.00pm TV News 4 December 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

On the Sydney 7pm TV News of 4 December 2006 both Jim Middleton and Craig McMurtrie referred to the new ALP leadership as the “dream team” without any qualification such as so-called. Why are they adopting partisan language like this?

Answer: 

The expression was used in the newsreader introduction to Jim Middleton's story as follows - "It's Kevin Rudd and Julia Gillard - Labor's new dream team was elected by a ten vote margin by the 88 members of caucus this morning."

The qualifier in the sentence is that it is clearly "Labor's" new dream team. 

Later in his voiceover Craig McMurtrie said: "Rivals only three years ago when Labor dumped Simon Crean now they're the new dream team, offering what they describe as a new style of leadership."

The term “dream team” has been used in reference to new leadership combinations on both sides of politics going back more than a decade. The ABC does not accept it is partisan language.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 130

Topic: Lateline 6 December 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

I enclose a transcript of a Lateline report by Tom Iggulden of 6 December 2006 in which he refers to murders in Iraq as “executions”. Why is he breaching the style guide?  This has been raised before. What steps have been taken to alert reporters and producers to this issue?

Answer: 

As the ABC has explained previously, the Style Guide provides staff with guidelines about language and usage. All News staff are aware of the Style Guide and are reminded of the importance of maintaining standards. However, given the enormous amount of material the ABC puts to air across all platforms, across Australia, every day, occasional lapses will occur. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 131

Topic: PM 30 November 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why was a speech by Kim Beazley altered to “patch up” a mistake he made?  I refer to a report on PM of 30 November 30 or 1 December 2006 where he called the ACTU the ACT. Ministers even referred to this gaffe in Parliament. But you air-brushed his gaffe. Why?

Answer: 

The change was made because it was clear Mr Beazley was referring to the ACTU.

The ABC notes that on 17 November 2006, PM ran a package detailing a series of errors made by Mr Beazley. The transcript follows. 

PM - Beazley makes gaffe in condolence speech 

[This is the print version of story http://www.abc.net.au/pm/content/2006/s1791509.htm] 

PM - Friday, 17 November , 2006  18:22:00

Reporter: Lynn Bell

MARK COLVIN: The Opposition leader Kim Beazley, has made an embarrassing mistake while attempting to offer his condolences to the entertainer, Rove McManus.

A funeral was held in Sydney today for Belinda Emmett, the actress wife of the comedian.

But when Mr Beazley spoke to the media, his condolences were not for Rove McManus, but Karl Rove, the American political strategist known as "Bush's brain".

Labor's Health spokeswoman Julia Gillard, says Mr Beazley has apologised and that should be the end of the matter.

But this latest gaffe follows a number of errors that Mr Beazley has made this year. Lynn Bell reports.

LYNN BELL: Kim Beazley was in Sydney this morning to address the New South Wales Branch of the Australian Workers' Union.

But before heading into the meeting, Mr Beazley stopped to speak to the media about today's funeral for the actress Belinda Emmett.

Kim Beazley offered his condolences to her husband Rove McManus, but he uttered the wrong name.

KIM BEAZLEY: Today our thoughts and the thoughts of many, many Australians will be with Karl Rove as he goes through the very sad process of burying his beloved wife, and I just want him to know that my thoughts and the thoughts of my colleagues are very much with him today.

LYNN BELL: At the time, Mr Beazley didn't realise his error and his office later issued a statement saying that Mr Beazley had misspoken, and of course, he had meant to say Rove McManus. 

One Labor frontbencher told the ABC Kim Beazley's office was in crisis mode as it worked out a response to the comment.

But in Melbourne this afternoon, Labor's Health spokeswoman Julia Gillard, refused to make it an issue.

JULIA GILLARD: Mr Beazley misspoke this morning accidentally. He's apologised for it, and I think that should be the end of the matter. 

LYNN BELL: Asked whether she thought the comment would make Kim Beazley appear foolish in the eyes of the public she said she believed people would be understanding.

JULIA GILLARD: Look, I think everybody's aware that it's easy to make an accidental slip. There wouldn't be an Australian who hasn't made the occasional error, so I think people will well and truly understand that.

LYNN BELL: Labor's spokesman for Public Accountability, Kelvin Thomson, has also dismissed the error.

KELVIN THOMSON: Oh, I think that people have slips of the tongue from time to time. That happens frequently. I hear them regularly in the Parliament and in other places in public life.

LYNN BELL: This latest slip might have been overlooked, but it follows a number of errors that Kim Beazley has made this year.

In August, Mr Beazley was asked about comments made by the then outgoing Reserve Bank Governor Ian Macfarlane, but he confused him with the Industry Minister, who is also called, Ian Macfarlane.

And in April, during a radio interview, Mr Beazley had trouble remembering the names of Labor's five South Australian senators.

He started by naming Penny Wong.

KIM BEAZLEY: You've got Anne Hurley, she's joined us, effectively in the Senate. So I mean, we've got an extremely good... they're our frontbenchers.

REPORTER: Who are your other senators?

KIM BEAZLEY: They're our frontbenchers from the Senate. Now, let me focus on them.

REPORTER: Yeah, but who are your other senators?

KIM BEAZLEY: Because they're the...

REPORTER: I know Annette. It's Annette Hurley...

KIM BEAZLEY: ... Linda Kirk, yeah, you go through the others. You've got Dana Wortley... I mean, we have got a very good Senate team here.

REPORTER: Well, that's four. How many have you got?

KIM BEAZLEY: Five.

REPORTER: Okay. And who's the fifth one?

KIM BEAZLEY: (Laughs) You've got me there. I've forgotten her name. But she is ... they're a very good team of senators.

LYNN BELL: And in another radio interview, Mr Beazley appeared confused about the name of the Australian model, Michelle Leslie, who was convicted of drug use in Bali.

REPORTER: What are your thoughts on what's happened to Michelle Leslie?

KIM BEAZLEY: Oh well, I'm glad she's... well, Michelle Lee, I think, is it?

REPORTER: Michelle Leslie.

KIM BEAZLEY: Leslie.

REPORTER: She's the girl that was in the news a moment ago.

KIM BEAZLEY: Oh right. Erm, I wasn't listening, sorry.

LYNN BELL: Labor's Julia Gillard was asked if Kim Beazley's health was an issue, and she said she's confident that the Labor leader is well. 

JULIA GILLARD: Mr Beazley appears in good health, he certainly says he's in good health and he keeps up a work pace which would, I think, hurt many other people. 

He certainly works hard, he's campaigning hard. This was an accidental slip for which he's apologised.

MARK COLVIN: Labor's health spokeswoman Julia Gillard, ending Lynn Bell's report.

© 2007 Australian Broadcasting Corporation
Copyright information: http://abc.net.au/common/copyrigh.htm
Privacy information: http://abc.net.au/privacy.htm
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 132

Topic: News Online 29 November 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to a story from News Online of 29 November 2006 (enclosed) in which you state that a theory that the earth is a single, functioning organism is now widely accepted. It is also widely refuted as complete nonsense. Please provide evidence to support your claim and any refuting evidence.

Answer: 

The story in question was filed by the Reuters news agency. It is difficult to prove or disprove just how widely accepted the theory is in scientific circles. However, the ABC agrees that given the wide spectrum of views on Gaia theory, or Earth system science, the sentence was not appropriate and has been deleted from the website transcript. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 133

Topic: The World Today 12 December 2006

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to The World Today of 12 December 2006 where your reporter Emily Bourke states that the Mayan people are from South America. They are of course from Central America. Similarly with a reference to Nicaragua being in South America from John Stewart on Lateline of 7 November 2006. Who checked these scripts?  Why were they missed?

Answer: 

The errors are regretted. Such errors occasionally slip through in the production process as people are working to deadlines and under pressure.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 134

Topic: Factual Errors

Senator Fierravanti-Wells asked:

I enclose a large number of transcripts of glaring errors from other programmes and seek an explanation as to how such mistakes can occur, given earlier reassurances about your checking procedures. It seems that those procedures are not working very well. In order these are: 

· referring to Donald Rumsfeld as Secretary of State instead of Defence; 

· referring to Fiji as a Pacific Island when it is a chain; 

· transcribing Bob Sercombe as Circum, former England cricketer Robin Smith as a fast bowler when he was a batsman; 

· calling Noel Crichton-Brown some strange names; 

· stating that Macquarie Island is 15,000 km south of Tasmania; 

· some strange spellings of John Agius and Eric Rozendaal; 

· referring to Stephen Conroy as a minister; 

· three different spellings of the Japanese jockey who won the Melbourne Cup; 

· calling your reporter Kathy Bowlen Kim Beazley; 

· calling free trade tree trade; 

· calling a bulwark a bellwort; referring to three strikes in basketball instead of baseball; 

· calling Qassam or Kassam rockets Kasan; 

· referring to the axis of evil as the access of evil; 

· a strange juxtaposition of one story on another on The 7.30 Report; 

· referring to the female Israeli foreign minister as a man; 

· saying government electorate offices would receive an extra staff member when all MPs and Senators will; 

· a picture of former host Linda Mottram on the AM website of January 2007

Answer: 

· referring to Donald Rumsfeld as Secretary of State instead of Defence; 

http://www.abc.net.au/am/content/2006/s1810298.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· referring to Fiji as a Pacific Island when it is a chain; 

http://www.abc.net.au/lateline/business/items/200612/s1804047.htm - Fiji is a chain of islands and the reference should have been clearer.

· transcribing Bob Sercombe as Circum, former England cricketer Robin Smith as a fast bowler when he was a batsman; 

http://www.abc.net.au/pm/content/2006/s1802454.htm - http://www.abc.net.au/worldtoday/stories/s707970.htm - These were transcription errors. The matter has been rectified.

http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2006/s1802143.htm - 

Robin Smith was a batsman. The journalist should have said “he was an exceptional player of fast bowling”. 
· calling Noel Crichton-Brown some strange names; 

http://www.abc.net.au/stateline/wa/content/2006/s1793216.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· stating that Macquarie Island is 15,000 km south of Tasmania; 

http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2006/s1795711.htm - This was a slip of the tongue on the part of the journalist, who actually said that Macquarie Island was 

“15, 000km south-east of Tasmania”, when he should have said that it was 1500km south-east of Tasmania.

· some strange spellings of John Agius and Eric Rozendaal; 

http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1796168.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1773704.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· referring to Stephen Conroy as a minister; 

http://www.abc.net.au/am/content/2006/s1782683.htm - Senator Conroy was correctly referred to throughout the story. The error in the headline has been amended.

· three different spellings of the Japanese jockey who won the Melbourne Cup;

The correct spelling is Yasunari Iwata. This was a transcription error. The matter has been rectified.

· calling your reporter Kathy Bowlen Kim Beazley; 

http://www.abc.net.au/stateline/vic/content/2006/s1785838.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· calling free trade tree trade; 

http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1787652.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· calling a bulwark a bellwort; referring to three strikes in basketball instead of baseball; 

http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1787643.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1785157.htm - The statement about the three strikes was made by US Senator Ted Kennedy, not by the ABC journalist.

· calling Qassam or Kassam rockets Kasan; - 

http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1785161.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· referring to the axis of evil as the access of evil; 
 http://www.abc.net.au/lateline/content/2006/s1785186.htm - This was a transcription error. The matter has been rectified.

· a strange juxtaposition of one story on another on The 7.30 Report; 

http://www.abc.net.au/7.30/content/2007/s1827412.htm - This was an error on the part of the transcription service used by the ABC and appeared on the website only. The matter has now been rectified.

· referring to the female Israeli foreign minister as a man - the reference was not provided.

· saying government electorate offices would receive an extra staff member when all MPs and Senators will; 

http://www.abc.net.au/am/content/2007/s1825946.htm - This matter has already been dealt with in correspondence with the Senator. The error was acknowledged and the transcript amended.

· a picture of former host Linda Mottram on the AM website of January 2007 

http://www.abc.net.au/am/content/2007/s1823165.htm - This matter has been rectified.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 135

Topic: Advertisements

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did you advertise two positions (enclosed) and state that they are available in “Sydney or Melbourne, NSW Australia.”  Is Melbourne in NSW?  How did this happen and what steps will you take with the agency?

Answer: 

There was only one position but its location was either in Sydney or Melbourne depending on the successful applicant's preference. Due to limitations in the Internet based software of the advertising agency, CareerOne, only one state could be selected from a drop down menu to appear in the online advertisement.  

No, Melbourne is in Victoria. 

The ABC has advised CareerOne of the anomaly with their system.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 136

Topic: Ian Henschke Report

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did your very senior reporter Ian Henschke, who has covered the David Hicks case extensively, not know that Terry Hicks had never said his son was innocent (enclosed)?

Answer: 

On a number of occasions Terry Hicks has stated that he does not believe his son is guilty:

On an SBS Dateline August 2003 report by Mark Davis after Mr Hicks had done a world lobbying tour:

Mark Davis: Terry Hicks was once prepared to believe that his son may have committed an offence, but not any more, not after an astonishing journey.

TERRY HICKS: I have a different outlook now that I don't believe David is guilty of what they're saying.

http://www.sbs.com.au/dateline/index.php3?archive=1&artmon=8&arty=2003
The World Today 6 November 2002:

TERRY HICKS:.......I don't think he's done anything to warrant being there.

http://www.abc.net.au/worldtoday/stories/s720073.htm 

The World Today 29 July 2003:

TERRY HICKS:.......after the last three weeks I don't believe he is guilty of anything.

http://www.abc.net.au/am/content/2003/s912215.htm 

The World Today 15 April 2004:

TERRY HICKS: Look, that has been my concern right through. I believe David is going to be made a scapegoat, you know, by the Americans, for the rest of the world - http://www.abc.net.au/worldtoday/content/2004/s1087930.htm 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 137

Topic: AM Story

Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did reporter Jasmine Kostas, whom I am assuming may be a cadet or trainee, recycle a very old story about visa rackets on AM? (enclosed)

Answer: 

The story enclosed by the Senator (AM 10-11-2006 “International students turning to sex work to pay fees”) is not about visa rackets. It is about students working in the sex industry to pay university fees. 
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 138

Topic: Blogs on Victorian Election Website

Senator Fierravanti-Wells asked:

Who decided which ‘blogs’ would appear on the Victorian election website?  I am concerned that all of them were either from the ALP or Democrats, or left-wingers.

Answer: 

The decision to provide a blog-roll on the Victorian election web-site was taken by site producers in the ABC's online newsroom. Such blog-rolls are traditionally provided as part of the ABC's own "Poll Vault" blog. The blog-roll is compiled progressively as producers find blogs which are either devoted entirely to the relevant state election, or have a high level of content dealing with the election. There was no attempt to skew the Victorian election blog to one side of politics and the ABC would be happy to include a broader range of blogs should they be available during future election campaigns. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 139

Topic: Breaches of Style Guide

Senator Fierravanti-Wells asked:

I enclose two more examples of breaches of your new style guide in respect of the advice against referring to ‘more than’ a certain number of protestors. Why have you let this style guideline lapse?
Answer: 

The style guideline has not lapsed. 

The two examples enclosed by the Senator attribute the crowd size figures to organisers in one example, and organisers and police in the other example, which is in accordance with the Style Guide. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 140

Topic: Employment of Craig Bergman

Senator Fierravanti-Wells asked:

I refer to comments in Crikey from one Craig Bergman, described as an ABC staffer formerly based in Israel. He makes some highly anti-Israeli comments. What is his current role?  What was his role in Israel?  When was he there?  Doesn’t this provide further evidence of ABC staff bias?

Answer: 

Craig Berkman is a camera operator working for the ABC in Brisbane. He was the ABC’s Middle East camera operator based in Jerusalem from December 2004 to April 2006. Mr Berkman has been reminded that he is not authorised to make public comments on behalf of the ABC or make public comment that could be construed as speaking on behalf of the ABC.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 141

Topic: Employment of Mickie de Stoop

Senator Fierravanti-Wells asked:

Please provide details of the arrangements involving the employment of Mickie de Stoop on Illawarra Radio, given her on-going media training business. Is this not against your rules?

Answer: 

Ms de Stoop is an occasional presenter on ABC Radio. The ABC’s Editorial Policies state that: “No-one with regular editorial involvement in ABC News, Current Affairs or information programs may be involved in [media] training” (our emphasis). 

ABC Illawarra employed Mickie de Stoop to present 97.3 ABC Illawarra Mornings from 4 October until 10 November 2006, and for another four days from 27 November to 30 November 2006, due to the absence of the regular presenter. 

Ms de Stoop also presented NSW Statewide Evenings on 8 and 15 June 2006, and Local Radio Overnights on January 23, 24, 25, 30, 31 and 1 February 2006.

The ABC was aware at all relevant times of Ms de Stoop's involvement with a company which provides media training. While presenting programs for ABC Local Radio, Ms de Stoop did not undertake any media training. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 142

Topic: Report by David Hardaker

Senator Fierravanti-Wells asked:

What did David Hardaker mean when he referred to “the hypocrisy inside Israel”, and referred to it as though it were a fact? (Enclosed).

Answer: 

David Hardaker’s question “Has it, in a sense, shone a light on the hypocrisy inside Israel” was in response to the preceding comment by the interviewee: “Here again we hear that someone who was supposedly adhering to higher standards than all of us was really in the back rooms doing the worst.”  

The exchange was in the context of wide public discussion in Israel about several public figures who had failed to meet the standards expected of their office.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2, 1.3





Question: 143

Topic: Midday Report 15 November 2006
Senator Fierravanti-Wells asked:

Why did Deb Rice on Midday Report of 15 November 2006 refer to a mass kidnapping as “audacious” when she surely meant “brazen” or does she think terrorists in Iraq are brave?  As this style has been raised before, please explain what steps have been taken to reinforce it?

Answer: 

This is acceptable language. The Macquarie Dictionary defines audacious as, among other things, “reckless or bold in wrongdoing; impudent and presumptuous”.


- 1 -
- 38 -

