Submission by Friends of the ABC (Vic) Inc.

Terry Laidler

President
GPO Box 4065
Melbourne 3001
(03) 9682 0073

to the

Joint Standing Committee on Foreign Affairs, Defence and
Trade
Human Rights Sub-Committee

INQUIRY INTO HUMAN RIGHTS AND GOOD
GOVERNANCE EDUCATION IN THE ASIA PACIFIC
REGION

6th December 2002

FABC (Vic) Inc. submission to Inquiry into Human Rights and Good Governance Education in the Asia Pacific Region
GS: Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A 6.12.02




The ABC'’s overseas broadcasting arm Radio Australia (RA) fulfils the national public broadcaster's statutory
responsibility to broadcast to countries outside Australia programs of news, current affairs, entertainment and cultural
enrichment that encourage awareness of Australia and an intemational understanding of Australian attitudes on world
affairs. In carrying out its role, Radio Australia provides Australia’s neighbours in the Asia Pacific region with valuable
information and analysis on human rights and good governance.

Radio Australia should be resourced to enable it to play a stronger role and to reach more people in the Asia Pacific
region:
Radio is an effective means of communication. It is an accessible, fast and effective medium for delivering
information, an important educational tool which is presently under-utilised, and can provide interactivity through
talkback.
Information broadcast by radio has the potential to reach large numbers of people. Radio is the primary means
of communication in some parts of the Asia Pacific region. The accessibility of radio to large numbers of people in the
region, particularly through shortwave, is far greater than other mediums.
Radio is cost-effective. Compared with other mediums, such as television, radio is relatively cheap to provide.
RA has the trust and respect of Australia’s neighbours in the Asia Pacific region. As an independent
broadcaster in the Asia Pacific region, Radio Australia is one of the maost significant voices providing insight and
Australian perspectives on a broad range of important matters, including human rights and good governance. It plays
an important role in strengthening Australia’s relationship with neighbours in its region.
Prior to cuts to its programs and transmission capacity in 1996, RA was held in high regard by large and broad
audiences. Further, the broadcaster had a strong following and was highly valued by a generally well-educated
audience, which included leaders and opinion-makers in the region.
RA’s approach is effective. Importantly, RA has the understanding, experience and respect for the interests and
needs of citizens in other countries which result in the broadcaster delivering quality information in a manner which is
not preaching or condescending and does not alienate its audience.

Major and ongoing funding cuts to the ABC's triennial funding since 1996 and the Federal Government's closure and
subsequent sale of the powerful Cox Peninsula transmission system have seriously eroded Radio Australia’s service.
Since 1996 there has been only partial and temporary restoration of funding for RA. The broadcaster has innovated and
achieved much with inadequate funds. However, RA's production capacity and audience reach remain seriously
depleted, and its future levels of activity insecure.

Please refer to the attached Friends of the ABC information paper, Radio Australia — RA’s Role, Standing and Capacity
for further information on Radio Australia’s role, capacity and its standing in the Asia Pacific region.

Friends of the ABC Recommendations to the Inquiry:
1. That the ABC be granted funding and guaranteed access to transmission facilities, including shortwave, to enable
Radio Australia to produce and broadcast at least to RA's extent and reach prior to 1996.

Further, that funding and access to shortwave transmission be granted in a manner that ensures the independence

and integrity of RA, as an arm of the national public broadcaster, is not compromised, and which enables RA to

maintain and build audience trust by providing a reliable, ongoing service. Audience respect and therefore the

impact of RA will be undermined if RA comes to be perceived as a propaganda tool of the Australian government.

2. Thatthe ABC be granted additional funds to:

- produce and broadcast material and programs which provide a broad range of information and opinion so that
RA provides perspectives and information different from and in addition to local radio content;

- enhable RA to assist and work with local community and independent public radio broadcasters in the Asia
Pacific region in the development and broadcast of suitable material; and

- develop and conduct, in consultation with local journalists and editors, training for media managers and workers
in human rights and good governance issues, which in turn will empower them in the messages they deliver to
audiences.

Attachments:
. Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity (Friends of the ABC (Vic) Inc. information paper)
. information sheet on Friends of the ABC

GS:Submissions/Inquiries

FABC (Vic) Inc. submission to inquiry into Human Rights and Good Governance Education in the Asia Pacific Region
GS: Friends of the ABC (Vic) Inc. A0034181A 6.12.02




RADIO AUSTRALIA

RA’s Role, Standing and Capacity
Friends of the ABC (Vic) Inc. Information Paper

CONTENTS

A. FRIENDS OF THE ABC POSITION ON RA
B. RA’s ROLE
C. BRIEF OVERVIEW OF CUTS TO RA SINCE 1996

D. 1997 BUDGET CUTS AND CLOSURE OF COX PENINSULA
RA before 1997
1997 Budget Cuts, Closure of Cox Peninsula and their Impact on RA
Sale of Cox Peninsula
Temporary Extension of Shortwave Transmission
Loss of Satellite Access
ABC Asia-Pacific TV (APTV)
RA’s Present Funding and Service

E. FURTHER INFORMATION 10

Recognition of RA’s importance

RA Audience and Influence - prior to cuts and Cox Closure
RA Audience and Influence Lost

RA’s Relationship with other Services

RA's Independence from Government

Reversal of Decision to Close RA

RA Transmission Facilities

Cox Peninsula

Mansfield Review re RA

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AOD34181A 15.8.02




A. FRIENDS OF THE ABC POSITION ON RA

As an independent and respected broadcaster in the Asia Pacific region, the ABC’s Radio Australia (RA) is
one of the most significant voices for Australia’s interest and for Australia’s relationship with neighbours
in its region. The accessibility of radio to large numbers of people in the Asia Pacific region, particularly
through shortwave, is far greater than other mediums. Compared with other mediums, such as
television, radio is relatively cheap to provide.

On what has occurred to RA, Friends of the ABC says:

- A significant Australian asset was decimated by funding cuts to the ABC which resulted in RA’s
decreased multi-lingual program capacity. It is shortsighted of the Australian Government to under-
utilise, the single most effective diplomatic, trade and cultural bridge between Australia and the
countries of Asia and the Pacific.

- It is irresponsible of the Australian Government to forgo use of the Cox Peninsula transmitter system,
an important means for communicating with countries in our region, and to provide an overseas
broadcaster with the facility to promote foreign interests to the detriment of Australia.

- It is contrary to the national interest for Australia to choose to give up the advantage of a 50-year
reputation for reliability and honesty in a highly competitive international broadcasting field. RA will not
be effective if it is simply called back into operation to broadcast in targeted areas in times of crisis or
unrest.

FABC wants: funding and guaranteed access to transmission facilities, including shortwave, to enable RA
to produce and broadcast at least to RA’s extent and reach prior to 1996. RA must be funded and
guaranteed access to shortwave transmission in a8 manner that ensures the independence and integrity
of RA, as an arm of the national public broadcaster, is not compromised, and which enables RA to
maintain and build audience trust by providing a reliable, ongoing service.

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. A0034181A 15.8.02



B. RA’s ROLE

ABC Act 1983 specifies one function of the ABC as being:
6.(1)(b) to transmit to countries outside Australia broadcasting programs and television programs of
news. current affairs, entertainment and cultural enrichment that will:
(i) encourage awareness of Australia and an international understanding of Australian attitudes on
world affairs; and
(ii) enable Australian citizens living or traveling outside Australia to obtain information about Australian
affairs and Australian attitudes on world affairs.

ABC Role and Importance
Varicus government bodies, including the ABC, were responsible for the ABC at different times in its
early years. In 1950 it was transferred back to the ABC by administrative decision. It appears the
Menzies Government believed the credibility of RA would be enhanced if it was part of the
independent national broadcaster, rather than the United States model, with the Voice of America
being an arm of government.

Prior to funding cuts and the closure of Cox Peninsula, RA provided a long established and respected
voice into Asia and the Pacific in English and other languages of the region. Through shortwave,
satellite and internet, RA reached our populated neighbours - many millions of people in Asia and the
Pacific, and beyond.

Broadcasting in Asia Pacific region languages, RA is an invaluable strategic asset and is critical to
perceptions of Australia in the region. It is an important contribution to foreign policy, trade interests,
and positive relations with peoples in the region.

- RA brings information and understanding of Australia, its people and culture to our neighbours.

- RA is a way of assisting and engaging with individuals as well as governments. People in other
countries depend on RA for reliable, unbiased news and information, untainted by the control of

government or private interests.
‘The service tried to present a comprehensive and accurate picture of issues and events in the

world and the region, providing a valuable service the listeners don't always get from sources in
their own countries, and helping them to a more accurate and balanced view. In this way it helped
build a sounder basis for the relationship between Australia and its neighbours.’

(Dr Errol Hodge)

Radio Australia has lost its pre-eminent position as a broadcaster to Indonesia, to the BBC, Voice of
America and Voice of Malaysia. At this time other countries are increasing their radio networks into
Asia. Events in recent years in Asia and the Pacific have demonstrated the clear need for an ongoing
Australian perspective in our region.

Many Australians who have lived or worked overseas, and in particular those who have depended on
RA for information during times of difficulty or uncertainty, express the view that RA provides a vital,
and sometimes the only, link with home.

Shortwave Transmission/Cox Peninsula
Cox Peninsula, near Darwin, broadcast RA’s main signal into Asia.

Cox Peninsula is Australia’s most powerful shortwave transmitter system (300 kilowatt, six
transmitters). Cox’s powerful transmitters cover Indonesia, India, China, Malaysia, Thailand, The
Philippines and Vietnam. The weaker and aging Shepparton and Brandon shortwave transmission
facilities provide good coverage in the Pacific region and reach eastern Indonesia and only small parts
of China. The ABC had tried bending the signals from the Pacific-oriented Shepparton transmitter
westward, but to little effect.

Without Cox, Australia’s shortwave reception in most parts of Asia is poor. In the populated centres of
South-East Asia and in the Mekong countries, the signal is too weak to secure listenership - Australia
has virtually no shortwave coverage in China, the western two-thirds of Indonesia (being the most
populated areas), other countries in Asia, the Indian sub-continent and the Middle East.

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AD034181A 15.8.02




Shortwave is an important medium. Its reach extends to rural areas. Whereas local relays tend to
reach only the urban, educated populations, and only two dozen of these radio stations rebroadcast
ABC news and current affairs, due to the controlled political environment in which many local stations
operate. Internet access is highly successful, but limited to a tiny proportion of RA’s audience. (A
significant amount of internet access to RA is from North America and within Australia.)

An important advantage of shortwave broadcasting is that no one in the receiving countries can
control the content of the program, nor without great difficulty, the listening habits of citizens.
Shortwave receivers are inexpensive.

The excuse presented by the Australian Government - that shortwave broadcasting is past technology
- is not shared by the giants of international broadcasting. The BBC, Voice of America and radio
France Internationale are spending millions on new shortwave transmitters. The United States has
launched a new shortwave service called Radio Free Asia with a budget of $30 million to broadcast in
Mandarin, Tibetan, Burmese, Korean, Vietnamese, Lao and Khmer. Radio China International has
imported 10 new shortwave transmitters of 500 kilowatts to strengthen its output in 43 languages.
Religious radio has joined the rush to globalisation. In 1996 Adventist World Radio announced the
opening of 14 new language services - eight of them Asian. (Errol Hodge article Age 9.6.00 and info

for FABC 28.7.02 )

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A 15.8.02




C. BRIEF OVERVIEW OF CUTS TO RA SINCE 1966

Prior to 1996, through shortwave, satellite and internet, RA reached many millions of people in Asia and
the Pacific - and beyond. These are our populated neighbours.

In July '96, shortly after its election, the Howard Coalition Government announced cuts to the ABC's
triennial funding of 12% ($66m). After announcing funds would be cut, the Minister for Communications,
Senator Alston, announced a Review of the future role and functions of the ABC, to be headed by Bob
Mansfield. The Mansfield Report (December 1996; released February 1997) recommended the closure of
RA. In the 1997/98 Budget the Government also announced the Cox Peninsula transmitter site would be
closed on 30 June 97.

Opposition to plans to close RA was broad and strong. The Government proceeded with its budget cuts to
the ABC and the closure of Cox, but by April 1997 it was reported the Government had moved away from
its position of total closure, following pressure from the Department of Foreign Affairs and foreign
governments.

RA’s funds were slashed. It took a disproportionate share of the cuts to the ABC’s funding base.

Before the cuts in 1997, RA’s operational budget was $13.8m pa, i.e., less than 3 per cent of the
ABC’s budget. In 1997/98, the RA’s operational budget was cut to $6.3m. Its transmission budget
was reduced from $13.7m to around $2.5m. (ABC:RA)

For insignificant savings, the Government effectively ended the transmission of independent news and
current affairs and entertainment to established and loyal audiences in East Asia, including thousands of
expatriate Australians. It disabled an important means of countering interests contrary to those of
Australia. At the time, most media described the decision as ludicrous. It has become even more so. If
RA was cut to appease Indonesia, it was wasted. In the next year, Suharto resigned in disgrace. Political
and economic upheavals have radically altered the outlook for peace and security in the region since.

In June 2000, the Government sold the Cox Peninsula transmitters to a fundamentalist Christian group,
Christian Vision. It left RA to negotiate with CV or with proprietors of an overseas facility for transmission
space on a commercial basis. Not only is RA without a voice in Asia, but, at the expense of its own
national broadcaster, the Australian Government has handed Cox to an evangelical company to promote
its sectarian views to our neighbours - Indonesia and other religiously fraught Asian nations.

Presently (i.e. 2002/03), RA’s overall funding is $13.6m - with its operational budget being $7.9m,
and its transmission budget $2.9m plus a further $2.8m, bringing it to $5.7m (The $2.8m is the
final installment of an $8.4m one-off three-year grant announced by the government in August 2000 in
respense to the Asian crisis. It is temporary, and the only restoration of funds the Government has
given.) (ABC: RA)

RA is now a considerably smaller operation. Substantial government funding cuts, for both program
production and transmission, and the closure of Cox Peninsula have severely downgraded RA’s coverage
of Asia, particularly in Indochina, Malaysia and Thailand. In addition, transmission costs have increased.
With limited funds for the purpose, RA is now forced to purchase shortwave transmission time into Asia
from foreign companies.

RA has innovated and achieved much. It now delivers programs in various formats and on a range of
platforms: shortwave, satellites, the internet and prerecorded CDs. It has, so-called, ‘partner’
arrangements with local stations across Asia and the Pacific which rebroadcast some of its material.

However, RA’s services and reach remain seriously depleted. RA’s independence is compromised as it is
forced to negotiate audience access with external bodies, which in many instances are also its
competitors - radio stations to rebroadcast ABC material and transmission owners to access transmission
facilities. Due to the controlled political environment in which many partner stations operate, they are
very selective in the type of material they relay. The number of stations which rebroadcast ABC news
and current affairs is small.

RA continues to broadcast into the Pacific from transmitters in Shepparton and Brandon. But
transmission into Asia has been reduced to one fifth , with RA now being available only on limited
frequencies and at certain times of the day. RA’s Japanese, Cantonese, Thai and French services have
ceased to exist. Other language services broadcast into Asia are significantly reduced - English (from 24
to 7 hours), Indonesian (from 7 to 4.5 hours), Mandarin from S to 1.5 hours, Vietnamese (from 3 to

1hour) and Khmer (2 to 1 hour).

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. A0034181A 15.8.02




Dr Errol Hodge reports (28.7.02): ‘The content of the English-language service has been stripped, and
programs prepared specifically for overseas listeners largely replaced by the ABC's domestic programs,
some of them almost incomprehensible to foreign listeners. (There are surprising numbers of foreign
listeners to the English-language programs in Indonesia and China in particular, where many of the
better educated people prefer to listen in English rather than their own national languages.)’

Since Cox Peninsula was closed to RA, changes in governments and events in different parts of the Asia
Pacific region have demonstrated the shortsighted nature of the decision to cutback RA’s penetration. The
coups in Fiji and the Solomon Islands and the unrest and demands for independence in various parts of
Indonesia created enormous demands for an independent and comprehensive news service. During these
events, the region largely lacked an Australian perspective, as it was left to the BBC and Voice of America

which broadcast into our region.

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. A0034181A 15.8.02




D. 1997 BUDGET CUTS AND CLOSURE OF COX PENINSULA

RA before 1997

Prior to 1997, the scope and reach of RA broadcasts gave Australia a strong presence across Asia and
the Pacific and a high profile as one of the leading regional broadcasters.

Prior to budget cuts in 1997, RA broadcast extensively to Asia and the Pacific in English and seven
regional languages with staff of 154 and a total budget of $27.5m. Broadcasts were longer in
duration and the shortwave signal in key target areas, particularly in Asia, was stronger and far
reaching. Prior to budget cuts in 1997, RA’s operational budget was $13.8 m. (RA:ABC)

RA broadcast more hours per person than any other part of the ABC. (CPSU)

Prior to 1997, RA's transmission budget totaled $13.7 m. RA fully utilised shortwave transmission
facilities at the Cox Peninsula, Shepparton and Brandon sites. Some programs were also relayed by a
dozen stations in Asia and the Pacific and over the World Radio Network. (RA:ABC)

In the Pacific, RA provided a strong 24 hour service in English, 3 hours in PNG Pidgin and 30 minutes
daily in French.

In Asia, RA broadcast 24 hours a day in English, and for lesser periods Indonesian (7 hours daily),
Mandarin (5 hours), Vietnamese (3 hours), Khmer (2 hours), Cantonese (1 hour) and Thai (30
minutes). This represented 43 hours of total daily programming in 9 languages. (RA:ABC)

Prior to the 1997 budget cuts, RA’s estimated audience reach was between 20-30 million, with
regular weekly listenership at over 5.5 million. RA received more than one hundred thousand letters in
1995/96. (RA:ABC)

Its audience in the Asia Pacific region was second only to Star-TV and equivalent to the BBC and CNN.
(CPSU)

Included in RA’s audience were leaders and opinion-makers.

1997 Budget Cuts, Closure of Cox Peninsula and their Impact on RA
In July 1997, RA was reeling from deep budget cuts. Its operational funding was reduced by more
than 50 per cent to $6.3m, its staff numbers slashed by half and its shortwave broadcasting
capacity to Asia severely curtailed by the closure of the Cox Peninsula transmission system. (ABC
RA)
Closure of Cox Peninsula After announcing its closure in the 1997/98 Budget, the Coalition
Government closed Cox Peninsula on 30 June 1997 - depriving RA of its most powerful means of
reaching its huge audience in China and Indonesia, and other countries in Asia, such as Malaysia and
Thailand.

Access was now effectively denied to the millions of RA former listeners in South-East Asia. Their
ability to get a first-rate independent news service, as well as to access English language and other
courses and information about Australia was made more difficult, if not impossible.

Without guaranteed access to transmission facilities and adequate funds to purchase transmission on
a commercial basis, RA has been left in a weak position, unable to compete with more wealthy
competitors, such as the BBC. _

RA Services after the Cuts and Closure of Cox After Cox was shut, RA relied on limited satellite
relays, weak shortwave signals from Shepparton and Brandon, and internet access. RA pursued a
strategy to get its programs rebroadcast on local radio stations throughout countries in Asia and the
Pacific, providing pre-recorded programs on CD's to local radio stations.

The number of people with satellite dishes is tiny, and the dishes are illegal in some parts of Asia,
including Singapore and Malaysia. Shepparton and Brandon transmission signals are to weak to reach
the populated areas of South-East Asia and the Mekong countries. A very small number of Asians
have internet capacity.

Rebroadcasts through local Asian stations depend on the grace and favour of the station and host
government. Many stations are highly selective in the type of program material they relay. It is no
surprise that RA is not available on local radio in most of Asia, from India and Pakistan through
western and central China to Thailand and Laocs. And those countries which do permit some access,
generally exclude RA’s news and current affairs programs. Only two dozen stations rebroadcast ABC
news and current affairs.

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A 15.8.02




Sale of Cox Peninsula

In June 2000, the Federal Government sold the Cox transmitter system, according to media reports,
to save $1.6m a year, even though it had invested $13.5m in the facility since 1993.

The Government sold the Cox Peninsula transmitter system (and leased the site) to Christian Vision, a
British based fundamentalist religious organisation. The Government refused to make carriage of RA a
requirement of the tender process for Cox. It left RA, with insufficient funds, to negotiate with the new
owners of Cox (in effect, a competitor), or with the proprietors of an overseas facility for transmission
space on a commercial and a political basis.

At the time, Christian Vision’s owner, Bob Edmiston, told the media he had no objection to renting
surplus capacity to subsidise his group’s running cots, though any deal depended on what and when
RA wanted to broadcast.

Restrictions or requirements to meet the objectives of CV or other transmitter owners are an
interference in the ABC’s independence.

In the words of Christian Vision’s webpage, Christian Vision broadcasts in order to ‘promote
christianity’ and *bring about measurable change within that nation’. Cox enables CV to transmit its
version of enlightenment to the populous Muslim communities - to areas such as Indonesia where
Christianity is a minority religion and religious schisms are a source of unrest and oppression.

The Asia-Pacific region needs news and information, not religious propaganda. Not only has the
Government wasted a valuable national communications resource, it has replaced an information
service with a proselytizing message. CV's messages will not convince our neighbours of the goodwill
of the Australian Government at a time when tensions between Muslims and Christians are on the rise.

Temporary Extension of Shortwave Transmission
The Australian Government found itself ill-prepared as the Asian economic downturn helped trigger
social unrest from Cambodia to Kashmir and then, in Indonesia and East Timor. Endangered
Australians in Cambodia had to depend on the BBC World Service to relay Australian Government
advice.
After the fall of the Suharto regime in Indonesia (May '98) and during the Timor crisis, in 1999 RA
tried to negotiate airtime from a transmitter in Singapore, but was rejected by the Singapore
Government which did not want to offend Indonesia. In order to communicate with Australians in East
Timor, in September 1999, RA temporarily and costly leased time on a shortwave transmitter in
Taiwan which covered most of South-East Asia. RA provided two hours of shortwave transmission a
day into an area including most of Indonesia West of Bali, Singapore and Malaysia. The lease — which
ABC chairman, Donald McDonald explained ‘constituted a budgetary drain that the ABC could not
sustain indefinitely’ — was due to expire at the end of the financial year.

Additional funds the ABC had requested in the May 2000 Budget to cover RA’s private leases had been
rejected.

Public opposition in Indonesia to Australian involvement in East Timor was growing. On 8 August 2000
the Coalition Government announced a one-off grant of an additional $8.4m over three years to
strengthen RA transmission and enhance its online services. The government provided no additional
funds for production resources, saying these had to come from the ABC’s existing budget.

RA’s option now is only to purchase shortwave transmission time into Asia from foreign companies.
(eg. Merlin Communications International, CBS and Christian Vision). RA has used the additional
$2.8m pa to purchase shortwave and satellite transmission into Asia, including airtime from Christian
Vision. The funding expires on 30 June 2003.

Loss of Satellite Access
At the end of its contractual obligation to provide Australia Television (ATV), which it had purchased
from the Government, in March 2001 Channel 7 closed ATV. The ABC had relied on Channel Seven'’s
satellite to help transmit its RA signal into the Pacific and parts of Asia. Countries affected by the loss
were: Papua New Guinea, Fiji, Solomon islands, Tonga, Vanuatu, Samoa and Kiribati; also affected are
Phom Penh, Hong Kong and Jakarta. RA was forced to find alternate transmission capacity.

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. A0034181A 15.8.02




ABC Asia-Pacific TV (APTV)
In June 2001 the Federal Government announced it had selected the ABC to establish an Australian
television service to the Asia Pacific region. ABC independence is undermined by the manner in which
ABC Asia-Pacific TV (APTV) is funded, i.e., by the Department of Foreign Affairs & Trade and
sponsorship, and may taint RA.
RA’s relocation onto the APTV satellite is preventing the radio service from providing its own satellite
service to India and the South Asian region. The establishment of APTV, at a time when RA is being
starved of funds, indicates government support for television at the expense of RA. This is despite
radio being cheaper to deliver and accessible to far more of the general population in Asia and the
Pacific, and television being a service delivered only in English.

RA’s Present Funding and Service
RA’s present funding is $13.6m pa. [ts operational budget is $7.9m and transmission budget
$2.9m, plus a further 2.8m final instaliment of one-off funding granted for transmission in August
2000. (RA:ABC)

RA has a staff of 76 producing 21.5 hours of programming out of a total daily output of 35 hours in 6
languages. This means there is a high proportion of programs rerun several times a day. (RA:ABC)

In the Pacific, RA can be heard from transmitters in Shepparton and Brandon in English 24 hours a
day and 3 hours a day in Pidgin.

In Asia, RA is now available at certain times of the day on limited frequencies in English (7 hours),
Indonesian (4.5 hours), Mandarin (1.5 hours), Vietnamese (1 hour), Khmer (1 hour). RA is purchasing
transmission on a commercial basis out of transmitter sites in Singapore, Taiwan, the Northern
Mariana Islands and Darwin. '

RA can afford to broadcast in shortwave on only one or, at most, two frequencies, which reduces its
quality and presence in countries such as Indonesia and China. (Other international broadcasters
utilise six frequencies in order to deliver a quality and reliable service.) (RA!ABC)

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity

GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A 15.8.02




10
E. FURTHER INFORMATION

Recognition of RA’'s importance
Broad support Remarkably diverse voices have spoke out in support of the maintenance of Radio
Australia - leading business figures, academics and major political figures in Australia. Support has
been expressed by political leaders, organisations and the media in countries of vital importance to
Australia’s interests. These include - Indonesia, Papua New Guinea, China, Cambodia, Vietnam,
Thailand, and in the South Pacific including, Fiji, Western Samoa, Vanuatu, Tonga, Nauru and Solomon
Islands. Support has come from Premiers Jeff Kennett and Qld Premier Borbridge, Bruce Ruxton (then
head of the RSL), the ACTU, the prime ministers of PNG and Cambodia, and supporters of liberation
struggles in Burma, East Timor and Bouganville.
Austrlians living and working abroad comprise another large group of RA listeners who express
support for RA.

The Federal Parliamentary Joint Standing Committee on Foreign Affairs, Defence & Trade in
its 1988 report, Australia and ASEAN, Managing Change, said “For all witnesses to the inquiry, the
most counterproductive and incomprehensible action in Australia’s regional public relations was the
effective closure of RA to much of the region,” . ... “RA provided a consistent, daily professional
projection of Australia and regional affairs; the cheapest and most effective form of public diplomacy
Australia has reaching tens of millions of people in the Asia Pacific region and a balance to our more
obviously self-interested striving for economic advantage.” (Info from David Lagu article SMH 9.8.00)

1977 Senate Inquiry into the Role and Future of Radio Australia and Australia Television In
its executive summary, the Senate Committee found ™it would be foolish in the extreme to cut it
[RA’s] range of services” and recommended “the Government provide sufficient funds, at least at
current levels, to allow Radio Australia to continue to provide its range of English and foreign language
services through a variety of media, especially the medium of shortwave radio.”

The Committee opposed the closure of Cox Peninsula,

RA Audience and Influence - prior to cuts and Cox Closure
(information from RA 1.11.97 and information in quotes from Department of Foreign & Trade submission
to the Mansfield Review, except point attributed to Errol Hodge)
Listeners in the Asia-Pacific mostly rely on shortwave, although RA is also available to most of the
region on satellite. '
- In Indonesia “RA still has a strong following from a generally well educated audience and is highly
valued. It helps create an image of Australia as the Western country most interested in, and expert
about Indonesian affairs.” (DFAT submission to the Mansfield Review)

- In the Pacific, RA is one of few reliable sources of news and information. Its news bulletins are
rebroadcast on a wide range of local stations and its shortwave service provides a vital link to many
isolated communities. DFAT says, "RA’'s services are a vital part of projecting a positive image to our
nearest neighbours demonstrating our continuing high level of interest in their affairs”. This is
particularly the case in PNG where the national broadcaster is in considerable difficulty. Between
1990 and 1993 reliable surveys show RA’s audience in PNG increased from 28% to 39%. Thus DFAT
concludes that any reduction in RA’s services to the Pacific, "would mean significantly fewer
opportunities to disseminate information directly to an audience in our own backyard”. Papua New
Guinea’s Prime Minister, Sir Julius Can, describes RA as "the voice of reason” in the region.

- In China, DFAT says, “"RA’s language programs are extremely popular and contribute to enhancing
our image with one of our most important trading partners”. RA’s News and English language
lessons are particularly successful in China. The Director General of National Radio in China says “"RA
has long been a respectable and important member of the international radio family. It has a lot of
listeners in China”.

- In Indo-China RA has a strong audience in Vietnam and a loyal following in Cambeodia, including
among Cambeodia’s rulers. King Norodom Sihanouk, Prince Norodom Ranariddh and Prime Minister
Hun Sen have all expressed support for RA. King Sihanouk says he is a regular listener and
described RA’s news service as, “one of the best in the world and it has been helpful to me keep up
to date on events around the world”. RA’s news and English language lessons are much appreciated

by these audiences.

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A 15.8.02




11

RA's audience reach in those areas of the Asia-Pacific region which have been surveyed is estimated at
20 million listeners. However, this figure does not include listeners in rural China, Burma and most of
India where surveys have not been conducted and where some 750 million adults live. RA receives
letters from these areas but there is no way to determine the size of the audience.

In those areas of the Asia-Pacific region where accurate surveys have been done, RA’s regular
(weekly) audience is: Indonesian language - 2 million; English language - 1 million; Chinese
(Mandarin and Cantonese) — 650,000 in urban areas; Tok Pisin (PNG) - 575,000; Vietnamese -
540,000; French (Pacific) - no accurate surveys done, but the audience reach is estimated at
250,000; and Thai and Khmer - no survey data is available. However, anecdotal information suggests
that RA’s Khmer service is listened to by some of the most influential people in the country, and that
its English language lessons have considerable appeal. The Thai service no longer broadcasts on
shortwave but its programs are rebroadcast on Thai national radio and university radio stations.

It should be noted that RA’s shortwave and satellite audience extends well beyond the Asia-Pacific
region to the rest of the world.

RA’s English language Service has also found a new audience in Europe and North America where its
programs are now distributed by satellite and rebroadcast on a range of local stations. Listeners in
these areas have commented that RA is one of the few reliable sources of news and information about
Australia and the Asia Pacific region. The hour of RA rebroadcast on CBC Canada is considered the
most popular of all the international programs carried by the network. In Washington, the Chairman of
the Federal Reserve, Alan Greenspan, says he regularly listens late at night to RA News as the best

news service available at that time.
RA’s 24-hour English service is also available on cable in Japan.

In 1979/80, with ‘thought liberation’ in China, 183,000 letters and cards poured in from the PRC,
many from listeners who said they'd been listening for years in secret. The total number of letters and
cards received in that year was 566,000, but the number dropped heavily in subsequent years
because Radio Australia lacked the resources to respond by mail. (Errol Hodge info provided for FABC
28.7.02)

In 1995/96, RA received nearly 100,000 letters - including 31,500 letters in Indonesian, 46,500 in
Chinese and 11,000 in English. On top of this regular mail, RA received 30,500 letters in response to a
competition designed to test audience response. In addition, thousands of letters and emails were
received from North America and Europe expressing appreciation of the specialist coverage RA
provides of Australia and the Asia-Pacific.

Kim Elliott, research officer for Voice of America says: “Perhaps a hundred countries have some sort of
international radio voice on shortwave. In ten years of audience research I have noted that most of
these stations have no measurable audience. They exist as tokens of national sovereignty.

RA has been one of less than a dozen international radio services that really has enough of an
audience to have a real impact. RA is an important regional voice with large audiences in Indonesia,
the Pacific nations and a sizeable audience in China. It remains one of the best ways and one of the
few ways to be fully informed about news in Asia, the Pacific and Australia itself. It would be missed.”

RA Audience and Influence Lost

RA has lost its position as the pre-eminent foreign broadcaster in Indonesia to the BBC, Voice of America
and Voice of Malaysia, with RA’s audience halving in the past decade. The BBC is now the best known
foreign broadcaster in Indonesia, a position held by RA in the 1980s. Since 1986 RA’s Indonesian
language audience has more than halved, from a peak of 4 per cent of the population to 1.8 per cent last
year, or 2.4 million people. The BBC World Service has aggressively targeted Indonesia in recent years,
increasing its audience for Indonesian language services from 3.7 per cent in 1986 to 4.6 per cent last
year, or 6.2 million people. Voice of Malaysia also has a stronger Indonesian presence now than RA, with
almost 3.4 m regular listeners in Indonesia. (information from audience research of BBC World Service,

reported in Age 2.5.00)

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. A0034181A 15.8.02




12

RA’s Relationship with other Services
Since 1997, RA has developed an extensive network of 135 partner stations across Asia and the
Pacific and is also heard via the World Radio Network on an additional 110 stations and cable outlets
in Europe and North America.
RA’s website publishes material daily in 6 languages and registered 12 million page visits in 2000.
(RA:ABC Aug 2002)

RA has developed close links with several universities. RA has been involved in the production of
audio and on-line education series with Monash, Victoria and Sydney Universities. (RA:ABC Aug 1998)

RA programs are used as an educational Asia-Pacific and Asian language resource by Victorian
schools. (RA:ABC Aug 1998)

RA’s Independence from Government

Prime Minister Menzies launched RA as "Australia Calling" in 1939, and it was an instrument of
propaganda during the Second World War and to some extent the Cold War. When he was Foreign
Minister, Hasluck became increasingly impatient with its reluctance to follow his department's "guidance”,
and planned to have it moved from Melbourne to Canberra and put under DFA control. But his plan was
frustrated by his departmental secretary, James Plimsoll, who thought it would risk turning RA into a
propaganda medium like Tass or Radio Moscow with the loss of its credibility. (Errol Hodge info for FABC
28.7.02)

Errol Hodge in Radio Wars: truth, propaganda and the struggle for Radio Australia documents 60 years of
continuing struggle by ABC Boards to resist the control of successive departments of External and (later)
Foreign Affairs. One reason was the compromising shadow of propaganda that hung over the BBC and
Voice of America. Another was that the British and American services set out to address opinion leaders
and power elites in foreign countries. RA adopted a much broader and more democratic approach to its
audience, especially in Asia and the Pacific.

Reversal of Decision to Close RA

In backing away from the total closure of RA in 1997, the Government determined which services would
be cut. It proceeded with the proposed ABC budget cuts and closure of Cox Peninsula, and in the May
1997 Budget announcement specified RA services and funds to be allocated.

One-off Funds to Strengthen Transmission
The three-year, one-off additional $8.4m funding announced on 8.8.00 - to strengthen RA
transmission and enhance its online services - was jointly announced by Foreign Affairs Minister
Downer and Communications Minister Alston. The Department of Foreign Affairs & Trade informed
FABC (verbally) these funds are not from any department budget, but are overseen by DFAT.

The crisis in Indonesia was a key factor in the Government’s move to reverse one of its biggest foreign
policy blunders, and partially restore RA’s regional reach. The danger to Australia’s standing in
Indonesia was evident. It appears the Government had come to recognise the importance of RA and
its independent news service in countering the mobilisation of public opinion to blame Australia for
Jakarta’s problems in East Timor. The Government stated "Recent events have highlighted the value
of Australia’s international broadcasting activities in conveying accurate news and information to the
region, as well as providing an Australian perspective.” Senator Alston’s office August 2000.

The additional funds enabled RA to lease some time from Christian Vision on Cox. The funds enabled
RA to extend its broadcasts to Indonesia to four and a half hours a day on several frequencies, and to
start broadcasting again to Asia in English seven hours a day.

RA Transmission Facilities

The ABC does not own the transmitting facilities it uses to broadcast its programs, including those of RA.
Under arrangements announced by the Coalition Government - at the time the Parliament passed its
December 1998 legislation to sell the National Transmission Agency (NTA) - ABC access to transmission
facilities is protected and funded by the federal government for a specified period of time. In March 1999
the Government sold the NTA to NTL (a UK based telecommunications and media company). This did not
include the Cox Peninsula site. Earlier this year NTL sold the transmitters to Broadcast Australia

(Macquarie Bank).

Cox Peninsula

Early History: In ‘96 the Labor Government closed down transmitters in Carnarvon (WA) to provide
funds for Australia Television (the ABC’s Asia-Pacific television service the Coalition Government sold

Radio Australia - RA’s Role, Standing and Capacity
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A _ 15.8.02




13

off cheaply to Channel 7 in 1997, and which Channel 7 later closed). The Government transferred the
largest of the three transmitters at Carnarvon, which is the most powerful shortwave transmitter in
Australia. It was refurbished, taken to Cox Peninsula {(near Darwin) and installed for a cost of
approximately $1.7 million. It was commissioned about the time the Coalition Government shut it
down on June 30 1997, saying it was too expensive to operate. In a letter to FABC 9.9.99, the Dept of
Communications claimed closure of Cox resulted in ‘full year savings of around $4.1m per annum’,

Cox Peninsula Transmitter System - sale/lease When the Federal Government sold the Cox
Peninsula transmitters to Christian Vision in June 2000, it leased the site to CV (believed to be for ten
years). An Aboriginal land rights claim prevented the site's sale. The claim has been successful but
this does not affect the contract.

Christian Vision The chair and another owner of CV - evangelical Christians who say they Christian
Vision to preach the gospel to most of the underdeveloped world - have 100 per cent ownership of
Christian Vision. CV's website describes the group as a ‘charitable company’.

According to The Australian’s religious affairs editor, James Murray, this company ‘is so convinced of

its righteousness that it consigns those who do not accept Jesus Christ to what it calls “everlasting
conscious punishment”, and says their "names are not written in the Book of Life"”.’ (Australian 6.6.02)

Christian Vision is a charitable trust owned by Bob Edmiston who has a car importing business,

estimated at the time he purchased Cox to be worth $770m.
Edmiston would not confirm what he paid for the Cox transmitters, but other sources claimed the final

sale price was no more than $2million, even though new equipment bought in the 1990s cost at least

$12m.
Mr Edmiston says it would cost at least $25m to build such a transmitter from scratch.

How did he buy Asia’s most powerful shortwave radio transmitter for a tenth of its estimated value

beating the world’s most aggressive broadcasters, including the BBC?
Christian Voice (now Voice International) broadcasts across Africa and Latin America. Cox gives it a
potential new audience of 2.5 billion from India to China and across to Indonesia. (Michelle Gilchrist ,

Australian 17.7.00)

Mansfield Review re RA (December 1996; report released February 1997)

The Department of Foreign Affairs and Trade urged Mansfield to consider ‘the significant role the ABC’s
international service play in advancing Australia’s trade and diplomatic objectives’. Mansfield reported he
had ‘some difficulty in identifying the extent to which the ABC plays such a role and, if it does, the extent
to which it is effective in doing so’. Mansfield took the view that ‘maintenance of an overseas
broadcasting service will be at the cost of domestic programming.

The Mansfield Report recommended closure of RA and the removal of overseas services as a priority in
the ABC’s Charter. Mansfield recommended that if the Government wanted an overseas broadcasting
_service, then it should be funded ‘in the context of the public diplomacy effort’ (i.e. by the Department of

Foreign Affairs).

Sources referred to in this brief:

. ABC: Radio Australia

. Dr Errol Hodge, editor-in-chief of Radio Australia 1985-1992; author of Radio Wars: truth, propaganda
and the struggle for Radio Australia which covers the history of RA until 1995 (Cambridge University
Press, 1995)

. Community & Public Sector Union (CPSU)

. Department of Foreign & Trade (DFAT)

Radio Australia - RA's Role, Standing and Capacily
GS: information paper Friends of the ABC (Vic) Inc. AO034181A 15.8.02




Friends of the ABC

A healthy independent and comprehensive national public broadcaster is critical to Australian democracy and
culture. The ABC's independence - from political and commercial influence - enables it to report without fear
or favour. The ABC is responsible to promote Australian culture and, as a comprehensive broadcaster, to
cater for a diversity of interests in the community.

As one of the most important producers and disseminators of culture and information in Australia, the ABC is
a body with which the entire community is vitally concerned. Friends of the ABC is the major body
representing the public’s interest in its national public broadcaster.

Friends of the ABC’s objectives:
To support the maintenance and advancement of the Australian Broadcasting Corporation
. to fulfil to a high standard its role as an independent and comprehensive national public broadcaster
- to be adequately funded by government to fulfil its role;
. to remain independent of government influence, commercial sponsorship and advertising; and
- o promote Australian culture in all its diversity.

There are Friends of the ABC organisations in each Australian state and territory which often work together in
a national campaign. In turn, some FABCs have local groups that operate in regional and some metropolitan
areas.

Increased concern about the ABC’s future as an independent and comprehensive broadcaster has resulted
in Friends of the ABC (FABC) becoming a large organization. Membership in each state is growing.

Friends of the ABC in each state and territory are independent, non-profit community organisations. They
have a diverse range of members, and earn their income from membership subscriptions, public donations
and fundraising activities. They receive no government funding. : .
Friends of the ABC engages in a range of activities at national, state and local levels. These include:
informing the public, communicating with Members of Parliament and media, presenting submissions to
government reviews and inquiries, addressing public meetings, conducting rallies and publishing newsletters.
FABC is politically unaligned. It works for the best interests of independent and comprehensive national
public broadcasting, challenging governments of any political persuasion that attempt to dismantle or interfere
in the ABC's independence.

Contact: Friends of the ABC (Vic) Inc.

Ph: +61 396820073 Glenys Stradijot

Fax: +61 3 9682 0074 Campaign Manager/Executive Officer
GPO Box 4065 MM Ph: +61 3 9525 5717

Melbourne 3001 Mobile 0409 11 0411

email: fabcvic@vicnet.net.au PO Box 2103

www.fabc.org.au St Kilda West 3182

GS:FABC 6/12/02




