
Senate Standing Committee on Environment and Communications 

Answers to Senate Estimates Questions on Notice

Budget Estimates May 2017 

Communications Portfolio

Australian Broadcasting Corporation

1

Question No: 125

Australian Broadcasting Corporation
Hansard Ref: Written, 29/05/2017

Topic: 7.30 Broadcast
Senator Reynolds, Linda asked:
1. On 20 March, the ABC broadcast allegations from a man they presented as a whistle-blower 

speaking in fear of his job. It took a full month for 7.30 to acknowledge the fact that that the 
man had only worked for Aerocare for eight weeks - nine months prior to his interview. Even 
then, 7.30 has refused to concede that it was unreasonable to suggest he was risking his job. 
Do you think 7.30 has demonstrated a commitment to integrity, accuracy and responsibility in 
this matter? 

2. Are you concerned that 7.30 itself has been involved in the falsification and manipulation of 
key aviation safety documents, shown on screen to support an extraordinary and 
unsubstantiated accusation that such documents were “irregularly doctored” by Aerocare? 

3. Why did it take 1 month for 7.30 to broadcast any acknowledgement that it had breached 
ABC editorial standards for accuracy? 

4. Has Aerocare received a response from the ABC concerning the complaints raised in relation 
to 7.30’s second story broadcast on 20 April?

Answer: 
1. 7.30 has broadcast two stories about Aerocare. Aerocare has submitted complaints to the 

ABC about aspects of both of these stories, and these complaints were formally investigated 
by the ABC. These investigations found that two clarifications of fact were required for the 
first story. Neither clarification detracts from the story or the integrity of the reporting.

2. The program has advised that it had multiple sources for the claim that Aerocare workers 
regularly doctored important information. During the course of the story 7.30 presented 
illustrative material to convey this allegation. The program also included Aerocare’s denial 
that official paperwork was altered, and its statement that the company passed 180 audits, 
some of which included site inspections. 

7.30 has advised that it used an original flight file as the base of a graphic illustration to 
accompany the reporter’s narrative about the doctoring of files. The ABC has reviewed this 
material and concluded that it was presented in such a way that it signalled to viewers that 
these documents were mock-ups, and not original source material.

3. These were complex and detailed complaints which involved the company providing 
substantial amounts of documentation in support of their complaints. Due process meant that 
all of this material needed to be carefully reviewed and considered.



Senate Standing Committee on Environment and Communications 

Answers to Senate Estimates Questions on Notice

Budget Estimates May 2017 

Communications Portfolio

Australian Broadcasting Corporation

2

The first Aerocare story aired on 7.30 on 20 March 2017 and the complaint was received on 
27 March. After an initial investigation, an online clarification and editor’s note was 
published on 5 April. The second story aired on 20 April and this included an on air 
clarification in regard to the story broadcast on 20 March.

4. Yes.


