Senate Environment, Communications, Information Technology and the Arts Legislation Committee
ANSWERS TO ESTIMATES QUESTIONS ON NOTICE

Communications, Information Technology and the Arts portfolio

Special Broadcasting Service Corporation

Additional Estimates Hearings 13 and 14 February 2006

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 225

Topic: Documentaries – Cutting Edge
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

While there have been some informative and non-controversial documentaries on the Middle East, especially Iraq, these have been far outnumbered by programs reaching questionable conclusions.

The SBS "Cutting Edge" series had an in depth look at the issue of terrorism over two weeks, with three hour long programs each week. The first three slots - December 6, 7 & 8, 2005 were given to a controversial three part BBC series, "The Power of Nightmares: The Rise of the Politics of Fear".

This series sets out to prove an elaborate conspiracy theory, summed up by the narrator's introduction to the series. The narrator states that today politicians are no longer able to inspire voters with ideologies. 

"But now, they have discovered a new role that restores their power and authority. Instead of delivering dreams, politicians now promise to protect us from nightmares. They say that they will rescue us from dreadful dangers that we cannot see and do not understand. And the greatest danger of all is international terrorism. A powerful and sinister network, with sleeper cells in countries across the world. A threat that needs to be fought by a war on terror. But much of this threat is a fantasy, which has been exaggerated and distorted by politicians. It's a dark illusion that has spread unquestioned through governments around the world, the security services, and the international media.

"This is a series of films about how and why that fantasy was created, and who it benefits. At the heart of the story are two groups: the American neo-conservatives, and the radical Islamists.  Together, they created today's nightmare vision of a secret, organised evil that threatens the world. A fantasy that politicians then found restored their power and authority in a disillusioned age. And those with the darkest fears became the most powerful."


The series outlines what it considers to be the parallel histories of radical Islamism and neo-conservatism. It states that the neo-cons found their inspiration in the philosophy of Leo Strauss, who it says argued that rather than individual freedoms, society needed a shared moral framework. To achieve this, society needed a powerful and inspiring myth, such as the USA having "a unique destiny to battle the forces of evil throughout the world". 

Such a myth need not be true. The series alleges that, to achieve this, the neo-cons went to great lengths to paint the Soviet Union as an evil empire that was bent on taking over the world.
The series further argues that this was completely untrue, and that once the Soviet Union had collapsed, the neo-cons eventually replaced it with the terrorists. The narrator states: "But with the attacks that were about to hit America [on September 11], the neo-conservatives would at last find the evil enemy that they had been searching for ever since the collapse of the Soviet Union. And in their reaction to the attacks, the neo-conservatives would transform the failing Islamist movement into what would appear to be the grand revolutionary force that Zawahiri had always dreamed of. But much of it would exist only in people's imaginations. It would be the next phantom enemy."
The series goes so far as to allege that 
"bin Laden had no formal organization until America invented one for him" 

and even that, "There is also no evidence that bin Laden used the term 'al-Qaeda' to refer to the name of a group until after September the 11th, when he realised that this was the term the Americans had given it." 

Given that he formed al-Qaeda in 1988, this is highly unlikely.
As proof that al-Qaeda, as we know it, does not exist, the documentary cites the lack of success in capturing al-Qaeda members in Tora Bora at the end of the war in Afghanistan. The narrator baldly states, "The terrible truth was that there was nothing there because al-Qaeda as an organization did not exist." 

In fact, thousands of al-Qaeda fighters escaped Tora Bora, largely because the local Afghan fighters the US was using to capture them were largely unconcerned about whether they caught them, and in some cases had been paid off to ensure they didn't.
The series concludes that this "fantasy" of an organised terrorist network is able to continue to exist because it serves the purposes of so many - the politicians, the media, terrorism experts, the Islamists themselves and, of course, the neo-cons. The only fantasy I see in all this is the one propagated by the makers of this series.
The second part of the series, which was screened the following week, was another three part BBC series called "The New al-Qaeda". It outlined, in a factual and one would have thought non-controversial manner, how al-Qaeda has been reforming itself since the Taliban lost power in Afghanistan. 

Strangely, George Negus, who introduced the programmes, described both series as being "highly controversial."

A. Does SBS consider these two documentaries to have provided “balance”?

B. Does SBS consider both of these documentaries to be “controversial”?

C. Does SBS consider "The Power of Nightmares: The Rise of the Politics of Fear" to have been accurate?  If not, which assertions would you identify as being inaccurate?

D. Does SBS consider “The Power of Nightmares: the Rise of the Politics of Fear” to have been an appropriate documentary to air?

Answer: 

The question is based on the contention that The Power of Nightmares “sets out to prove an elaborate conspiracy theory, summed up by the narrator’s introduction to the series.”

The question then sets out what purports to be a verbatim transcript of the introduction. However it is not. It leaves out the following. Referring to the American neo-conservatives and the radical Islamists, the narrator said: “Both were idealists who were born out of the failure of the liberal dream to build a better world and both had a very similar explanation for what caused that failure. The two groups have changed the world but not in the way that either intended.” 

SBS does not necessarily agree with the way the Senator has presented issues that are raised in the documentary; however it is not practical for SBS to address all these matters. SBS’s response should not be taken as endorsing the statements made by the Senator in the preamble to his question. 

A.
Both documentary series present a range of views on the issues explored, and
approach their subject matter from different perspectives.

The broadcast of both documentary programs over a two week period ensured that SBS’s audiences were provided with a wide range of perspectives on the issues covered. The introduction of both series by George Negus provided context and invited audiences to compare the two accounts presented and reach their own conclusions.

SBS believes that the broadcast of both series was consistent with its commitment under SBS’s Codes of Practice to provide balance over time.

B.
By the nature of their content, and the degree to which the issues are being presented
from different perspectives, both series are inherently controversial.

C.
Allegations that there has been a breach of SBS’s Codes of Practice are normally
determined by SBS’s Audience Affairs Manager. This has not been assessed as SBS has received no complaints in relation to these documentaries. However, SBS Management is confident that no such breach has occurred in relation to these documentaries. 

D.
Yes. In 2005, The Power of Nightmares won a BAFTA TV Award for Best Factual
Series, a Directors Guild of Great Britain Award for Outstanding Directorial Achievement in Television Documentary, and a Royal Television Society (UK) Award for Best Documentary Series. It was also selected for and screened at Cannes.
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 226

Topic: Documentary – “Truth, Lies and Intelligence”
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

Carmel Travers wrote, directed and narrated "Truth, Lies and Intelligence" an advocacy documentary attacking the decision to go to war in Iraq, which SBS showed in the "Storyline Australia" slot on June 23. 

In Travers’ introduction, she said, "The Americans claimed victory in Iraq in 21 days, yet two years later the invasion, conquest and occupation of Iraq is shaping up as the greatest foreign policy blunder since Vietnam. And like Vietnam is based on a litany of lies." 

She continued, "The war on Iraq was a product of the White House and its elite corps of Presidential advisers, the hawkish neo-cons, determined to shape a post 9/11 world in their image." 

There was no mention anywhere that in the lead up to the war, everyone thought Iraq had WMD. 

Greg Thielman, a former head of intelligence at the US State Department, complained about the Bush administration "describing Iraq as an ally of al-Qaeda, which is simply not true". 

In fact, post war enquiries both in the US and UK have found there were links between Saddam Hussein's regime and al-Qaeda. 

Travers then added, "But truth is not what it was about. The Bush administration was prepared to go to any lengths to build a case for war, including going to Niger in West Africa". 

She then cited the infamous forged documents and Joe Wilson, who investigated the issue for the US but has since been discredited, cited three reports "denying Iraq was importing uranium". 

Travers then said that in his State of the Union address, "President Bush lied to the American people when he uttered these words". 

President Bush was then shown saying, "The British government has learned that Saddam Hussein recently sought significant quantities of uranium from Africa". 

The Butler enquiry into the suicide of Dr David Kelly established that Iraq had, in fact sought uranium from Niger, albeit unsuccessfully. The reports cited by Wilson only show that Saddam never succeeded, which Bush never claimed. Travers also interviewed asylum seeker expert Andrew Wilkie (whose apocalyptic predictions of mass starvation and refugee problems seem not to have discredited him in the eyes of the left). 

Wilkie described Colin Powell's speech to the UN as "jaw-dropping" and "complete nonsense". Travers also referred to the "so-called democratisation of Iraq" and interviewed a few people in the streets of Amman to prove that the war in Iraq was driving the whole Muslim world to hate the West. She also touched on Abu Ghraib and claimed that there has been a massive curtailment of our civil liberties. 

Somehow Travers never managed to mention the 17 UN Security Council resolutions Saddam had ignored. She concluded by referring to "this illegal war based not on the truth, not on intelligence, but on a web of lies."

A. Does SBS consider “Truth, Lies and Intelligence" to have been accurate?  If not, which assertions would you identify as being inaccurate?

B. Does SBS consider “Truth, Lies and Intelligence" to have been an appropriate documentary to air?

Answer: 

The preamble to the Senator’s questions includes a number of assertions. Time does not permit SBS to comment on, or respond to, each of these assertions. SBS’s response to the question should not be taken as an endorsement of the accuracy or validity of the statements in the preamble.

A.
Allegations that there has been a breach of SBS’s Codes of Practice are normally
determined by SBS’s Audience Affairs Manager. This has not been assessed as SBS has received no complaints in relation to this documentary. However, SBS Management is confident that no such breach has occurred in relation to these documentaries. 

B. 
Yes

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 227

Topic: Dateline - November
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

All six reports or interviews in Dateline’s two November programs critical of the USA or the war on terror. 

In the November 2 episode, Thom Cookes reported on the indictment of Lewis Libby and used the opportunity to rehash false claims that the US assertion that Iraq was seeking uranium from Niger was based on forgeries. 

Cookes stated, "It has since been revealed that the claim was based on documents that were crude forgeries. But the way these documents were used to construct a case for war was the start of a murky campaign to deceive the public and discredit anyone who stood in the way."

 Joe Wilson, whose wife's CIA status was allegedly leaked by Libby in response to Wilson's anti-war claims, stated, "When it became apparent that that assertion was substantiated only by these purported documents, which later turned out to be determined by the International Atomic Energy Agency to have been forgeries, it became apparent that the US Government had misled the American people and the Congress of the US and indeed the world." 

In fact, the Butler report in the UK, set up to investigate the suicide of David Kelley, found that Saddam's regime had in fact attempted to obtain uranium from Niger.

Host George Negus then interviewed Washington journalist Martin Walker, who has been writing about the forged documents for two years. Negus asked, "What does it say about the Bush Administration's case for the war in Iraq?" 

Walker replied, "Well, it undermines it, I think, even more thoroughly than the absence of finding any weapons of mass destruction inside Iraq and now it appears that part of what they were trying also to do was to knock down dissident voices and to discredit this claim by former ambassador Joseph Wilson that there was nothing ever in this claim that Bush made in the State of the Union address that Iraq was trying to get uranium from the African state of Niger," 

Walker continues, "The main reason it was done was that they were claiming, and Bush said this in the State of the Union address, that they were following on from a report by British intelligence. Now, this is what really links together, I think, the real flaw in the case for war because Blair himself in Britain has gone through a very, very tough political bruising over the claim by the BBC that he quote "sexed up" the case for war. Now it appears that that same sexing up case is creeping over the Atlantic and is also damaging the Bush Administration's case for war.
The following story on the same show was by Bronwyn Adcock was about an Al Jazeera journalist who was arrested for assisting and being a member of al-Qaeda. There is a lengthy interview with the journalist's lawyer who insists he is innocent. This story was linked in Negus' introduction to Australia's proposed anti-terror laws.
The next story was an interview with barrister Geoffrey Robertson Q.C. in which Negus questioned him about his concerns about the loss of human rights "in the name of fighting terror". 

Robertson claimed, "It's a terrible error for America to make and for the Bush Administration to make in downgrading the Geneva Conventions and refusing to follow them at Guantanamo Bay because it is Americans in the past and in the future, American military, who've benefited from the Geneva Conventions and from the universal force that they should have as international law." 
Of course the US is receiving no benefit from the Geneva Conventions in this conflict because the terrorists ignore them, and are therefore not entitled to benefit from them, a point Robertson himself ignores.
The following week, Olivia Rousset reported on further allegations of US atrocities at Abu Ghraib. She claims, "It has been widely reported that in August, 2003 Secretary of Defense Donald Rumsfeld encouraged the physical coercion and sexual humiliation of Iraqi prisoners to try to get information on the growing insurgency." 

Rousset also states, "[Former Abu Ghraib prisoner] Haj Ali believes his first interrogator was Israeli" and "Ali says he heard women being raped every night". 

There were in fact no female prisoners at Abu Ghraib, a fact Rousset neglected to mention. Instead, she continued, "Little is known about these women they don't appear in any of the photos, and it is near impossible to find women willing to tell their stories." 

Ali claimed that, since the scandal, "Only one thing has changed in Abu Ghraib. The cameras they used to take photos have now disappeared. Abuse now is more than before. Humiliation is more. The number of jails has risen drastically". 

Rousset did not speak to anyone from the US forces about the allegations in her story. 

The other story that night was a report from Bronwyn Adcock about the alleged CIA abduction from Italy of a terror suspect.

A. Does SBS consider each of the stories in Dateline’s two November programs to have been accurate?  If not, which assertions would you identify as being inaccurate?

B. Do any of the assertions in Dateline’s two November programs breach SBS’ editorial guidelines?

C. Does SBS consider, individually or in totality, the stories on Dateline’s two November programs to have been balanced?

D. Does SBS consider Dateline’s two November programs to have been appropriate to air?

Answer: 

The Senator’s question includes a number of assertions, particularly in the preamble to the actual questions asked. SBS does not intend to comment on, or respond to, all of these assertions. SBS’s response to the question should not be taken as endorsing the assumptions held by the Senator.

Nonetheless, SBS wishes to correct a number of inaccuracies in the Senator’s question.

1. That the US assertion that Iraq was trying to buy uranium from Niger was revealed to be based on documents that were forgeries is not a “false claim.” The status of the documents as forgeries has been established.

The British report the Senator refers to was based on the same discredited source as that on which the US based their claims, and on which then US Deputy National Security Adviser Steve Hadley apologised for relying. As set out in a US State Department press release, dated 23 July 2003:
"Deputy National Security Adviser Steve Hadley accepted blame for allowing questionable intelligence concerning Iraqi attempts to procure uranium to appear in President Bush's January 2003 State of the Union address, despite memoranda he received from the Central Intelligence Agency (CIA) warning against using that intelligence.

Hadley held a July 22 press briefing in Washington with White House Communications Director Dan Bartlett to discuss President Bush's claim that Saddam Hussein's regime made efforts to obtain uranium from Africa.

Hadley told reporters that he had received warnings concerning the credibility of the intelligence before Bush gave a speech on Iraq in Cincinnati, Ohio in October 2002. He said that three months later, at the time of Bush's State of the Union address, he had failed to remember the warnings."

2.
The argument that the US “is receiving no benefit from the Geneva Conventions in
this conflict because the terrorists ignore them” is untenable. Geoffrey Robertson did not suggest that terrorists are “entitled to benefit” from the Geneva Conventions.

It is not reasonable to infer that terrorists’ failure to observe the Geneva Conventions absolves participants in war from observing the Conventions. By definition, terrorists are not going to subscribe to the Geneva Conventions. 

3.
The Senator’s assertion that there were no female prisoners at Abu Ghraib is incorrect.

The Taguba report, a US Army report on alleged abuse of prisoners by members of the 800th Military Police Brigade at the Abu Ghraib Prison in Baghdad, makes specific reference to the abuse of female prisoners by US soldiers.

Prepared by Major General Antonio M. Taguba, Deputy Commanding General Support, Coalition Forces Land Component Command (CFLCC), the report sets out that the intentional abuse of detainees by military police personnel included “Videotaping and photographing naked male and female detainees” and “A male MP guard having sex with a female detainee.”

The Fay/Jones Report, prepared by Lieutenant General Anthony R. Jones and Major General George R. Fay, includes numerous references to female detainees at Abu Ghraib.

A. 
Yes. 

B. 
No.

C.
Allegations that there has been a breach of SBS’s Codes of Practice regarding balance
are normally determined by SBS’s Audience Affairs Manager. This has not been assessed as SBS has received no complaints about balance in relation to these two programs. However, SBS management is confident that no such breach has occurred in relation to these programs. 

SBS notes that, in his preamble to the questions, the Senator quotes selectively from the reports to make it appear that the stories lacked balance. For example, in Bronwyn Adcock’s story on Al Jazeera journalist Taysir Alluni, the Senator refers only to “a lengthy interview with the journalist’s lawyer who insists he is innocent.” In fact, the report also provided detailed coverage of the Prosecution’s case including the allegations against Taysir Alluni, and included excerpts from an interview conducted by SBS with a well-respected Spanish academic who expressed his faith in the Spanish Judicial system and the case, rebutting the allegations made by the Defence lawyer that the trial was "unfair.” SBS also reported that Alluni was found guilty, and covered, in detail, the Judge’s reasoning for the finding against him.
D. 
Yes.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 228

Topic: Dateline May
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On "Dateline" on May 11, Elizabeth Tadic reported on the Gaza settlers. 

In the introduction to the story, George Negus referred to "the settlements that Israel has provocatively established in the Gaza Strip over the last 38 years". 

Tadic asked one settler, "What do you think when you hear from the international community saying that the settlements are illegal under international law? What do you say to that?" 

She stated, "Here in Bethlehem, Israel's security barrier cuts through Palestinian territory to ensure the settlement on the hill, Gush Etzion, remains in Israel and becomes part of Jerusalem. Jerusalem's borders appear to be expanding." 

Tadic also adopted Arab propaganda in stating that religious settlers, who she referred to as Lubavitch Jews, "will not tolerate any detour from the ideal of a greater Israel, which stretches from the Nile River to the Euphrates."

Is it not the case that what is "Palestinian territory" will be decided by negotiations between the parties?
Answer: 

There are a number of terms used to describe areas occupied by Palestinians. “Palestinian territory” is one of these. SBS’s use of the phrase in this context was appropriate.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 229

Topic: Comments Ross Cameron 6 January
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On January 6, Ross Cameron reported Ariel Sharon was "found to be at least indirectly responsible for the massacre of hundreds of Palestinians" in Lebanese refugee camps. 

Is it not the case that Mr Sharon was found to be "indirectly responsible" and that there was no "at least" about it?

Answer: 

SBS agrees that the use of the words “at least” was not appropriate. This has been brought to the attention of the relevant staff.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 230

Topic: Comments Mary Kostakidis 16 December
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On December 16, Mary Kostakidis referred to Marwan Barghouti as "the imprisoned” Marwan Barghouti, while Vesna Nazor called him a "jailed activist.” 

A. Given that Mr Barghouti was jailed for numerous murders after a trial in a civilian court, would it not be appropriate for him to be described as "jailed murderer" or “terrorist”?

Even worse, after Barghouti's victory in Fatah internal elections, Nick Wells reported, on November 28, "Israel accused him of being a leader of the al-Aqsa Martyrs Brigades and sentenced him to five life terms." 

This implies that there was no trial, and that his imprisonment was purely a decision of the Israeli government, acting on an "accusation" of membership of an organisation. In fact, he was convicted in an Israeli civilian court of multiple counts of murder. In relation to Question 5 above, it is notable that the SBS seems to exaggerate the case against Mr Sharon, but downplay the crimes of Barghouti.


A. Do you think that Mr Wells’ description of Barghouti to have been appropriate?

Answer: 

SBS has previously outlined its internal policy on the use of the term “terrorist.”

With regard to the 16 December 2005 World New Australia report, “the imprisoned Marwan Barghouti” and “jailed activist Marwan Barghouti” are factually accurate descriptions. The phrases used in these reports do not mean that other descriptions might not also be appropriate.

SBS has provided coverage of the arrest, trial, and conviction of Mr Barghouti, including coverage of the crimes he was charged with and the reasons for his conviction.

The focus of the 16 December report was on internal Palestinian politics, including a challenge to the Palestinian President Mahmoud Abbas from a new guard, led by Marwan Barghouti from his jail cell in an Israeli prison. Politically active despite being behind bars, Mr Barghouti’s imprisonment was relevant to the story. 

SBS believes that the descriptions of Marwan Barghouti in the context of the report were appropriate.

The question asked in relation to the 28 November 2005 report presents Nick Wells’ comment in isolation and with insufficient regard to the context of the report, which included the following comments by the Israeli Speaker (the only description of Marwan Barghouti provided in the report): “In the eyes of the Israelis, he’s a butcher, he’s a killer, he’s the one who’s responsible for the murder of more than 50 Israelis and we will not accept him as one of the leaders…” The report also included comment from the Israeli Foreign Minister and the Meretz-Yahad Party Leader.

SBS does not accept that the statement quoted by the Senator “implies that there was no trial, and that his imprisonment was purely a decision of the Israeli government.”
Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 231

Topic: Comments Lee Lin Chin 31 August
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On August 31, Lee Lin Chin announced, "Palestinian President Mahmoud Abbas said gaining control of Gaza was just a first step to the establishment of an independent state with its capital in Jerusalem, something Israel has never agreed to." 

A. Is it not the case that Israel agreed to exactly that at Camp David in 2000 and Taba in 2001?

Answer: 

Lee Lin Chin did not present either of the SBS news bulletins on 31 August 2005. The statement the Senator refers to was part of the news bulletin broadcast on 13 August 2005.

While Israel made offers and presented proposals in relation to both a Palestinian state and East Jerusalem as its capital during the peace talks referred to, it is SBS’s understanding that no agreement was reached at either the 2000 Camp David Summit or the 2001 Taba Summit. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 232

Topic: Comments Mary Kostakidis 12 July
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On July 12, Mary Kostakidis announced:

"The exiled head of the Fatah movement says the late Palestinian leader Yasser Arafat was poisoned by Israel. Arafat's health deteriorated suddenly in October last year. He died the following month in a French hospital, but strict privacy laws have ensured that the exact cause of death remains secret. Farouk Kaddoumi, who succeeded Arafat as Fatah leader, told reporters in Tunisia that he could "categorically confirm" that poison was hidden in Arafat's food and medication. But, according to reports, he did not say how he knew that." 

This story implied there may be truth to these claims.

The privacy laws cited mean that only Arafat's family may reveal his cause of death, which they surely would have done if Israel was responsible. At the time Arafat was being treated in the hospital, Palestinian leaders ruled out poisoning as a cause of his illness. 

In addition, Kaddoumi is not "exiled", he is so extreme that he refuses to be part of anything that recognizes the legitimacy of Israel, and that includes the Palestinian Authority. His exile is fully self-imposed.


A. Does SBS consider this story to have been accurate?  If not, which assertions would you identify as being inaccurate?

B. Do any of the assertions in this story breach SBS’ editorial guidelines?

C. Does SBS consider this story to have been balanced?

D. Does SBS consider this story to have been appropriate to air?

Answer: 

SBS does not agree with the Senator’s assertion that the story “implied there may be truth to these claims”, and believes that viewers would not necessarily have drawn the inference the Senator has. The story was a factual and legitimate report of a claim, which SBS reported accurately and fairly.

SBS believes its description of Mr Kaddoumi was appropriate. The term ‘exile’ is commonly used in relation to Mr Kaddoumi, even if the exile is self-imposed.

A.
Yes. 

B.
No. 
C.
Allegations that there has been a breach of SBS’s Codes of Practice regarding balance
are normally determined by SBS’s Audience Affairs Manager. This has not been assessed as SBS has received no complaint about this program. However, SBS management is confident that no such breach has occurred in relation to this report. 

D.
Yes. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 233

Topic: Comments Jane Braslin 25 May
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On May 25, Jane Braslin, reported, "Mr Abbas wants the internationally sponsored Roadmap peace plan back on the agenda. It was derailed when the US and Israel refused to negotiate with his predecessor, the late Yasser Arafat." 

Is it not the case that the roadmap was derailed when the Palestinian Authority refused to do anything to prevent terror attacks, which was, explicitly, the first obligation for either side under the terms of the Roadmap?

Answer: 

SBS considers that the report was accurate, but accepts that it would have been preferable for the report also to have included the reasons given by the US and Israel for refusing to negotiate with Yasser Arafat.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 234

Topic: Comments Mary Kostakidis 25 May
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

On May 25, Mary Kostakidis stated, "The controversial Patriarch of Jerusalem, Irineos I has effectively been sacked. The Patriarch has been accused of selling church property in the Palestinian Old City of Jerusalem to Jewish interests." 

A. On what basis is the term "Palestinian Old City of Jerusalem" used?

B. Does the term "Palestinian Old City of Jerusalem" include the Jewish Quarter and the Western Wall? 

Answer: 

A.
It was used as a shorthand form to refer to those areas of the Old City of Jerusalem
with major populations of Palestinians and was intended to exclude the Jewish Quarter. SBS accepts that the phrase could have been more carefully worded. The Senator’s question has been drawn to the attention of relevant staff. 

B.
No.

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 235

Topic: Documentaries – Balance 
Written Question on Notice 

Senator Ronaldson asked:

The following is a description, taken from the film's website, of a documentary made by a Swedish film maker, and available in English. It has been shown on Swedish Television. 

MY MOTHER WAS MURDERED BY A SUICIDE BOMBER
min mamma mördades av en självmordsbombare
Bernt Hermele, Jacek Machula
Perla Hermele, a 78-year-old Jewish woman from Sweden, was one of 30 people killed in what has become known as the Passover Massacre, a suicide attack at the Israeli beach resort of Netanya in March 2002. Three years later her son, journalist Bernt Hermele, makes a very personal film about what really happened to his mother. Together with codirector Jacek Machula, he traces her last hours and speaks to people directly involved in the attack. After talking with the policeman in charge of the investigation, the fireman first on the scene at the hotel, and the doctor who examined the body after the attack, Hermele travels to Tulkarem in Palestine to meet the father and brother of the suicide bomber. My Mother Was Murdered by a Suicide Bomber tackles subjects like hate, forgiveness and being able to see the pain on the other side. In this manner, the filmmaker honours the memory of his mother.
On October 25, 2005, the "Cutting Edge" series ran the Swedish documentary "Dining with the Devil", a Swedish documentary alleging long standing collaboration between the CIA and Palestinian terrorists. 

“Dining with the Devil” outlines links between the agency and Ali Hassan Salameh, who was blamed for the Munich massacre, alleging a pact that allowed Arafat to address the UN in return for the Palestinians protecting US interests in Lebanon. Israel killed Salameh in 1979. Then, it alleges, the US made Jibril Rajoub its man in the 1990s, and trained his men. 

The narrator claims this was at a time when "Jewish settlers took up arms and attacked Palestinian civilians". It claims that on September 16 2001, Rajoub to up an offer to "become the USA's number one terrorist hunter". The narrator continues, "This was his, and Arafaat's, chance to come in from the cold and win the new president's trust. But Ariel Sharon saw the new cooperation between the US and the Palestinians as a threat. In April 2002, he ordered the Israeli army to strike Rajoub's headquarters in Ramallah, officially because Rajoub was sheltering Islamic terrorists." 


Will SBS consider purchasing and screening this film to, in part, balance the many pro-Palestinian and anti-Israel documentaries it has aired over the years?

Answer: 

SBS rejects the implication of bias in the question.

SBS identified the film referred to by the Senator several months ago as a program that could be considered by SBS, and arrangements are in train to preview it. The program’s suitability for broadcast and appropriateness for the SBS schedule will be considered by SBS Television’s programming area in line with usual program assessment procedures. 

Outcome 1, Output 1.1, 1.2






Question: 236

Topic: DPP
Written Question on Notice 

Senator Ludwig asked:

1.
How many briefs have you forwarded to the DPP for 2001-02, 2002-03, 2003-04, 2004-05?


a. How many briefs were returned without action, and how many were actioned?

2.
For each year, what was the average time (as well as indicating the minimum and maximum time in each case) in which it took the DPP to…


a. Bring charges against the accused party


b. Formally bring the matter to a conclusion through either a verdict of guilty or not guilty, the entrance of a nolle prosequi or dropping the charges


c. Return the brief for no further action

3.
Did the agency forward any formal complaints to the DPP regarding the handling of the brief?


a. If so, give details.

4.
Did the agency forward any informal complaints to the DPP regarding the handling of the brief?


a. If so, give details.

Answer: 

1.
Nil
2.
Not applicable
3.
Not applicable
4.
Not applicable
