Senate Standing Committee on Environment and Communications
Answers to Senate Estimates Questions on Notice
Additional Estimates Hearings February 2014
Communications Portfolio

Australian Broadcasting Corporation

Question No: 207

Program No. Australian Broadcasting Corporation (ABC)
Hansard Ref: Page 103 (25/2/2014)

Topic: Four Corners story ‘Stone Cold Justice’

Senator Ruston asked:

On a similar topic: you made comments that you always attempt to have a balanced approach and
fully report. As you can probably imagine, your Four Corners story Stone Cold Justice has
received a reasonable amount of response in certain sectors of the Australian community,
particularly in relation to allegations that the Israeli government had a new policy with the
objective of targeting Palestinian children for the purposes of gathering intelligence. It is a pretty
strong statement. When that particular story was being researched and filmed, did the ABC seek
any clarification from the Israeli government as to whether that statement was factually correct?
Mr Scott: | will have to take that question on notice. The program as you would be aware was a
joint venture between the ABC and The Australian newspaper. | believe it was extensively
researched over a period of time, but, on the specifics of that, | will have to take that on notice.

Mr Scott: Yes. | appreciate that.

Senator Ruston: | understand that Britain's Independent newspaper also covered a very similar
story along the same lines, but they have subsequently run stories that have retracted a number of
the allegations that were made. | would be interested to know whether you were aware of those
retractions and, if so, whether the ABC has considered broadcasting similar retractions. The other
question is in terms of broader policy. In international affairs there are very significant ramifications
of making statements, as we found out at our last estimates with the situation of spying on
Indonesia. There can be some massively significant and detrimental impacts on a nation. Given the
experience of that and the experience of here, where allegations have been made against a sovereign
country—some pretty serious allegations by your network—do you factor in those ramifications at
that level, given the level that you are targeting with this particular type of story?

Mr Scott: We would be very happy to come back with a detailed answer on notice for you on that.

Answer:

During his interview with ABC Program Four Corners, which aired on 10 February 2014, Israel's
international spokesman, Yigal Palmor, was asked about the apparent targeting of Palestinian
children for the purposes of intelligence gathering. Palmor told reporter John Lyons that it was a
legitimate practice because such intelligence could help prevent future violent actions. An
extended interview with Yigal Palmor is also included on the Four Corners’ website:
http://www.abc.net.au/4corners/stories/2014/02/10/3939266.htm

In relation to the Independent, the newspaper issued an "update” saying it had based its original
report on the Public Committee Against Torture in Israel (PCATI). As this committee
subsequently amended its report, the paper decided to do the same, as stated on its website.



Senate Standing Committee on Environment and Communications
Answers to Senate Estimates Questions on Notice
Additional Estimates Hearings February 2014
Communications Portfolio

Australian Broadcasting Corporation

Four Corners neither based its report on PCATI nor quoted PCATI. Therefore, any change by
PCATI did not affect the Four Corners report. Rather, Four Corners based its reference for this
part of the story on The Jerusalem Post of 31 December 2013. On 10 January 2014, Four Corners
independently checked The Jerusalem Post story with the office of Israel's Minister for Justice,
Tzipi Livni. Ms Livni's office told Four Corners that The Jerusalem Post article was accurate. A
spokeswoman for Ms Livni said that, upon hearing reports that children were kept in cages, Ms
Livni telephoned Israel's Minister for Public Security, Yitzhak Aharonovitch, asking whether such
reports were true. Ms Livni's office said Mr Aharonovitch made inquiries and then informed Ms
Livni that the reports were indeed true. The spokeswoman said upon hearing this Ms Livni
ordered an immediate end to the practice, which occurred. Four Corners reported that the practice
was stopped by Israel.



